Etätyötä tekevät: mitä työtä teette?
Ja kuinka ison osan työajasta teette etänä? Kokonaan vai osan ajasta? Ja miten päädyitte etätyöhön, työnantajan toiveesta vai omasta pyynnöstä?
Itsellä olisi introverttinä ihmisenä suuri halu tehdä työtä kokonaan etänä. Työnantaja ei suostu edes osittaiseen etätyöhön, vaikka työ itsessään mahdollistaisi sen erittäin hyvin. Perusteena on se, että toimistolle saapuminen ja työkavereiden tapaaminen muka antaa virtaa ja motivaatiota. Itselleni se on ainoastaan rasite ja työskentelisin paljon tehokkaammin yksin. Etsinnässä onkin etätyö ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia aiheesta.
Oma koulutustaustani on maisteri viestinnän alalta, joten sikäli etänä tehtävän työn löytymisen ei pitäisi olla mahdotonta.
Kommentit (21)
Käännöstyötä, 100 % ajasta, teen tällä hetkellä toiminimellä pariin firmaan, joilla ei edes ole minulle tiloja
Kirjanpito. Teen satunnaisesti päiviä etänä, varmaan alle viikon vuodessa kuitenkin. Mahdollisuus olisi myös tehdä täysin etänä jos haluaa. Asiakaslista pitäisi vain käydä uusiksi ja vaihtaa paikalliset pois, ne kun haluaa välillä aina tavata ja en heitä kotiini kutsuisi palaveriin :D
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpito. Teen satunnaisesti päiviä etänä, varmaan alle viikon vuodessa kuitenkin. Mahdollisuus olisi myös tehdä täysin etänä jos haluaa. Asiakaslista pitäisi vain käydä uusiksi ja vaihtaa paikalliset pois, ne kun haluaa välillä aina tavata ja en heitä kotiini kutsuisi palaveriin :D
Tuleeko ne kutsumatta/ilmoittamatta? Voithan tehdä muuten etänä ja sopia vaikka aina yhden päivän viikossa tai pari kuukaudessa naitä tapaamisia varten, jolloin menet työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mahdollisuus tehdä etätöitä, mutta vain pari päivää kuukaudessa. Olen valtiolla virastotöissä ja veikkaan aika monessa valtion virastossa olevan sama homma.
En tiedä, miksi se on rajoitettu tuohon määrään. Lienee kuitenkin syynä se, että virka-aikaa pitää liukumien puitteissa noudattaa ja työn teon valvonta on helpompaa paikanpäällä. Vielä on kuitenkin niitäkin vanhan koulun virkamiehiä, joille etäily ei ehkä niin sopisi, kannustetaan verkostoitumaan jne. kai noita perusteluja keksii, jos haluaa.
Olen valtiolla, asiantuntijatyö virastossa. Meillä kaikki saa etäpäiviä 2 viikossa. Työnantaja kannustaa siihen, koska muuten ei riitä tila (monitoimitilat on ylibuukattu, kenelläkään ei omaa työpistettä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko ne kutsumatta/ilmoittamatta? Voithan tehdä muuten etänä ja sopia vaikka aina yhden päivän viikossa tai pari kuukaudessa naitä tapaamisia varten, jolloin menet työpaikalle.
Osa tulee ilmoittamatta, silloin ei mitään isompaa käydä läpi. Aikataulut on suht. tiukat, niin ei kauheasti voi ylimääräistä lisätä päivään, jos ei sitten tee pidempää päivää (liukuva työaika myös).
Useimmiten varaan itse ajan esim. tilinpäätöstä varten tms. mitä nyt yleensä haluavat että käydään läpi tarkemmin. Voisin halutessani olla n. 95% työajastani etänä nykyisellään. Eihän se nytkään ole 100% varma olenko paikalla jos tulevat käymään ilmoittamatta. Voin olla syömässä, toisen asiakkaan luona, lomalla, sairaana, liukumavapaalla jne. Soittamallahan se selviäisi, mutta jostain syystä haluavat vain tulla. Ja nämä eivät yleensä ole kovin kiireisiä yrittäjiä, mutta heille ei oikein sovi aikatauluttaminen ollenkaan. Se on sitä yrittäjän vapautta. En tällä hetkellä haaveile 100% etätyöstä, mutta on mahdollista jos haluan.
Etätyö kuulostaa ajatuksena ihastuttavalta. Kun on pahin loskakeli talvella esim niin voisi vain jäädä kotiin =)
Projekti-insinööri ja konttorilla ei tarvitse käydä kuin tiimipalavereissa. Hommat hoituu asiakkaiden luona ja "paperityöt" voi tehdä kotona. Meillä on hieno avokonttori, jonne voi aina mennä, jos siltä tuntuu, mutta kukaan ei pakota. Laskutettavan työn määrä merkitsee, ei se, missä se on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mahdollisuus tehdä etätöitä, mutta vain pari päivää kuukaudessa. Olen valtiolla virastotöissä ja veikkaan aika monessa valtion virastossa olevan sama homma.
En tiedä, miksi se on rajoitettu tuohon määrään. Lienee kuitenkin syynä se, että virka-aikaa pitää liukumien puitteissa noudattaa ja työn teon valvonta on helpompaa paikanpäällä. Vielä on kuitenkin niitäkin vanhan koulun virkamiehiä, joille etäily ei ehkä niin sopisi, kannustetaan verkostoitumaan jne. kai noita perusteluja keksii, jos haluaa.
