Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako lasta komentaa

Vierailija
14.09.2017 |

Olen aika ihmeissäni seurannut täällä ollutta ketjua, jossa äiti loukkaantui kun Kelan virkailija käski lasten olla hiljaa. Muissakin yhteyksissä olen törmännyt tähän että lasten pitäisi vanhempien mielestä saada vapaasti riehua niin kaupoissa, ravintoloissa kuin julkisissa kulkuneuvoissakin. Ehkä jos annat omien lastesi käyttäytyä niin, et myöskään häiriinny kun muiden lapset riehuu. Mut sori, minua lasten tarpeeton metelöinti esim. työpäivän jälkeen ärsyttää ja vielä enemmän ärsyttää se ettei vanhemmat ole huonoa käytöstä huomaavinaankaan. Muita samoilla tai eri linjoilla?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta PITÄÄ komentaa ja toimii paremmin jos vieras ihminen sen tekee. Ärsyttää nää nykyäidit jotka ei laita räkänokilleen minkäänlaisia rajoja.

Vierailija
2/20 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä koko ajan enemmän jotka haluaa olla helliä ja kuuntelevia vanhempia ja siihen ei komentaminen kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat on rakkautta. Minä rakastan ihan kaikkia, iästä riippumatta.

Vierailija
4/20 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia saa ja pitää komentaa.

Jos oma vanhempi ei opeta heitä käyttäytymään, niin jonkun muun pitää puuttua asiaan.

Mulla ei oo mitään lapsia vastaan, mutta pitää osata käyttäytyä tilanteen ja paikan mukaan.

Esim. KELAssa, ravintolassa tai kaupassa ei saa juosta ja riehua hulluna.

Vierailija
5/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia saa ja pitää komentaa niinkuin joku jo sanoi. Itseni leimattiin eilen juuri huonoksi äidiksi koska koitin estää kaupassa uhma lasta tiputtamasta lattialle tavara laatikkoa koska suuttui siitä etten ostanut petsitaloa. Nappasin hihasta kiinni mutta kerkesi laatikko kuitenkin tippua no tämä 4v draama laama tietenkin rupesi enemmän itkee ja mesoomaan lähtien karkuun pitäen kädestään kiinni.Sanoin vanhemmalle lapselleni että nappaa kiinni kun koitin kerätä tavaroita mutta onneksi joku kiva nainen keskeytti karkurin kun lähdin itsekin perään. Mä tiedän että uhmaaja olisi tiputtanu lisää tavaraa pöydiltä itkuraivareissaan.Pidin lasta kiinni sen aikaa jotta sais loput tavarat korjattua. Eka a kertaa leimattu ja jäin miettii mitä tein väärin. Joo esikoinen oli samassa jonossa näiden arvostelijoiden kanssa kun itse poistuin kaupasta.

Vierailija
6/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä komennan lapsellisesti käyttäytyviä työkavereitakin.

Vierailija
7/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa ja pitää komentaa. Itse komensin viikko sitten n. 6-7-v lasta joka naistenvessassa kurkki varattuun vessakoppiin oven raosta, sen alta jne. Oli varmaan eka kerta kun kukaan tätä mistään komentaa, prinsessa kun laittoi kädet puuskaan ja tuijotti mua vihasesti ja verisesti loukattuna, vessan vapauduttua tunki sinne muita ihmisiä tönien.

Vierailija
8/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nää on ihan omaa luokkaansa, siis lapset joiden vanhempia ei ees näy missään.

Vierailija
9/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä koko ajan enemmän jotka haluaa olla helliä ja kuuntelevia vanhempia ja siihen ei komentaminen kuulu.

Eli curling-vanhempia, joiden muksuista kasvaa aivan kauheita tapauksia. Tottakai lasten kanssa tulee keskustella ja heitä tulee ohjeistaa, mutta välillä pitää komentaa, jotta he tietävät missä rajat kulkee. Lapset hakevat rajojaan ja heille pitää sellaiset luoda.

Vierailija
10/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä komennan aika sujuvasti muidenkin lapset. Ensin yritän katsekontaktilla saada vanhemmat reagoimaan mutta jos sieltä ei tule vastakaikua, komennan itse. Mulkoiluahan sillä saa mutta ei voi mitään.

Jos olen ravintolassa syömässä, en halua vieraita lapsia tuijottamaan siihen pöydän päätyyn. Pyydän menemään omaan.

Jos en mahdu pakkaamaan kauppakassia kun jonkun mussukka on siinä mihin kassin voi laittaa, käsken alas. On niihin omatkin tietty aikanaan kiivenneet mutta aika nopeasti loppui kun käskin joka kerta heti alas sanoen että ne on kassien pakkaamista varten eikä niissä saa kiipeillä.

Joskus sanonut vieraalle lapselle siitäkin että ei siinä kassahihnan päässä kannata laittaa kättä hihnalle. Tulee meinaan aika pahaa jälkeä kun se hihnan loppu "imaisee" nahan mukaansa. Joskus tekisi kyllä mieli vaan olla hiljaa ja antaa elämän opettaa kun ei vanhemmat viitsi...

