Jos työsopimus alkaa ensimmäinen päivä ja palkka päivä on 16 päivä nii paljonko
Kommentit (19)
Kannattaisi varmaan kysyä asiaa työpaikkasi palkanlaskijalta. En osaa kertoa paljon kun en työpaikassasi näitä asioita hoida.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan kysyä asiaa työpaikkasi palkanlaskijalta. En osaa kertoa paljon kun en työpaikassasi näitä asioita hoida.
En pysty nyt kysymään kun palkanlaskija ei oo töissä
Kvtes:in mukaan pitäs palkan tulla
Pitäisi tietää miltä ajalta maksetaan 16. päivä, kuukaudelta vai kahdelta viikolta. Mikä on sinun palkka, tunti vai kuukausi palkka. Oletko kokoaikainen vai osa-aikainen.
Mulla nyt kahdessa työpaikassa ensimmäinen palkka tullut vasta kuukauden päästä ja sen jälkeen kaksi kertaa kuukaudessa. Maarakennusala.
Mikä teillä on palkanmaksukausi?
Minulla oli edellisessä työssä palkanmaksukausi 1 kalenterikuukausi. Eli kun aloitin työt 1. päivä, sain ensimmäisen palkkani seuraavan kuukauden 15. päivä.
Minä sain vastaavassa tilanteessa koko kuun palkan.
Se voi olla mitä vain. Mieheni töissä saisit noin viikon palkan, mun töissä kuukauden. Aiemmassa duunissani tipahtaisi pari viikkoa tiliä..
Kuukausipalkka. En tiedä mikä on palkanmaksukausi.... kai se on 16.-16. Päivä. Mut saanko sitten eka palkan ajalta 1.-16 päivä?
Palkka tulee todennäköisesti vasta seuraavan kuun 16. päivä, ellet sovi toisin työnantajan kanssa.
No sitäpä ei voi tietää, edellisessä duunipaikassa tuli kuluvan kuukauden palkka aina 10. päivä eli osittain etukäteen. Nykyisessä tulee kuun viimeinen päivä. Joissakin tulee vast seuraavassa kuussa edellisen kuun palkka.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausipalkka. En tiedä mikä on palkanmaksukausi.... kai se on 16.-16. Päivä. Mut saanko sitten eka palkan ajalta 1.-16 päivä?
Et, vaan korkeintaan 10pv saakka, sillä palkkojen käsittelyyn menee useampi päivä ja pankkikin haluaa oman käsittelyaikansa eli noin viikko menee jo tuohon.
Joo. On meillä kokemusta, niin paljon, että emme voi tietää, koska emme tiedä millainen työsopimus sinulla on, oletko kk-vai tuntipalkkalainen, mitä on sovittu jne. Eikä tiedetä sitäkään, noudattaako työnantajasi lakeja. Yleensä kuukausipalkka maksetaan palkkapäivänä kokonaisuudessaan sovittuna palkanmaksupäivänä. Tuntipalkkakäytännöissä on niin paljon vaihteluita, että kukaan meistä ei sitä tiedä, jollei ole töissä samassa firmassa kuin sinä.
Todennäköisesti saat joko koko kuukauden palkan ( puolet etukäteen) tai sitten et mitään ja vasta seuraavana tilipäivänä saat tämän kuun palkan. Riippuu ihan teidän palkanmaksusysteemistä.
Aloitin aikoinaan (vuonna 1967, siis 50 vuotta sitten) työni 16. päivä kalenterikuukautta. Eka palkka tuli ajalta 16. päivä - kuun loppuun (=parin viikon liksa). Se tuli silloisena postin tililtäottona, jonka kävin nostamassa selvinä seteleinä silloisesta Postipankista (nyk. Danske Bank) koska minulla ei ollut vielä pankkitiliä. Sen avasin vasta myöhemmin. Firmassa palkanmaksu oli 15. päivä, joka sisälsi koko sen kalenterikuukauden = siis pari viikkoa takautuvaa ja pari viikkoa etuajassa (se maksettiin sitten avaamalleni pankkitilille, jonka numeron ilmoitin työpaikan palkanlaskentaan). Siitä jatkettiin sitten seuraavat 41 vuotta, jolloin jäin eläkkeelle. Pankki ja tilinumero tosin vaihtuivat matkan varrella parikin kertaa.
Siispä jokaisessa lafkassa on oma komentonsa, jonka saa selville palkanmaksusta huolehtivalta yksiköltä (palkkakonttori, palkanlaskenta tms.)
Saat kuukauden palkan.
T. esimies
Tähän ei ole yhtä ja ainoaa vastausta. Riippuu ihan alasta, sopparista, firmasta... Joillain alalla maksetaan vain tehdystä työstä, joillain maksetaan osin ennakkoon.
Riippuu siitä mitä työsopimuksessa on sovittu. Palkka voi tulla jälkikäteen tai keskellä palkanmaksukautta.