Lihavien äitien lapsista tulee lihavia - tutkittu on
Äidin raskaudenaikainen aineenvaihdunta ohjaa sikiön aineenvaihdunnan kehittymistä. Lihavien äitien lapsista tulee sitten todennäköisemmin myös lihavia:
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709032200369418_u0.shtml
Nuoret naiset, jos teillä on haaveissa joskus hankkia lapsia on painosta pidettävä huoli jo ennen raskautta.
Kaikenlainen turhien kalorien mässysyöminen - karkit, makeat leivonnaiset, sokeriset juomat, alkoholi sekä yleensä liika syöminen kuriin. Helppo muistaa: 14 000kcal = 1 kg läskiä. Verratkaapa joku päivä ruokanne energiamäärää mikä naisille on keskimäärin tarpeen vs. mitä syötte/juotte (tiedän - on vaikea olla rehellinen, että muistaa kaiken laskea pikku naposteluja myöten). Liikkuminen on hyväksi, mutta rehkimisellä kalorien kulutus on työlästä.
Kommentit (11)
Oma äitini on lihava. Minä ja siskoni olemme kuitenkin aina olleet hoikkia, ihan sama mitä syömme. Ja olemme molemmat jo yli 30, joten mitään nuoruuden tehoruuansulatustakaan ei enää ole.
Itse 30-vuotta ja siskoni, 3 lapsen äiti 34-vuotta olemme hyvässä kunnossa, urheilullisia ja hoikkia. Äiti on ollut selvästi ylipainoinen jo ennen syntymäämme ja on edelleen. Jokainen päättää omista elintavoistaan, ainakin viimeistään aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tutkimus on kyseessä?
Lue se linkin takana oleva juttu.
Satakunnan keskussairaalan naistentautien ja synnytysten ylilääkäri Mervi Haapsamon mukaan useat tutkimustulokset tukevat näkemystä, että lihavuus ja huonot ruokailutottumukset ohjaavat jälkeläisen aineenvaihdunnallisia asioita sikiökaudella huonoon suuntaan ja syntymän jälkeen nämä lapset lihovat helpommin. Se on riskitekijä myös aikuisiän lihavuusongelmille. Huonot kohdunsisäiset aineenvaihdunnalliset olot heijastuvat sikiön koko loppuelämään.
Aloitus on aivan asiallinen - turha siitä on loukkaantua ja vähätellä. Luulisi jokaisen äidin tahtovan parasta lapsilleen.
Yksittäiset "äiskä oli lihava, mutta minä en" ei todista tutkimuksia vastaan. Kyse on koko väestöstä eli kaikkien ylipainoisten riskeistä.
Mulla neljä lasta kaikki alakäyrillä.
t: bmi 50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tutkimus on kyseessä?
Lue se linkin takana oleva juttu.
Satakunnan keskussairaalan naistentautien ja synnytysten ylilääkäri Mervi Haapsamon mukaan useat tutkimustulokset tukevat näkemystä, että lihavuus ja huonot ruokailutottumukset ohjaavat jälkeläisen aineenvaihdunnallisia asioita sikiökaudella huonoon suuntaan ja syntymän jälkeen nämä lapset lihovat helpommin. Se on riskitekijä myös aikuisiän lihavuusongelmille. Huonot kohdunsisäiset aineenvaihdunnalliset olot heijastuvat sikiön koko loppuelämään.
Aloitus on aivan asiallinen - turha siitä on loukkaantua ja vähätellä. Luulisi jokaisen äidin tahtovan parasta lapsilleen.
Yksittäiset "äiskä oli lihava, mutta minä en" ei todista tutkimuksia vastaan. Kyse on koko väestöstä eli kaikkien ylipainoisten riskeistä.
Linkin takana on lehtiartikkeli, ei tutkimus. Ei aloituksessa mitään vikaa olekaan, mutta turha puhua tutkimuksesta, jos sitten linkittää lehtijutun.
1kg vastaa 7000 kcal, ei 14000. Kyllä ruokailutottumukset ovat ensisijaisena syynä lihavuuteen. Oikein pahaa tekee nähdä nuoria merkittävästi ylipainoisia vanhempia alle kouluikäisten pullukoiden lapsiensa kanssa lappavan ostoskärryjä täyteen limsoja ja chipsejä, juustonaksuja, pullaa, keksejä ja karkkeja. Ihmetyttää, ettei tänä aikana, jolloin tietoa on saatavilla joka tuutista, ei jakseta välittää mitä lapsille syötetään. Onhan ruualla muutakin merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille ja jaksamiselle.
Minun äitini on todella lihava mutta minä ja veljeni olemme todella hoikkia.
Vaikuttaisiko se vanhempien itse syömä plus lapsille syötetty ruoka asiaan..
Ja lähteenäsi iltapäivälehti :D:D:D