Tekeekö joka paikassa hoitohenkilöstö ruokaa asiakkaille samoilla vaatteilla mitä päällä asiakkaiden perseen pesussa?
Todellako?
Tämän väitetään olevan ihan yleinen käytäntö niissä hoitokodeissa, joissa ei ole viikonloppuisin keittiöhenkilökuntaa paikalla..... eli ensin pestään asiakkaiden perseitä, suihkutetaan niitä, siivotaan niiden huoneita, ja kun on lounaanvalmistusaika, niillä samoilla perseisillä vaatteilla mennään keittiöön asiakkaille ruokaa laittamaan. No, saapahan asiakkaat ihan omat persebakteerinsa syödäkseen, mutta saattaa siinä tulla vähän naapuripyllystäkin jotain roippeita lautaselle. Mitä sanoo tähän muut hoitotyötä samantapaisissa oloissa tekevät?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Suihkutukseen ja pesuun on olemassa muovisia essuja.
Ja sinun mielestä se essu riittää? Miksi sitten keittiöhenkilökunta ei saa tulla töihin omissa vaatteissa, vaan vaaditaan erikseen puhtaat, vain keittiössä käytössä oleva työasu?
taitaa olla noin ainakin yksityisissä hoitopaikoissa ei viikonloppuisin ole erikseen keittiöihmistä. rahaa säästetään. hoitajat repeävät pesuihin ja potilaan muuhunkin hoitoon ja sitten kipinkapin ruokaa jakamaan ja keittiöhommiin. ja kyllä samoilla vaatteilla.
Vierailija kirjoitti:
taitaa olla noin ainakin yksityisissä hoitopaikoissa ei viikonloppuisin ole erikseen keittiöihmistä. rahaa säästetään. hoitajat repeävät pesuihin ja potilaan muuhunkin hoitoon ja sitten kipinkapin ruokaa jakamaan ja keittiöhommiin. ja kyllä samoilla vaatteilla.
Kerrassaan pöyristyttävää.
Se on sitä "kodinomaisuutta" ettei hygieniakaan ole niin justiinsa. Kiitos vaan kaikille päättäjille.
Minua häiritsee sairaalan ruokalassa se, että hoitsut ja lääkärit lompsivat työvaatteissaan ruokalassa. Myös vihreät leikkuriasut päällään. En haluais yhdenkään asiakkaan verta, ulostetta, lapsivettä tmv. leijailemaan ruokalaan.
Ei ainakaan meillä. Kyllä siellä keittiössä on viikonloppuna erikseen työntekijä. Ei hoitajilla muutenkaan ois aikaa ruokia keitellä..
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee sairaalan ruokalassa se, että hoitsut ja lääkärit lompsivat työvaatteissaan ruokalassa. Myös vihreät leikkuriasut päällään. En haluais yhdenkään asiakkaan verta, ulostetta, lapsivettä tmv. leijailemaan ruokalaan.
saati sitten se moska, mitä ruoakasta ym. kulkeutuu toiseen suntaan, sinne leikkausaliin tms.
No mä tiedän paikkoja, joissa ei ole koskaan mitään keittiöhenkilökuntaa. Hoitajat tekee kaikki ruuat - joka päivä. Samoilla vaatteilla. Ruuanlaittoa ja asukkaan vessa yms, apua vuorotellen.
Minä olen pph ja todellakin samoilla vaatteilla mennään koko päivä. Pesuista pöytään. Kauheaa!
Nykyajan uusi trendi. Halutaan säästää kuluissa ja potkia pihalle kaikki muut paitsi ne pakolliset hoitotyön suorittajat joille sysätään nyt kaikkien muiden työryhmien duunit omien hommien lisäksi. Ja sitten vielä kehdataan leikata lomarahoista ja kajotaan jo valmiiksi umpisurkeisiin palkkoihin.
Tähän saamme tottua. Perseisillä vaatteilla ruoan tekoa, ylimalkaista ja kiireistä hoitotyötä ja paljon turhanpäiväistä tilastointia tietokoneella. Hyvästi hyvä hoito.
Vierailija kirjoitti:
Leikkuriin yleensä puetaan sen työunivormun päälle steriili hihallinen essu/takki Eli ei sinne ruokalaan mitkään veret ja lapsivedet kulkeudu. Jos jostain syystä essu olis vaikka falskannut niin kyllä ne vaatteet käydään sitten vaihtamassa puhtaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pph ja todellakin samoilla vaatteilla mennään koko päivä. Pesuista pöytään. Kauheaa!
No olisko nyt taas ihan pikkkkkasen eri asia........................................................?
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdin lauantaina 12.5h työpäivän aikana pitää yhden 15 min tauon.
Sairaalan ruokala on eri rakennuksessa, en ehtinyt hakea sieltä ruokaa tai mennä sinne syömään, voin sanoa että oli muuten nälkä kun pääsin viimein kotiin.
Paljonkohan päättäjien pitäis lisätä henkiläkuntaa että ehtisin ruokalaan syömään, ja vielä vaihtamaan vaatteetkin mennen tullen?
Mutta osaston lapset sai verensiirtonsa, sytostaattinsa ja muut lääkkeensä
T. Vihreissä leikkurivaatteissa työskentelevä hoitsu
Joo, ajatelkaas. Mä käyn kotonani vessassa ja ihan niissä samoissa vaatteissa alan valmistella perheelle illallista. Kädet pesaisen joten kuten ja siinä kaikki. Perhe vieläkin elossa, oli ainakin vieä kaksi tuntia sitten.
Mun ystävä on yksityisessä vanhusten palvelutalossa töissä. Heillä on siellä kiertävä lista keittiövuoroista, eli jos on keittiövuorossa, ei osallistu hoitotoimenpiteisiin. Yhteisiin ulkoiluihin ja muihin ajanvietteisiin osallistuu.
Olen työskennellyt yksityisessä hoitokodissa dementiaosastolla. Siellä hommia pyöritti vuorossa aina yksi hoitaja. Aamulla kun meni töihin, alkoivat asukkaiden aamupesut ja pukemiset. Sen jälkeen puettu asukas vietiin pöytään puurolle ja lähdettiin hakemaan seuraavaa asukasta pesulle. Hoitaja siis otti ylös vuorotellen jokaisen asukkaan ja laittoi tämän syömään aamiaista. Ei siinä mitään asuja tietenkään vaihdettu, vaan koko päivä painetiin samoissa kuteissa, niin vaipanvaihdot, suihkutukset kuin aamiaiset, lounaat, kahvit ja pyykinpesutkin.
Meillä on laboratoriossa erikseen naulakko, josta vaihdetaan puhtaat takit ruokalaan menoa varten. Mietinkin, että miksi hoitajat eivät olisi yhtä tarkkoja hygieniastaan kuin me? Epäilen, että kaikki eivät ole. Suojaamme itseämme paremmin kuin he?
Potilasturvallisuudesta vielä. Aina, kun olen itse potilaana, seuraan hoitajien toimintatapoja ja monesti ajattelen, että me ollaan kyllä labrassa tarkempia. Ei hengitetä päin potilasta, käytetään kasvosuojia herkemmin, desinfioidaan kädet tarkemmin, vaihdetaan työvaatteita herkemmin jne.
Suihkutukseen ja pesuun on olemassa muovisia essuja.