Olen valtiolla, asiantuntijatyö virastossa. Meillä kaikki saa etäpäiviä 2 viikossa. Työnantaja kannustaa siihen, koska muuten ei riitä tila (monitoimitilat on ylibuukattu, kenelläkään ei omaa työpistettä).
Jee ehkä meilläkin on toivoa siirtä tähän :) ei ole vielä monitoimitilat käytössä (täyteen ahdettua avokonttoria toki kaikki). Eli ilmeisesti virastoissakin on aika erilaista edistystä tällä saralla.
T:1
Nostan tämän keskustelun koska kiinnostaa!!!
Ajatus jäisen auton skrapaamisesta taas huomenna aamulla klo 7 ei vaan nappaa ja palkkakin on ihan paska.
Ohjaan malmivaunuja. Kaivosvaunujen ohjailemista tietokoneella, luen analyysin ja laitan vaunua menemään ja sitten ohjailen niitä eri prosesseihin. Tällä hetkellä kolme kaivosta kierrossa ja se on aika maksimi. Kahdella mantereella nuo kaivokset ja itse pitkästä aikaa Euroopassa, Espanjassa olen ja kerran kuukaudessa ehkä käyn konttorilla, kuutisen tuntia päivässä. Työ on sillain hyvin itsenäistä, itse olen geologi mutta jos ymmärtää miksi... no jaa ehkä kantsii olla geologi että osaa tehdä tuon, itse tunneleita ei suunnitella mutta joskus joutuu prosesseja miettimään. Kiva homma mutta ei loppuiäntyö, tai muuten ois mutta just tähän oon ylikoulutettu, samaa ruututyötä kuitenkin paljon prosessien analysointi ja tämä on ihanan vastuutonta hommaa (7500-8500 KK)
Myyntityötä useammalla firmalla.Etänä 80-100%
Vakuutusyhtiössä, tuotekehittelyssä.
Valtion virasto, asiantuntijahomma, 2 etäpäivää viikossa, jos työtilanne ja pomo sallii, on silloinkin jääty kotiin kolmanneksi päiväksi, jos keli on ihan persuksista.
Kaikilla kollegoilla ei onnistu, koska heillä paljon kokouksia, mutta minulla kokouksia ehkä 3-5 viikossa ja järjestelen ne konttoripäiville. Meidän virastossa perjantai on kielletty kokouspäivä. Tiedän myös porukan, joka tapaa kerran viikossa ja kokoustaa ja työskentelee silloin yhdessä, muuten ovat kokonaan etänä. Itse tulisin mökkihulluksi, sillä satun tykkäämään ihmisten näkemisestä.
Vaikka tykkäänkin kollegojen seurasta, niin avokonttorissa on myös hankaluutensa. Tykkään etänä työskentelyssä taivaallisesta keskittymisrauhasta, kukaan ei keskeytä eikä juoruile. Minulla on kotona työpöytä, maisema ikkunasta, iso 20 tuuman näyttö. ja mieluinen työtuoli. Pidän kahvitauot ja ruokatunnin, ja samalla voi päivän aikaan pyörittää tiskikonetta- ja pyykkikonetta. Eikä tarvitse matkustaa. Koirakin pääsee pissille keskellä päivää.
Ompelijan työt, kausittain saa tehdä vaikka 24/7 töitä kotona, mutta käyn myös samalla firmalle myymässä heidän tuotteitaan erilaisissa tilaisuuksissa, joten en tee pelkkää etätyötä.
Tänä päivänä taitaa olla harvassa ne, jotka voivat elättää itsensä ompelemalla muille kotona, mutta olen kiitollinen että omalla osallani tämäkin on mahdollista. Myyntitöistä saan vaan lisää ekstraa ja rahaa säästöönkin tai reippaampaan kulutukseen.
1-2 päivää viikossa, myyntiä, markkinointia, asiakassuhteiden hoitoa, yritystoiminan laajennusta yms. kivaa. Vähän on sellaista hommaa, minkä takia olisi pakko olla toimistolla, mutta yli kahta päivää viikossa en halua olla etänä, kun on sen verran kiva työyhteisö, että toimistopäivät tekevät hyvää jaksamiselle.
Minullakin olisi periaatteessa täysin mahdollista tehdä etätyötä, mutta esimies on vähän vanhanaikainn ja joskus on rivien väleissä antanut ymmärtää, että kommunikaation kannalta on tehokkaampaa, kun olemme samassa tilassa. Kyse siis kirjanpidosta ja muista taloushallinnon tehtävistä. Tällä hetkellä olen etäsuhteessa ja näemme miesystävän kanssa todella harvoin ja muuttaminen tietysti olisi ajatuksissa. Ehkä jossain vaiheessa rohkaistuisin kysymään tätä etätyön mahdollisuutta edes osittain. Saattaisi olla jopa liiketoiminnalle eduksi, että olisi toimipiste toisellakin paikkakunnalla.
Haluatko ansaita pientä lisärahaa tai työllistää itsesi kokopäiväisesti? Sinulla on tietokone ja netti... Vaatimuksena sujuva Englanti.
Etsimme pelitestaajia, eli pelaat pelejä ja raportoit niissä olevista ongelmista ja yms.. Yhden pelin testaamiseen menee noin 1 - 2-5 tuntia ja siitä maksetaan noin 100euroa / kappale.
Testaamisen määrää ei ole rajoitettu! Itse päätät koska teet ja kuinka kauan.
Klikkaa itsesi linkissä olevalle sivulle, ja rekisteröidy testaajaksi.
Kääntäjä täälläkin, mutta firman sisäinen. Saan tehdä vapaasti etänä, miten vain haluan.