Hox kiinteistölakimiehet! Hissi ja yhtiöjärjestyksen muutos...
Osaako joku auttaa?
Yritän ensin tätä kautta, toki tiedän että maksua vastaan saa tietoaotain muutakin kautta...
Tilanne:
Meillä taloyhtiössä kahdessa porraskäytävässä hissit, kahdessa ei. Hissittömissä osakkeissa on halvempi yhtiövastike em. syystä johtuen.
Nyt puuhataan hissiä myös kahteen hissittömään porraskäytävään. Tässä yhteydessä on taloyhtiön hallituksen pj:n toimesta todettu, että vastikkeiden nousua turha pelätä, koska tarvitaan yksimielinen päätös jotta näin voitaisiin toimia.
Nyt kysymys kuuluu: voidaanko hissiremontin jälkeen vedota olennaisesti muuttuneisiin (ts. Parantuneisiin) olosuhteisiin ja vaatia yhtiöjärjestyksen muutosta? Vaikka olisi "luvattu" hissejä puuhatessa, etteivät vastikkeet nouse ilman kyseisten portaiden asukkaiden yksimielistä päätöstä...
Tiedän että kahden porraskäytävän alhaisemmat vastikkeet hiertävät pahasti mm. hallituksen puheenjohtajaa, joten olenko turhaan epäluuloinen kun pelkään hissiremontista koituvan pitkällä juoksulla paljon enemmän kuin pelkät hankinta- ja ylläpitokustannukset? Meillä olisi nimittäin siinä tapauksessa varma muutto edessä...
Kommentit (12)
No olishan se outoa, jos halvempien vastikkeiden peruste poistuu mutta halpuus jää. Epäreilua se olisi kalliimpaa vastiketta maksaville, jotka varmaan maksaa osansa myös tuosta remontista?
Itse asiassa ei, muut osakkaat eivät osallistu hissistä tuleviin kuluihin. Ap
Hissin rakentamisesta ja sen rahoittamisesta voidaan päättää yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä. Jos hissi rakennetaan vain osaan porrashuoneista, niin kustannuksista vastaa vain kyseisen porrashuoneen osakkeenomistajat. Osakkeenomistajien maksuvelvollisuus jakautuu kerrosluvun mukaan (kts. asunto-osakeyhtiölain 6 luvun 32 §).
Osakkeenomistajan maksuvelvollisuuden kasvattamiseen tarvitaan määräenemmistön lisäksi kyseisen osakkeenomistajan suostumus (AsOY 6 luvun 35 §).
Kiitos Jim, mutta kyse onkin yhtiöjärjestyksen muutoksesta. Tiedän, ettei maksuvelvollisuutta voida noin vain lisätä, mutta erikseen on ns. kohtuullistamisklausuuli, ja mietinkin onko hissi riittävän selkeä peruste yhtiöjärjestyksen muutokseen. Tällaisessa tapauksessahan osakkaan oma ääni ei riitä, enemmistö päättää.
Ei se hissi oikeasti nosta vastiketta paljon mitään, joten en nyt hirveetä huolta kantais. Vastikkeet tarkistetaan muutenkin vuosittain ja kulut voi nousta, se hissi ei montaa kymppiä siihen tee. Nimim. kokemusta on. Sen hissin rakentamisen kustannukset taas kerroksesta riippuen on isot, joten jos sulla niihin on varaa, en jaksa uskoa et vastikekkaan sun taloutta sitten kaataa.
Yhtiöjärjestyksen muutokseen tarvitaan jokaisen osakkaan suostumus.
Miten se hissi sitten rahoitetaan jollei vastikkeilla? Maksatteko sen kertamaksuna etukäteen pois?
Kiitos vastauksista.
En siis ole huolissani hissin aiheuttamista vastikkeen nousuista (jos sitä vastikkeessa lyhennettäisiin), vaan siitä, että menetämmekö mahdollisesti monikymmenvuotisen edun matalammista vastikkeista. Meidän kohdallamme kuukausitasolla kyse on useista sadoista euroista hissin kulujen päälle.
Siis, meidän portaassamme on matalammat vastikkeet mm. hissittömyyden johdosta, ihan yhtiöjärjestykseen on kirjattuna että meidän osakkeisiin kohdistuu vähemmän yhtiövastiketta kuin hissillisen portaikon asuntoon. Eli mietin sitä, voidaanko yhtiöjärjestystä tällaisessa tapauksessa muuttaa ilman osakkaan hyväksyntää jos/kun olosuhteet muuttuvat merkittävästi?
Ja huom! Itse siis olen ehdottomasti hissiä vastaan joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
En siis ole huolissani hissin aiheuttamista vastikkeen nousuista (jos sitä vastikkeessa lyhennettäisiin), vaan siitä, että menetämmekö mahdollisesti monikymmenvuotisen edun matalammista vastikkeista. Meidän kohdallamme kuukausitasolla kyse on useista sadoista euroista hissin kulujen päälle.
Siis, meidän portaassamme on matalammat vastikkeet mm. hissittömyyden johdosta, ihan yhtiöjärjestykseen on kirjattuna että meidän osakkeisiin kohdistuu vähemmän yhtiövastiketta kuin hissillisen portaikon asuntoon. Eli mietin sitä, voidaanko yhtiöjärjestystä tällaisessa tapauksessa muuttaa ilman osakkaan hyväksyntää jos/kun olosuhteet muuttuvat merkittävästi?
Ja huom! Itse siis olen ehdottomasti hissiä vastaan joka tapauksessa.
No jo on perustelut :O. Hissin tuoma asunnon arvonnousu ei varmaan haittaa sinua yhtään?? kaltaistesi kanssa on kyllä tuskaista elää asunto-osakeyhtiössä. Asiat pitää nähdä vähän suuremmassa kuvassa kuin pelkästään pienenä vastikkeena
Terv. asoy hallituksen pj
Siis kyseessähän ei ole mikään perustelu, arvon hallituksen pj.
Ostimme aikoinaan asunnon juuri alhaisen vastikkeen johdosta, eikä minua asunnon arvonnousu kiinnosta, vaan se että pystyisin jatkossakin asumaan omassa kodissani.
Siis minulla ei ole mitään arvonnousua vastaankaan, sehän on selvä, mutta ensisijaisesti kyseessä ei ole asunto vaan 'koti' jossa minulla ei enää tuon 'arvonnousun' ja vastikkeiden nostamisen jälkeen ole mahdollista asua.
Siis tietääkö joku, voidaanko yhtiöjärjestystä muuttaa tällaisessa tilanteessa, onko kyseessä kohtuullistaminen?
Muuta pois Oulusta, heti helpottaa.