Kokkiopiskelija työssäoppimassa
Olen nyt ekaa vuotta opiskelemassa kokiksi aikuispuolella ja ehdin jo tuossa viikolla sopia itselleni työssäoppimispaikan loppusyksyksi suhteellisen suureen opiskelijaravintolaan. Tutkinnon osa on Majoitus- ja ravitsemuspalveluissa toimiminen. Eli ruuan valmistuksen lisäksi tulee näytössä olla myös asiakaspalvelua, kassatyötä, siivousta yms. Onko täällä ketään, joka olisi käynyt saman homman läpi? Jännittää ajatella, että 30.10. pistetään tämä tyttö isoon keittiöön ja ennen sitä meillä ehtii olla koululla tasan 2 keittiöpäivää!
Nyt on takana eka kouluviikko ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että olen oikeassa paikassa. Kaikki on kiinnostavaa. Tuntuu jotenkin, että tiedän mihin mennä, mitä tehdä, uskallan jutella muiden opiskelijoiden kanssa. Mutta vähän pelottaa tuo työssäoppiminen.^^''
Apuva!
Kommentit (13)
Toivottavasti ymmärrät jättää puhelimesi työajaksi rauhaan, sillä sen räpläämistä ei keittiössä hyvällä katsota.
.
Muuten asiat menenevät varmasti hienosti. Ripeästi toimeen ja et ainakaan ala heti istumaan kun annettu tekeminen loppuu, kyllä sinua opastetaan.
.
.
T: kokki
Minä työskentelen lasten parissa, mutta meille aina opiskeluaikana painotettiin, että kyseessä on työssäoppimisjakso ja että työpaikalla kyllä tarvittaessa opastetaan miten toimia. Ja näin se omalla kohdalla olikin, jos oli jotain, mistä en ollut varma, miten kyseisessä tilanteessa toimitaan. Oma-alotteinen kannattaa siinä mielessä olla, että jos annettu homma loppuu niin kysyy mitä voi tehdä eikä jää vaan ihmettelemään.
Olen itse käynyt saman linjan aikuispuolella. Kävin yhteensä 4:ssä eri ravintolassa suorittamassa kuusi tutkinnon osaa. Näin jälkikäteen suosittelen ehdottomasti ottamaan selvää millaisiin paikkoihin olet menossa. Näistä omista paikoistani yksi oli maanpäällinen helvetti, josta kuulin myöhemmin, että he tekevät harjoittelijoiden elämästä helvettiä, koska hekin aikanaan saivat kärsiä (tämän sanoivat suoraan). No, siellä oppi käyttämään veitseä hyvin. Kaksi muuta olivat kivoja, josta oppi ihan hyvin. Neljäs oli ihan paras, jossa olinkin yli vuoden harjottelussa ja myöhemmin 5 vuotta töissä. Siellä sai tehdä ja touhuta :) se oli pieni perhefirma ja koko perhe otti minut ihanasti vastaan.
Aina ihmettelen ihmisiä, jotka vapaaehtoisesti hakeutuvat hotelli- ja ravintola-alalle paskaduuneihin.
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmettelen ihmisiä, jotka vapaaehtoisesti hakeutuvat hotelli- ja ravintola-alalle paskaduuneihin.
Niinpä - jos joku ei laita ruokaa, niin muut ei jaksa opiskella maistereiksi...
Ehdottomasti kysymään, mitä sitten tehdään, kun entinen annettu homma loppuu. Antaa suunnattoman huonon kuvan jäädä vain epävarmuuttaan seisomaan, kun ei osaa vielä tarttua itsenäisesti mihinkään. Sinä olet menossa harjoittelemaan ja oppimaan, ei sinun tarvitse vielä osata, rohkeasti vaan!
Vierailija kirjoitti:
Kerros mikä siinä ravintola-alassa on paskaa? Itse ravintolakokkina rakastan työtäni enkä pidä sitä todellakaan paskaduunina (en ole lämmittäjänä s-ketjussa).
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kysymään, mitä sitten tehdään, kun entinen annettu homma loppuu. Antaa suunnattoman huonon kuvan jäädä vain epävarmuuttaan seisomaan, kun ei osaa vielä tarttua itsenäisesti mihinkään. Sinä olet menossa harjoittelemaan ja oppimaan, ei sinun tarvitse vielä osata, rohkeasti vaan!
Just näin. Itse sain kaikista harjoittelupaikoistani kiitosta siitä, että reippaasti etin aina uuden työtehtävän enkä jäänyt tumput suorina seisomaan. Alussa tietenkin kannattaa kysyä, että mitä teet, mutta kyllä se oma-alotteellisuus sieltä löytyy taitojen kehittyessä :) siivoamisesta saa aina lisäpisteitä 😁
-4
Kiitos, tämän "mene ja kysy" periaatteen osaankin. Kai silläkin täältä kysyin :D Mutta ei siis tuota vaikeuksia kysyä tekemistä. Hyvä kuulla, että uskaltaa keittiöllä kysyä paljon. Kun mua vähän pelottaa, että pitääkö ne pöljänä, jos kyselen. Mutta saa siis kysyä.:)
Ap.
Onnea, kokemus on varmasti hyödyllinen, köksäkoulu oli parasta aikaa monin tavoin elämässä, meistä työllistyi harva, mutta silti.
Oli rohkaiseva emäntä siellä.
Älä heti luovuta vaikka olis hankaluuksia, kannattaa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ymmärrät jättää puhelimesi työajaksi rauhaan, sillä sen räpläämistä ei keittiössä hyvällä katsota.
.
Muuten asiat menenevät varmasti hienosti. Ripeästi toimeen ja et ainakaan ala heti istumaan kun annettu tekeminen loppuu, kyllä sinua opastetaan.
.
.
T: kokki
Kännykkä kyllä jää pukkariin. Ihan ihmetyttää, miten puhelinta käytetään tunneilla. Olen viimeksi käynyt lukion ja lukiossa oli aika tiukka linja 2006.. Nykyään sitten saa olla vissiin kännykät tunneilla... mulla vaan vihko, penaali, kynä ja kumi. Olen kai vanhanaikaisnen.
Vierailija kirjoitti:
Onnea, kokemus on varmasti hyödyllinen, köksäkoulu oli parasta aikaa monin tavoin elämässä, meistä työllistyi harva, mutta silti.
Oli rohkaiseva emäntä siellä.
Älä heti luovuta vaikka olis hankaluuksia, kannattaa kestää.
Työllistyi harva? Eli asut maalla. Kaupungissa kokeille on töitä enemmän kuin kenenkään on mahdollista tehdä.
Toivottavasti sinulle sattuu kiva paikka. Kyllä se siinä, kun olet reipas ja oma-aloitteinen ja teet käskemättäkin sellaisia töitä, jotka varmasti osaat. Ei kai missään kuvitella ensimmäiseen harjoitteluun tulevan paljon osaavan ja jokainen työpaikka on erilainen.
Kuvittele meneväsi ekstraajaksi uuteen paikkaan, niin kyllä se siitä.