Kuinka vaarallinen tuhkarokko on aikuiselle?
Siinäpä kysymys. Mua ei ole rokotettu, enkä ole tuhkarokkoa sairastanut, tajusin asian kun aiheesta on nyt juttua ollut. Sitten puhuin asiasta monen tuttavani kanssa, heitäkään ei suurinta osaa ole rokotettu, eikä kovinkaan moni ollut ko. tautia sairastanut. Minkähänlainen rokotuskattavuus siis meillä vanhemmilla (itse olen s. v. 68) on ja voimmeko me toimia tuhkarokon levittäjinä ja onkohan se meille itsellekin hirveän vaarallinen? Moniko siihen vuodessa sairastuu, moniko vammautuu ja kuolee? En löydä mistään tilastoja, mutta varmaan jossain sellainen on. Vai onko se vaarallinen vain lapsille? Eihän mun ikäisiä ja vanhempia ja osittain nuorempiakaan ole rokotettu likimainkaan kaikkia tauteja vastaan, ei esim. vesirokkoa. Aniharva on tainnut itsensä aikuisena rokotuttaa, ellei ole sairastanut.
Kommentit (12)
Mä sairastin lapsena tuhkarokon eikä sitä sillon vaarallisena tautina pidetty. Vesirokko oli paljon kurjempi sairastaa.
Pari vuotta sitten:
Iltalehti kertoi keskiviikkona kahdesta samalla Phuketin-lennolla olleesta, toisilleen tuntemattomasta suomalaismatkailijasta, jotka sairastuivat vaaralliseen tuhkarokkoon palatessaan Thaimaasta Suomeen. Tauti oli lennon aikana tarttuvassa vaiheessa.
Kaksi viikkoa sitten perjantaina Suomeen palanneet matkailijat olivat saaneet tartunnan itämisajasta päätellen Thaimaan-lomallaan. Toisella tartunnan saaneista oli yksi aiemmin otettu MPR-rokotus, mutta toinen oli kokonaan rokottamaton.
Rokottamaton, pääkaupunkiseudulla asuva nainen kertoo Iltalehdelle oireiden alkaneen lähes välittömästi koneen noustua.
– Kuume nousi hirvittävän korkealle, 39–40 asteeseen, eikä meinannut pysyä millään aisoissa, nainen kertoo.
Ihottumaa
Korkean kuumeen lisäksi naisen kurkku kipeytyi niin pahasti, ettei syömisestä tai juomisesta tullut mitään. Ihottumaa tuli ensin kasvoihin, sitten muualle vartaloon. Sairaalassa vierähti viikko.
– Kipu oli sietämätön. Monta päivää meni ihan sumussa.
Kaksi viikkoa myöhemmin nainen kertoo olevansa enää lähinnä väsynyt.
– Suosittelen rokotusta kaikille, sillä en ole koskaan ollut niin kipeä kuin nyt tuhkarokon takia, nainen sanoo.
Tuhkarokon ikävin puoli on, että virus voi vahingoittaa keskushermostoa. Aivotulehduksen saa n. yksi tuhannesta.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten:
Iltalehti kertoi keskiviikkona kahdesta samalla Phuketin-lennolla olleesta, toisilleen tuntemattomasta suomalaismatkailijasta, jotka sairastuivat vaaralliseen tuhkarokkoon palatessaan Thaimaasta Suomeen. Tauti oli lennon aikana tarttuvassa vaiheessa.
Kaksi viikkoa sitten perjantaina Suomeen palanneet matkailijat olivat saaneet tartunnan itämisajasta päätellen Thaimaan-lomallaan. Toisella tartunnan saaneista oli yksi aiemmin otettu MPR-rokotus, mutta toinen oli kokonaan rokottamaton.
Rokottamaton, pääkaupunkiseudulla asuva nainen kertoo Iltalehdelle oireiden alkaneen lähes välittömästi koneen noustua.
– Kuume nousi hirvittävän korkealle, 39–40 asteeseen, eikä meinannut pysyä millään aisoissa, nainen kertoo.
Ihottumaa
Korkean kuumeen lisäksi naisen kurkku kipeytyi niin pahasti, ettei syömisestä tai juomisesta tullut mitään. Ihottumaa tuli ensin kasvoihin, sitten muualle vartaloon. Sairaalassa vierähti viikko.– Kipu oli sietämätön. Monta päivää meni ihan sumussa.
