Voiko suola mennä vanhaksi?
Esimerkiksi Jozon suolapaketeissa on parasta ennen päiväykset, mutta joissakin suolapaketeissa taas ei ole mitään päiväyksiä. Mites on?
Kommentit (18)
Älä syö mitään tuommosia suoloja. Rouhi itse merisuolaa tai jotain ruususuolaa myllyssä. Ei mene vanhaksi.
Ei mene vanhaksi. Suola on hyvin kestävä tuote. Jos pakkauksesta löytyy päiväys, se on vain viitteellinen.
Vaikea uskoa.Ehkä paakkuuntumisen estoaine yms ei enää toimi täydellisesti.Mutta tuskin muuten.Itse ostin joskus ruususuolaa tarjouksesta kun sai 10snt pussi-oli päiväys menossa.Ei siinä mitään vikaa ollut.
Mistäpä luulet tulleen sanonnan:
Vanha suola janottaa ? ;D
Jos se on oikein säilytetty, se on käytännössä ikuista.
Menee vanhaksi. Merien pintaan nousee jatkuvasti vanhaa suolaa.
Älä mitään Jozoa käytä. Osta raffinoimatonta eli käsittelemätöntä luonnonsuolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa.Ehkä paakkuuntumisen estoaine yms ei enää toimi täydellisesti.Mutta tuskin muuten.Itse ostin joskus ruususuolaa tarjouksesta kun sai 10snt pussi-oli päiväys menossa.Ei siinä mitään vikaa ollut.
Tähän pakko jatkaa että en tuota ruususuolaa muista syistä suosittele.Kuten en merisuolaakaan.Niissä ei ole jodia, ja jodinpuute on ihan todellinrn vaara.Itse sairastuin struumaan typerän ruususuolaintoiluni vuoksi.
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Vuorisuola on ollut maan alla satoja miljoonia vuosia. Kun se kaivetaan sieltä esiin, puhdistetaan ja purkitetaan, niin se vanhenee viidessä vuodessa syömäkelvottomaksi?? Eikä se merisuolakaan sinne mereen ihan viime vuosina ole joutunut, vaan ollut siellä jo aikojen alusta.
Joo, kyllä se suola vanhenee, mutta vasta ydinhajoamisen kautta ja aikaa menee miljardi vuotta tai enemmän.
Käytän itse ruususuolaa, johon on lisätty solmulevää. Saan siitä jodin luonnollisessa muodossa.
Ei se suola vanhaksi mene. Pakkaus sen sijaan voi mennä.
Vai luuleeko joku, että kun Himalajalta kuskataan 200 miljoonaa vuotta vanhaa suolaa sun kaappiin, että pari vuotta merkitsee jotain.
Toki se suola voi vaikka kostua, mutta ei se riipu ajasta, vaan siitä paljonko vettä sinne laitat, ilmankosteutena tai muuten, ja huvittaako sitä vettä ottaa sieltä pois.
Bakteereja ei suolassa ala elämään.
Saattaa paakkuuntua. Vanhaksi ei mene.
Se halpa ruokasuola, siis jodisuola sisältää aina paakkuuntumisenestoainetta. Luonnonsuoloissa noita lisäaineita ei ole.
Suola oikein imee kosteutta ja epäpuhtauksia. En söisi vanhaa suolaa. Sillä voi sulattaa vielä lunta, mutta kyllä se on pöpöjä täynnä jos se on avattu.
Kyllä. Jos sinne menee sirotteluun tarkoitetuista aukoista pölyä tai likaa. Päivämäärä lukee laatikossa, ehkä.
Eipä se vanhene