Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko opiskelijan suostua kaikkeen?

Vierailija
25.09.2017 |

Olen omissa työssäoppimisissani huomannut, että opiskelijaa mielellään laitetaan hoitamaan "ylimääräisiä" tehtäviä, esim. siivoamaan kaappeja, syöttämään asiakkaita joiden hoito muutoin kuuluu kyseisenä päivänä toiselle hoitajalle, vaihtamaan lakanoita...jne. Pitääkö mielestänne näihin suostua?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen pitää suostua.

T. Hopeakettu

Vierailija
2/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa ihan perustöiltä joita pitää tehdä. Töitä ei valita vaan tehdään kaikki mikä eteen tulee. Korjaappas asennettasi. Olet siellä ammattilaisten ohjauksessa ja teet sinulle osoitetut työt. 

Oletko mielestäsi tullut vain tarkkailemaan mitä työpaikalla tapahtuu ja minkälaisia töitä siellä tehdään. Olet väärässä. Teet suorittavaa työtä myös työssäoppimisen aikana, opettelet alan töitä. Vaikka osaisit jo jotain niin teet siitä huolimatta, toistot tekee ammattilaisen.

opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloitusta. Sanot, että mielestäsi ei pitäisi tehdä asioita, jotka eivät yleensä kuulu hoitajille, mutta toisaalta ei pitäisi tehdä asioita, jotka kuuluvat jollekin toiselle hoitajalle. Mitä tehtäviä sinulle sitten mielestäsi kuuluisi? Ei opiskelijaa voi laitta tekemään ihan kaikkea. 

Vierailija
4/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki alaan liittyvät työt tulee suorittaa.

Vierailija
5/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran voi keskustella ohjaajan kanssa mitä jaksolla on tarkoitus oppia, eli koko ajan ei voi tehdä varsinaisesti omaan alaan kuulumattomia töitä. Täysin ei kannata kieltäytyä. Esim. meillä oli joskus harjoittelija joka "ei tullut kahvia keittämään", eli ei suostunut tekemään mitään simppeliä työtä, joka meillä kuuluu kaikille.

Vierailija
6/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija ei ole varsinainen työntekijä joten hänelle ei nimetä välttämättä omia tehtäviä, hän kulkee ammattilaisten mukana ja tekee ohjauksessa tai ohjauksen jälkeen itsenäisesti tehtäviä. Työpaikoilla on nimetty työpaikkaohjaaja tai useampia ohjaajia jotka ottavat "siipiensä suojaan" opiskelijan ja antavat hänelle kulloinkin suoritettavat tehtävät. Opiskelija edetessään osaa myös itsenäisesti ohjatua toistuviin rutiinitehtäviin. Itseohjautuvuutta ja oma-aloitteisuutta arvostetaan.

opettaja

näyttötutkintomestari

Vierailija
7/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa irtisanoutua ja uhata pääluottamusmiehellä. Näin pysyy kortistossa eikä tarvitse vaivata itseään koskaan työnteolla.

Vierailija
8/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lähihoitajaopiskelija. Nuo kuuluu hoitajien tehtävään ja myös sinulle. Kuitenkin opiskelijana sinulla on oikeus päästä mukaan tutkimuksiin ja toimenpiteisiin, joita potilaille tehdään ja kun sinulla on ne tavoitteet niin huolehdit, että ne tulee tehtyä.

Vierailija
9/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinkohan liian epäselvä nyt. Olen erittäin joustava ja teen kaikkia töitä, jotka liittyvät omien hoidettavieni päivittäisiin toimiin, mutta minua pyydetään lisäksi tekemään ylimääräisiä, "tylsiä" töitä jotka siinä vuorossa kuuluisivat toisille hoitajille. Näitä töitä tekiessä jotain muuta jää päivittäin näkemättä ja tekemättä, joka mielestäni heikentää oppimistani ja esimerkiksi päivärytmin omaksumista.

Sitten pitäisi vielä pystyä kirjaamaan nämä toiminnot joissa en ole ollut mukana, sillä olen tehnyt toisten hommia.

Vierailija
10/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olinkohan liian epäselvä nyt. Olen erittäin joustava ja teen kaikkia töitä, jotka liittyvät omien hoidettavieni päivittäisiin toimiin, mutta minua pyydetään lisäksi tekemään ylimääräisiä, "tylsiä" töitä jotka siinä vuorossa kuuluisivat toisille hoitajille. Näitä töitä tekiessä jotain muuta jää päivittäin näkemättä ja tekemättä, joka mielestäni heikentää oppimistani ja esimerkiksi päivärytmin omaksumista.

Sitten pitäisi vielä pystyä kirjaamaan nämä toiminnot joissa en ole ollut mukana, sillä olen tehnyt toisten hommia.