Kaksi viikkoa myöhemmin nainen kertoo olevansa enää lähinnä väsynyt.
– Suosittelen rokotusta kaikille, sillä en ole koskaan ollut niin kipeä kuin nyt tuhkarokon takia, nainen sanoo.
Tuhkarokon itämisaika tartunnasta oireiden alkuun on 9–11 päivää. Rokote ei estä taudin levittämistä käsien yms. kautta.
Järkevin ratkaisu on pidättäytyä matkustelusta. Rokotteella voi hakea turvaa, mutta kaikkiin tauteihin ei ole rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkarokon ikävin puoli on, että virus voi vahingoittaa keskushermostoa. Aivotulehduksen saa n. yksi tuhannesta.
Alkoholikin vaurioittaa keskushermostoa. Aivokalvontulehdus ei tarkoita keskushermoston tulehdusta.
Hassua tämä kohkaus tuhkarokosta näin 1970-luvulla syntyneen näkökulmasta. Siihen aikaan kun olin lapsi sen lähes jokainen sairasti enkä tiedä ketään jolle olisi siitä mitään seuraamuksia tullut (tiedän kyllä että harvinaisena niitä on, mutta kyllähän jopa normi-influenssiin pieni prosentti jopa kuolee, eikä ihmiset silti hysteerisesti niitä pelkää).
Itselläni koko tauti oli lähinnä ihottuma + kevyt kipeydentunne, kuin lievässä flunssassa. Jotkut muut oli kuumeisempia ja yleissairaamman oloisia jokusen päivän, mutta ei tuota tautia kukaan ihmeemmin pelännyt.
Aikuiset saivat tuon harvemmin kuin lapset mutta saattoi johtua siitä että olivat itse sairastaneet jo lapsuudessa. Tuskinpa on aikuisille sen ihmeempi kuin lapsillekaan. Vesirokostahan oli huhuja että on aikuisella ihan kamala, mutta kun itse sairastin sen 33-vuotiaana, oli samanlainen ihan harmiton juttu kuin tuo tuhkarokkokin: vähän vesikelloista ihottumaa, sitten rupia, ja vähän väsynyt olo jokusen päivän.
Tuhkarokkovirus voi vahingoittaa keskushermostoa. Jälkitautina voi olla aivotulehdus, tosin se on aika harvinainen. Tavallisempi jälkitauti on aikuisella keuhkokuume, ei sekään herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholikin vaurioittaa keskushermostoa. Aivokalvontulehdus ei tarkoita keskushermoston tulehdusta.
Tuhkarokon jälkitautina voi saada AIVOTULEHDUKSEN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivokalvontulehdus (meningiitti)
Oireet bakteeritaudissa: Korkea kuume, päänsärky, sekavuus ja tajunnan häiriöt ovat tyypillisiä bakteerin aiheuttaman aivokalvotulehduksen oireita. Usein on myös pahoinvointia. Jokaisella sairastuneella on kuumeen lisäksi ainakin jokin näistä oireista.
Oireet virustaudissa: Virusaivokalvotulehduksissa oireet ovat kuume, päänsärky ja joskus silmien valonarkuus. Kuume on harvoin niin korkea kuin bakteeritaudeissa. Tajunnan alentumista tai muita hermosto-oireita tautiin ei liity.
Aivotulehdus "aivokuume" (enkefaliitti)
Tauti on useammin viruksen kuin bakteerin aiheuttama. Aivotulehdusta epäillään, kun kuumeen ja muiden infektio-oireiden lisäksi oireisiin kuuluu ylenmääräinen uupumus, tajunnan tilan tai ympäristön ymmärtämisen häiriöitä, persoonallisuuden muuttumista tai äkilliseen kuumetautiin liittyviä halvauksia.
Aivotulehduksen hoitoon käytetään asikloviiria, kun aiheuttaja on Herpes simplex- tai vesirokkovirus, sekä influenssalääkkeitä (oseltamiviiri tai tsanamiviiri), kun aiheuttaja on influenssavirus. Muiden virusten aiheuttamiin aivotulehduksiin ei ole tepsivää lääkettä. Aivotulehduksesta toipuminen on hidasta, ja se voi viedä useita kuukausia.
Olen syntynyt -66 ja kävin ottamassa muutama vuosi sitten MPR rokotteen. Rokote otetaan kahteen eri kertaan, yksi annos ei anna vielä riittävää suojaa.
https://yle.fi/uutiset/3-10532189