T: natsimutsi

Vierailija
11/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan ohje: Kun lapsi heittäytyy hankalalle päälle jahakee huomiota, voi komentamista parempi olla huomioimatta lapsen metelöinti. Ihan kaikkeen me vanhemmat ei aleta kuittaamaan. Ihan sama mitä sinä siitä sanot. Itse ainakin asioisin niin että päästään kaikki tilanteesta joskus myös pois, kuin teen lapsen kanssa kaikesta asiaa.. Ei sekään kelpaa toiselle.. ;) 

Vierailija
12/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan ohje: Kun lapsi heittäytyy hankalalle päälle jahakee huomiota, voi komentamista parempi olla huomioimatta lapsen metelöinti. Ihan kaikkeen me vanhemmat ei aleta kuittaamaan. Ihan sama mitä sinä siitä sanot. Itse ainakin asioisin niin että päästään kaikki tilanteesta joskus myös pois, kuin teen lapsen kanssa kaikesta asiaa.. Ei sekään kelpaa toiselle.. ;) 

Ei ristus sentään. Ehkä kotona voi harrastaa tuota, mutta ei toisten työpaikalla. Kun lapsemme olivat pieniä ja alkoivat kaupassa kiukuttelemaan ja huutamaan, niin ensin komennettiin ja jos ei auttanut, niin kannoin heidät suoraan autoon ja rouva jäi jatkamaan ostoksia. Kas kummaa, niin aika nopeasti oppivat olemaan kunnolla. 

Mutta yllättävän paljon näkee näitä vanhempia, jotka antavat lastensa tehdä ihan mitä vain ja komentaminenkin on pyytämistä "voisitko sinä Nico-Petteri pitää vähemmän melua, jookos". 

Vierailija
13/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos se lapsi vaikka juoksee ravintolassa kuin päätön kana niin on syytä tehdä asialle jotain vaikka neuvolan täti sanoisi mitä.

T: vastaaja 10 jonka lapsia saa muuten muutkin komentaa jos mä jostain syystä en sitä tajua tehdä (ei kyllä tarvi enää, ovat isoja jo)

Vierailija
14/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasta saa komentaa ja on tehokasta, jos sen tekee vieras. Siis tietysti asiallisella sävyllä kuitenkin. Mulle on pari kertaa käynyt niin, että joku vieras aikuinen on tullut kieltämään lasta esim. tekemästä jotain tai menemästä jonnekin kiellettyyn paikkaan. Aina ei itse kaikkea huomaa. Ainahan siinä äitinä tuntee pienen näpäytyksen sielussaan, mutta siitä pitää vaan päästä yli. Kai siinä on sekoitus noloutta ja pientä ärsyyntymistä. Mutta se on inhimillistä. Pääasia on, että vahvistaa sitä komentoa lapselle. Pahinta olisi esim. olla välinpitämätön ja leikkiä ettei huomaa tai lähteä väittämään vastaan sille toiselle aikuiselle.

Vierailija
15/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, voi jättää tietysyissä asioissa huomioimatta KOTONA!

Vierailija
16/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuota missään ERITELLÄ. Se toimii kun sitä ei käytetä missään erityisesti ja kun sitä käyttää harvakseltaan. 

En puolusta tätä, en sano miten lapseni kasvatan vaan kommentoin että tuo on neuvolan OHJE, eikä se ole mikään "kotisääntö". Älä vääristele.

Vierailija
17/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuota missään ERITELLÄ. Se toimii kun sitä ei käytetä missään erityisesti ja kun sitä käyttää harvakseltaan. 

En puolusta tätä, en sano miten lapseni kasvatan vaan kommentoin että tuo on neuvolan OHJE, eikä se ole mikään "kotisääntö". Älä vääristele.

Tiedän kyllä, että tämä on ihan tehokas ohje. Huonon käytöksen huomiotta jättäminen ja hyvän käytöksen palkitseminen. Mutta kyllä sitä pitää osata soveltaa käytännössä. Kyllä normaali vanhempi tietää missä tilanteissa ja millaista huonoa käytöstä voi jättää huomioimatta. Mutta julkisilla paikoilla, missä on muita ihmisiä, tätä kasvatuskeinoa ei voi käyttää. Et voi esim. kirjastossa tai ravintolassa vain jättää huomioimatta riehumista, ja odottaa että se loppuu. Siitähän tässä ketjussa oli kyse. Julkisista paikoista.

Vierailija
18/20 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just eilen yhdessä julkisessa odotustilassa, jossa äiti antoi n. parivuotiaan tytön kävellä kengät jalassa yleisillä nahkapenkeillä ja nuolla antaumuksella selkänojia. Ärsytti seuraavien istujien puolesta, mutta miten tähänkään olisi voinut puuttua ilman että olisin saanut äidin vihat niskaani. Äiti oli just sitä sorttia että voi miten lapseni onkaan suloinen ja varmasti kaikki täällä ovat yhtä ihastuneita tähän sotkijaan. En haluaisi kyseistä sakkia esim. kotiini kylään, jos käytös on samaa.

Ja äideille tiedoksi että kaikki työssäkäyvät eivät liiku niissä rönttövaatteissaan pitkin virastoja, jolloin lapsen jättämät liat housuissa tai kuolat selässä ei haittaisi!

Vierailija
19/20 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on käytettävä muita keinoja lapsen hillitsemiseen - itse! Ei kannata jättää kieltämistä ja komentamista muiden ihmisten asiaksi.

Olen huomannut, että joitakin vanhempia hävettää enemmän se OMA kieltäminen ja komentaminen kuin lapsen riehuminen.

Vierailija
20/20 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan ohjeita olisi siis tarkennettava "... jätä huomioitta KOTONA, mutta älä anna häiritä muita ihmisiä."