Tarvittaessa töihin kutsuttava
Työsopparissa lukee tarvittaessa töihin kutsuttava, mitään tiettyä tuntimäärää ei ole määritelty.
Multa loppuu kohta kotihoidontuki ja ajattelin ilmoittautua työttömäksi. Nytkin olisin voinut tehdä reilusti töitä mutta tarjottiin vain 3 vuoroa:/ Tähän asti tää on ollut suht ok, mut nyt kun töitä kohta tarttis niin ahdistaa ettei saa.
Kesällä tein täyttä työviikkoa kuten tein viime kesänäkin. Nyt vuoroja on aika vähän. Haen pian ansiosidonnaista, kun kht lakkaa.. mutta mietin et voinko ilmoittaa ne 26 työviikkoa niiltä kuukasilta, jolloin tein täydempää viikkoa vai meneekö toi jotenkin keskiarvotulona, kun tulot vaihtelee?
Kiitti!
Kommentit (6)
Mietin kanssa että kannattaisiko talvella ottaa tuollaisia pätkähommia kun jatkuvaa ei todennäköisesti ole tarjolla, vai olla vaan suosiolla ansiosidonnaisella, kun ei tiedä voittaako niillä mitään.
Lasketaan tuntipalkan mukaan. Mukaan ei lasketa lomarahoja. Osa aikatyö on hyvä ansiosidonnaisella, koska saa tienata 300 euroa, niin aika vähällä työllä saa paremmat tulot. Tosin joutuu odottelemaan korvauksia...
Mun tuntipalkka on n. 16 eur. Mut siis nyt kun kh-tuki loppuu niin työtkin loppuu sopivasti. Eli olen pelkällä ansiosidonnaisella. Siis miten toi mun ansiosidonnaisen määrä lasketaan tuntipalkasta? Kesällä tein sen 35-38,5 h/vko. Muutoin noin 0-30 h/vko. -ap
Työssäoloehtoon lasketaan mukaan vähintään 18 tunnin työviikot. Työnantajan pitää tehdä työttömyyskassaa varten lista, jossa on em. työviikot ja niistä saatu palkka. Tuosta sitten kassa laskee ansiosidonnaisen päiväraha. Jos töitä on vähän, voit todennäköisesti saada soviteltua päivärahaa.
Minulla on tuosta vuosia aikaa, joten kannattaa tarkistaa asia omasta työttömyyskassasta. Omat kokemukset on pelkästään positiivisia, sain työnantajalta heti kuun lopussa palkkaerittelyn ja ensimmäisen kuukauden jälkeen soviteltu päivärahakin tuli nopsaan.
No olethan sä nytkin periaatteessa työtön. Tiedän, koska olen itse myös tarvittaessa töihin kutsuttava.
Oothan sä nyt ilmottanut liittoon ja maksanut liiton maksut tuloistasi, eihän sitä jälkikäteen voi tehdä, ainakaan monelta kuukaudelta. Etkä sä voi itse valita ootko työttömänä kelan vai liiton rahoilla, kun sulla täyttyy viikot niin että voit saada ansiosidonnaista, niin kela ei enää maksa vaan automaattisesti käskee sua hakemaan liitosta ansiosidonnaista. Ja ansiosidonnainen on aina isompi kun kelan vastaava raha.
Sitäpaitsi, miksi ilmoittautua työttömäksi jos sulla on mahdollista jatkaa tuota "tarvittaessa töihin kutsuttavaa" sopimusta, kun sä saat soviteltua päivärahaa silloin kun tunteja on vain vähän, joko kelalta tai liitosta, ihan riippuu kumpi on maksajana.
Ap tässä vielä. Joo löysin et tarkastelujakso on työttömyyden alkamisesta sen n. pari vuotta taaksepäin. Mut miten toi ansiosidonnaisen määrä lasketaan kun joku vko teen sen tarvittavan 18h ja joskus 40h vko. Palkka siis tuplat joillain viikoilla. Otetaanko keskiarvo tuloista?