Kysyin ystävältäni, jolla jo aikuiset lapset, että minkä
ikäiset lapset oli parhaassa iässä hänen mielestään? Siis mikä vaihe oli se ns. Mukavin. Hän vastasi, että 5-12V. Oletteko samaa mieltä, joilla jo isommat lapset?
Kommentit (20)
Nykyinen 16 on tähän mennessä paras. Myös 2 oli kiva :)
Mitä vanhemmaksi tullut, sen paremmassa iässä ollut. Kohta aikuinen, huh heijaa..
Tätä hän perusteli niin, että tuon ikäiset lapset alkavat olla tolkullisia, mutta äiti on vielä niiden mielestä ihana kuitenkin. Ap
Oi oispa se tuo neljä ja siitä eteenpäin! Tänään kolmevuotiaan ehkä kymmenennen raivarin kohdalla just mietin, et milloin tämä taas muuttuu mukavaksi...
Tosi vaikea sanoa, nytkin nuorina aikuisina ovat aivan mahtavia tyyppejä, mutta siinä vaiheessa kun asuivat kotona ja olivat lapsia, niin ehkäpä 3-6-vuotiaina olivat parhaimmillaan. Tai sitten kyse oli siitä, että minä äitinä olin ehtinyt jo vähän kehittyä, enkä ollut enää niin paskajäykkänä nipottamassa kaikesta.
Kyllä se noin suurinpiirtein on. Teinit on toki tavallaan mahtavia, mutta on se rankkaa vanhemmalle, jos yhtään on hankala teini-ikä. Itselle rasittavin vaihe on ollut se, kun ovat jo täysi-ikäisiä mutta vielä kotona ja riippuvaisia. Siinä on niin iso ristiriita olemuksen kanssa (halutaan olla aikuisen asemassa) vs teot (tarvitsee apua ja tukea ja taloudellista avustusta kaikkeen). Nyt taas omillaan asuva nuori aikuinen on ihan mahtava, alkaa se tasavertaisten aikuisten suhde muodostua ja se on ihanaa.
Vauvana <3 mikään ei voita sitä aikaa
Vauva-aika on ihanaa. Sitten pari vuotta ovat aika rasittavia. 4+ alkaa helpottaa.. Kunnes teiniys. Eli joo, 4-13 on ehkä mun suosikit ja vauvat.
Yhdyn tuohon mitä joku kirjoitti yllä, se kotona asuva nuori aikuinen on vähän ristiriitainen. Ihana ja rakas toki, mutta se on vähän sellaista tasapainon hakua onko tuo nyt aikuinen, vaikka käyttäytyy vielä enemmän kuin myöhäisteini. Itsekin olen onnistunut sen aikuisten välisen suhteen luomaan kunnolla vasta pois muuttaneen kanssa.
Mulla on nyt teinit ja kyl se aika ennen tätä on helpompaa...
Meillä on tarjota kotona asuvalle mutta jo aikuiselle oma kaksio tästä talon siivestä joten luulen että se vaihe ei ole näin työläs.
7-12vuotta on tavallaan se helpoin aika. Nyt kuopus 13 vuotta ja toinen 16 vuotta.
Meillä se paras ikä on 4-6v ja 8-12v. Jostain syystä koulun aloitus on kirvottanut molemmilta lapsilta järkyttävän uhman/esimurrosiän, joka on helpottanut tokalle luokalle mennessä.
Itse tykkään vauvoista ja taaperoista. Ja kyllä, meillä nukuttiin silloin yöt.
3v alkoi kukkua yöt ja 5v eteenpäin ilmaantui se oma tahto. 6-9v oli aivan helvettiä jatkuvine viisasteluineen ja kiukkuineen. Nyt 10v alkaa olla siedettävä, mutta henkisesti niin rasittava. Mutta osaa aika taitavasti jo perustella sitä omaa tahtoaan.
Aika jolloin lapsi on parhaimmillaan: nyt.
No, oikeasti olen kokenut 5v lapset kaikkein hankalimmiksi. Onneksi sitä ei kestänyt pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vauvana <3 mikään ei voita sitä aikaa
Et voi olla tosissasi. Eihän siitä edes muista mitään, kun on niin rankkaa. Ei saa nukkua yhtään ja koko päivän pitää kestää sitä hoitamista univeloilla, ja sitten taas jatkuu. Lisäksi ramppaaminen joka paikassa koko ajan. Raskausajan työputki painaa vielä päälle väsymyksenä sekin. Millaisen vauva-ajan tuokin vastaaja on elänyt!
Kyllä semmosen ihmisen täytyy olla hullu ja masokisti, joka väittää, että parasta aikaa on vauva-aika. Ei helv.
Se on aika just ennen murrosikää. Murrosiässä kaikki menee ihan päin persettä, tahattomastikin.
Minusta lapset oli hauskimmillaan siinä kolmen vuoden kieppeillä. Niitä aivoituksia oli vaan niin hauska kuunnella. Muuten en osaa sanoa mitään yksittäistä ikää, lapset kun tuntuvat olleen aina yhtä ihania. Meillä ei tosin ollut ihmeemmin uhmakausia, joten sen suhteen olen päässyt helpolla.
Allekirjoitan väitteen 5-12. Meillä ovat 9v. ja 11 v. Nyt on just hyvä, vanhemman murrosikä kolkuttelee oven takana joten ei kai tästä enää kauan saa nauttia...
Vierailija kirjoitti:
Tätä hän perusteli niin, että tuon ikäiset lapset alkavat olla tolkullisia, mutta äiti on vielä niiden mielestä ihana kuitenkin. Ap
Juu, ja ne nukkuu yöt ja pysyy yöt myös kotona:)
Toisilla eri kuin toisilla. Ehkä 4v kaikilla viidellä mukavin tai 11v.