Eli sinun pitää harjoitella hoitajan työtä, mutta sinusta sinulle ei kuulu ne tylsät työt, jotka kuuluvat jollekin hoitajalle? Eikö ne kirjaamiset pidä tehdä sitten omalla ajalla? Ja jos sinulla on jotain asioita, mitä pitää oppia olemalla mukana ja seuraamalla, sinun pitää varmaankin sanoa siitä. Mutta ei se silti tarkoita sitä, että sinulle ei saisi antaa niitä tylsiä tehtäviä, jos nekin kuitenkin hoitajan toimenkuvaan kuuluvat. 

Vierailija
11/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun pitää harjoitella hoitajan työtä, mutta sinusta sinulle ei kuulu ne tylsät työt, jotka kuuluvat jollekin hoitajalle? Eikö ne kirjaamiset pidä tehdä sitten omalla ajalla? Ja jos sinulla on jotain asioita, mitä pitää oppia olemalla mukana ja seuraamalla, sinun pitää varmaankin sanoa siitä. Mutta ei se silti tarkoita sitä, että sinulle ei saisi antaa niitä tylsiä tehtäviä, jos nekin kuitenkin hoitajan toimenkuvaan kuuluvat. 

Ei pidä jos kirjaamiset kuuluvat työtehtäviin. Uskon, että ap:n pointti tässä oli, että hänelle nakitetaan pikkutehtävät mitä muut kokeneemmat hoitajat eivät vain halua tehdä, koska ap on harjoittelija.

Vierailija
12/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä jos kirjaamiset kuuluvat työtehtäviin. Uskon, että ap:n pointti tässä oli, että hänelle nakitetaan pikkutehtävät mitä muut kokeneemmat hoitajat eivät vain halua tehdä, koska ap on harjoittelija.

Aivan.

Vierailija
13/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ymmärsin, että kirjaamisella tarkoitettiin jotain harjoitteluun liittyvää raportointia. Ei kai hänen muuten voida olettaa kirjaavan yhtään mitään, jos ei ole ollut paikallakaan. 

Mitä pahaa niissä pikkutehtävissä on, jos ne kuitenkin kuuluvat jollekin hoitajalle? Eihän opiskelijalle voi aina antaa niitä vaativimpia tehtäviä, tai pelkästään mielenkiintoisia tehtäviä. 

Omalla työpaikalla (ei hoitoala) tulee joskus näiden harjoittelijoiden kanssa mieleen, että mitähän tehtäviä niille nyt voisi antaa, ettei ole liian vaativaa, mutta että kuitenkin oppisi myös jotain. Ei ole muuten ihan helppoa, kun kuitenkin ne itselle yksinkertaisetkin asiat tuntuvat olevan näille liian vaikeita ja sitten kuitenkin murputetaan, kun on niin tylsää. Ei se minunkaan työni mitään huvipuistoajelua ole. Minkäs minä sille voin, että tehtävät ovat tylsiä ja ihan kaikkea ei kuitenkaan voi opiskelijalla teettää ja kiirekin on, eikä voi kädestä pitäen alusta asti opettaa. 

Vierailija
14/17 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelijalle annetaan kaikki ikävimmät ja likaisimmat p-hommat.

Vierailija
15/17 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonkin voi ajatella niin, että ap vapauttaa varsinaiset työntekijät vaativimpiin hommiin tekemällä nuo helpot nakkihommat, jotka jonkun pitäisi kuitenkin tehdä. Hoitoalalla tunnetusti aikaa ei liikaa käytössä.

Jos ap:n pitää olla seuraamassa toimenpiteitä tai harjoitella jotain tiettyjä juttuja, niin silloin pitää avata suu ja kertoa se.

Vierailija
16/17 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suostunut siihen, että piti viedä lapsi toiseen ryhmään harjoittelemaan syömistä, kun ei ruoka maistunut. En olisi itsekään sitä makaroonivelliä syönyt. Mutta tuskin nykyään edes käskettäisiin tuollaista tekemään. Ja kuitenkin sain harjoittelusta kiitettävän.

Vierailija
17/17 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelijalle annetaan kaikki ikävimmät ja likaisimmat p-hommat.

Ei se niin ole, vaan harjoittelijalla teetetään töitä joita kukaan ei ole ehtinyt tehdä, esimerkiksi mapitusta. Useimmat 'oikeat' työt ovat sellaisia että harjoittelija ei selviä niistä yksin vaan ohjaajan pitää olla mukana ja häneltä kuluu työn tekemiseen opettaen enemmän aikaa kuin jos teksisi sen yksin. Toki harjoittelijalla teetetään näitäkin, mutta ihan aina ei vaan ole aikaa järjestää oppimisen kannalta mielekästä työtä. Kyllä sitä oppia silti kertyy niitä papereita mapittaessakin, kun seuraa työpaikan toimintaa. Ja tärkeintähän harjoittelijalle on saada kirjallinen kuittaus siitä että harjoittelujakso on suoritettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi