Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parikymppiset, millaista joulua vietätte?

Vierailija
08.09.2017 |

No niin, koska viimeisimpien keskustelujen perusteella muutama muukin on katsonut sopivaksi joulukeskustelujen aloitusajankohdaksi näin syyskuun alun, niin miksipä ei sitten omistauduttaisi ajatukselle ihan kunnolla!

Parikymppisyys on siitä hassua aikaa, että siinä missä yksi asuu vielä lapsuudenkodissaan, toinen on saattanut ehtiä asua omillaan jo kymmenenkin vuotta, mennä naimisiin ja pyöräyttää pari lastakin.
Olen itse 24-vuotias, ja vanhin tuntemani vielä vanhempiensa katon alla asuva on 26, nuorimpana pois kotoa muuttanut puolestaan muutti jo lukioiässä.
Tuttavapiiriini kuuluu ihmisiä, jotka tulevat viettämään hyvin samanlaisen joulun kuin lapsenakin, koska asuvat vielä vanhemmillaan; ihmisiä, jotka ovat muuttaneet toiselle paikkakunnalle esim. opiskelujen perässä, mutta matkustavat joulun alla jopa viikoksikin kyläilemään lapsuudenkotiinsa; ihmisiä, jotka viettävät joulun pääasiassa uudessa, "omassa kodissaan" puolisonsa ja/tai lastensa kanssa, ja korkeintaan pyörähtävät vierailulla vanhempiensa luona, ja niin edelleen.

Siksi kysynkin, ihan mielenkiinnosta: sinä 20-29-vuotias, millainen on sinun joulusi?

Ap kertoilee omastaan myöhempään viestiin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunut omassa kodissa 5 vuotta, ikää 23. Jouluna mennään avokin kanssa minun perheeni luo, joulun jälkeen hänen perheensä tykö. Omaa joulua omassa kodissa aletaan viettää varmaankin sitten, jos tulee perheenlisäystä.

Vierailija
2/11 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap itse on tosiaan 24-vuotias (niin kuin aloitusviestissä jo mainitsinkin), asunut omillaan 19-vuotiaasta, ei puolisoa, ei lapsia. Asun n. puolentoista tunnin bussimatkan päässä lapsuuden kotikulmilta.

Omilleni muutettuani joulut ovat kulkeneet joka vuosi aika samalla kaavalla:

Matkustan äitini luo joko aatonaattona tai jopa päivää ennen. Koristelemme yhdessä kuusen joko aatonaaton iltana tai aattoaamuna (äitini on yleensä koristellut muun kodin jo ennen tuloani).

Heräämme aattoaamuna molemmat aikaisin, äitini yleensä n. tuntia ennen minua (tai ainakin saa itsensä ylös sängystä ennen minua), ja syömme yhdessä äitini valmistaman joulupuuron, minkä jälkeen koristelemme kuusen, jos se on vielä koristelematta.

Televisio on olohuoneessa päällä aina kun emme tee mitään sen tärkeämpää, ja katselemmekin puolella silmällä lahjojen paketoinnin ym. pikkupuuhastelun ohessa Joulupukin kuumalinjat sun muut. :D Lisäksi keittiössä radio on joulumusiikkikanavalla koko päivän.

Koska ostamme joululahjoja pääasiassa toisillemme, joudumme paketoimaan niitä muka-salamyhkäisesti eri huoneissa, ja päivän mittaan kuusen alle ilmestyykin aina vaivihkaa lisää ja lisää paketteja. Ainoat lahjat kuusen alla, jotka eivät ole joko äidilleni tai minulle, ovat isovanhemmille.

Vietämmekin todella rauhallisen joulun, sillä muita menoja aatolle, joululle ja sen jälkeisille päiville meillä ei olekaan, kuin muutaman tunnin vierailu isovanhemmilla aattoiltana.

Siinä iltapäivästä syömme ensimmäisen kunnon jouluaterian (äitini valmistelee jälleen kerran kaiken, itse tulen vain valmiiseen pöytään...), minkä jälkeen saatamme ottaa pienet torkut, mutta viimeistään alkuillasta lähdemme tosiaan käymään isovanhemmilla. Vaihdamme kuulumisia, juomme kahvit ja syömme mummoni tekemiä joululeipomuksia, annamme ja saamme lahjoja – ja palaamme kotiin.

Kotona asetamme myös isovanhemmilta saadut lahjat nätisti kuusen alle ja ihastelemme näkyä aikamme/yritämme malttaa olla heti avaamatta lahjoja. Yleensä siinä iltayhdeksältä emme enää malta odottaa ja avaamme lahjat; rauhassa, vuorotellen, paketti kerrallaan. Lahjoja ihastellessa meillä meneekin yleensä lähemmäs puoltayötä, minkä jälkeen laitammekin lahjaksi saatua villasukkaa, paitulia ym. oitis päälle, syömme ehkä vielä vähän jotakin, ja menemme nukkumaan.

Joulupäivälle meillä ei sitten olekaan enää mitään "ohjelmaa", kunhan vain otamme rennosti ja syömme. :D Joskus saatamme käydä kävelyllä ihastelemassa ihmisten laittamia jouluvaloja tai hautausmaan kynttilämerta.

...

Huhhuh, ei kyllä ollut tarkoitus ihan NÄIN kilometripostausta kirjoittaa!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/11 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20 ja muuttanut omilleni kun olin 17. Aatonaattona menen äidin nurkkiin notkumaan ja poistun joulupäivänä tai sitä seuraavana päivänä riippuen koska meillä alkaa mennä hermo toisiimme.

Vierailija
4/11 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 22 ja joulut menee usein yksin, kutsuja tulee kyllä mutta en halua viettää joulua muuta kun perheeni kanssa ja se ei ole mahdollista kun perhe hajalla ja sisaruksetkin maailmalla.  Kavereiden kanssa ryypätään jonain päivänä yleensä.

kotiin laitan joulukuusen ja jonain päivänä saatan käydä syömässä äidin kanssa

Vierailija
5/11 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Vierailija
6/11 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen kanssa Sri Lankaan kahdeksi viikoksi. Ollaan matkustettu jo monta joulua millon missäkin lämpimässä maassa. Kelpaa, en enää kaipaa suomijoulua.

Vierailija
7/11 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25, asunut puolison kanssa nyt 5 vuotta. Jouluaatot vietämme minun perheeni luona, johon tulee muutakin sukua. Miehen vanhempien luona olemme käyneet vaihtelevasti aatonaattona tai joulupäivä. Muut joulun pyhät vietämme enemmän ja vähemmän kaksin, saatamme poiketa jonkun luona, mutta se ei ole säännöllinen perinne.

Perinteet ovat meidän perheessä olleet olemassa koko minun lapsuuteni ja on ollut hieman haastavaa välillä olla kuvioissa ainoana "lapsista", jolla on puoliso. Yritän huomioida omaa ja miehen perhettä, mutta oma perheeni haluaa pitää tiukasti kiinni omista perinteistään, joihin kuulun osana. Onneksi mieheni on ollut joustava, ja hänen perheessään on vähemmän perinteinen, joten olemme voineet viettää aatot minun vanhemmillani. Ei ole tarvinnut kenekään mieltä pahoittaa ja kaikki ovat tyytyväisiä järjestelyyn.

Kun meille tulee myöhemmin omia lapsia on helpompi alkaa luomaan omia perinteitä/joulunviettoa.

Vierailija
8/11 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän jouluni suunnilleen samalla kaavalla kuin lapsenakin. Olen 24-vuotias, menen vanhempieni luo jouluksi, mielellään monta päivää ennen aattoa mikäli mahdollista. Katselen jouluohjelmia aamulla, syön riisipuuroa jossain vaiheessa, käymme joulurauhan julistusta kuuntelemassa ja sukulaisten haudoilla. Lapsuuteen erona se, että nykyisin valmistelen jouluaterian yhdessä äidin kanssa. Illalla muutama paketti Samu Sirkan joulutervehdystä katsellessa. Herkuttelua ja lepäilyä. En vaihtaisi mihinkään. :)

Vierailija
9/11 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kolmistaan puolison ja lapsen kanssa. Anoppi on tervetullut meille aattoillaksi, jos sattuu olemaan silloin Suomessa. Ennen vauvaa mentiin aatoksi minun vanhempieni luokse ja sitten yöksi kotiin.

Ap 25, mies 26 ja lapsi 2

Vierailija
10/11 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

23-vuotias, asunut omillani reilu kolme vuotta. Vietän joulua perheen tai suvun kanssa, meillä on iso ja läheinen suku. saunotaan, käydään sukulaisten haudoilla, syödään ja nautitaan yhdessäolosta. Joulupäivänä sitten serkkujen kanssa paikkakunnan ainoaan pubiin juomaan.

Vierailija
11/11 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

27v, puolisoni kanssa oltu yhdessä 8 vuotta joista kolme naimisissa. Esikoisemme on syntynyt muutamaa päivää ennen joulua, ja nyt odotan toista lasta, joka syntyy myös joulukuussa. Vietämme joka toisen jouluaaton joko minun tai mieheni perheiden kanssa. Tänä vuonna mennään minun vanhemmille.

Nyt kun on omia lapsia, niin joulunvietto on tietenkin lapsilähtöistä joulupukkeineen ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi