Millaista englanti on AMK:ssa? etenkin hoitoalalla?
Varsinkin hoitoalan englanti kiinnostaa. Hakisin alalle, kielipää ei ole kummoinen.
Millaista enkku on amk:ssa, kertokaahan!
Kommentit (18)
Oman alan sanastoa käydään läpi. Ei se nyt kovin haastavaa ole, kyllä niistä kursseista läpi pääsee kyn opettelee ne parin kurssin sanastot ulkoa.
Meidän koulussa ainakin vain yksi kurssi (5op) oli englantia. Ei enempää. Oli ammattisanastoa lähinnä, ei mitään kummoista ja todella iisiä lukion englantiin verrattuna. Mitään englanninkielisiä kirjoja meillä ei todellakaan ollut, kuten joku väitti.
Kaipa näissä on koulukohtaisia eroja.
Kannattaa hakea, jos ala kiinnostaa ja varsinkin jos opiskelutaidot muutoin ovat OK, vain kielten opiskelu arveluttaa.
Vieraista kielistä kyllä amkissa selviää. Ammattialan sanastoon painottuu kielen opiskelu mutta ei ole ylivoimaisen vaikeaa. Tukitoimia saa tarvittaessa eikä kenenkään tutkinto jää kielikurssien vuoksi saamatta. Rohkeasti vain hakeutumaan itseä kiinnostavalle alalle!
Ei kieliä painoteta, ovat kaikista pienin osa-alue hoitajan opiskeluissa. Tärkeintä on kaikki varsinaiset ammattiopinnot, kieliopinnot ovat vain ns. pakollinen paha, joka vaaditaan kaikissa korkeakouluissa kaikilla aloilla. Läpi pääset helposti. Satsaa oikeisiin ammattiopintoihin mm. anatomia ja fysiologia ja lääkehoito todella, todella tärkeitä!
No tottakai haet alalle jos kiinnostaa! Onhan peruskoulussa ja amiksessa/lukiossakin englantia? Lukiossa vasta paljon onkin! Ei jää kenenkään valmistuminen kielistä kiinni, varsinkaan tolla alalla! Hoitoalalle itse asiassa vaaditaan vain suomen kielen hyvää suullista ja tyydyttävää kirjallista taitoa. Riittää, että joku kielitaitonen jostain löytyy, kaikkien ei tarvitse osata.
Harjoitellaan paljon ammattisanastoa ja sanaston soveltamista puheharjoituksina, pareittain tai pienessä ryhmässä. Kurssikoe saattaa olla esim. parin kanssa opelle näytelty hoitotilanne, jossa toinen esittää hoitajaa ja toinen potilasta.
Enkun kursseja ei tarvitse pelätä. Tavoitteena on, että pystyt edes jotenkin kommunikoimaan, jos yhteisenä kielenä vain englanti potilaan kanssa.
T. AMK:n enkkuope
Vierailija kirjoitti:
Harjoitellaan paljon ammattisanastoa ja sanaston soveltamista puheharjoituksina, pareittain tai pienessä ryhmässä. Kurssikoe saattaa olla esim. parin kanssa opelle näytelty hoitotilanne, jossa toinen esittää hoitajaa ja toinen potilasta.
Enkun kursseja ei tarvitse pelätä. Tavoitteena on, että pystyt edes jotenkin kommunikoimaan, jos yhteisenä kielenä vain englanti potilaan kanssa.
T. AMK:n enkkuope
Eikai teillä ole sellaista, että yksin joudut englanniksi jotain puhumaan ja koko muu luokka kuuntelee hiljaa? Sellainen on heikon englannin omaavan ihmisen suurin painajainen.
Finis spiikin tiitsörs tiitsing tankeros inglis. Wannabe junivöösiti meininki 5/5
Taisin olla paikalla yksi tai kaksi lähituntia + osa oli verkossa connect pro:n kautta. Lähinnä sanastoa käytii läpi, joitaki paritehtäviä. En puhunut kertaakaan ääneen englantia.
Tentissä oli sanalistan kääntämistä, lauseiden kääntämistä, lauseiden täydentämistä, luetun ymmärtäminen (vastattiin suomeksi) ja pieni essee (tähän käytettiin googlea, piti etsiä joju artikkeli ja kirjoittaa siitä). Sain tentistä 5 helposti, lukiossa enkkuni oli 7-8, lukiosta oli vuosia aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoitellaan paljon ammattisanastoa ja sanaston soveltamista puheharjoituksina, pareittain tai pienessä ryhmässä. Kurssikoe saattaa olla esim. parin kanssa opelle näytelty hoitotilanne, jossa toinen esittää hoitajaa ja toinen potilasta.
Enkun kursseja ei tarvitse pelätä. Tavoitteena on, että pystyt edes jotenkin kommunikoimaan, jos yhteisenä kielenä vain englanti potilaan kanssa.
T. AMK:n enkkuope
Eikai teillä ole sellaista, että yksin joudut englanniksi jotain puhumaan ja koko muu luokka kuuntelee hiljaa? Sellainen on heikon englannin omaavan ihmisen suurin painajainen.
Opettajien välillä on tietysti eroja, mutta itse en missään nimessä laita ketään yllättäen puhumaan julkisesti. Eri asia on sitten, jos kurssisuoritukseen kuuluu esitelmä oman alan aiheesta. Mutta silloinkin yleisönä on vain muutama muu saman ryhmän opiskelija, tai tarvittaessa vain minä, jos opiskelijaa jännittää oikein pahasti.
Joo, ei ole mitään pelättävää. Iisiä on ollut ja todellakin opit sit tunneilla puhumaan.
Itselleni on jäänyt traumoja englannin tunneista. Peruskoulussa ja varsinkin lukiossa englanti oli kammottavaa. Suomennettiin kappaleita yksitellen luokassa, aina yksi puhui ja suomensi ja muut kuuntelivat. Välillä opettaja sitten ihan yllättäen pisti puhumaan jotain ihmeellistä. Kiva se oli jatkuvasti tuntea olonsa nöyryytetyksi. Mielestäni kielten opiskelussa tällainen opetustyyli on äärimmäisen huono ratkaisu. Pahimmassa tapauksessa jää niin suuret traumat, ettei oikeasti kiinnosta opiskella koko kieltäkään.
Kielten opetuksessa parhaiten oppii, kun saa opiskella kaikessa rauhassa kieltä ilman mitään stressiä ja pelkoa julkisesta nöyryytyksestä. Puheharjoituksia opettajalle tai muutaman kaverin läsnäollessa, muttei todellakaan koko luokalle. Pitäkööt enkkuosaajat koko luokalle esitelmiä halutessaan, mutta kaikilta sitä ei voi mielestäni vaatia.
Amk:ssa englanti on järkevää. Vain ja ainoastaan liittyy omaan alaasi. Kaikin puolin järkevää opetusta. Ehdottomasti paljon mukavampaa kuin vaikkapa lukiossa ja meillä ei ainakaan todellakaan mitään julkista nöyryytystä. Semmoinen on kamalaa.
meillä on tekniikan puolella ollut kolme 2op tai 3op kurssia enkkua. Jokaiselle kurssille on sattunut eri opettaja joista jokainen on opettanut miten kokous vedetään, ei ammattisanastoa eikä mitään... niin ja suurin osa luokasta puhuu rallienglantia ja kaikki ovat kutsuneet näitä helpoiksi opintopisteiksi kunhan paikalle jaksaa tulla kun samaa opetettu jo kolmatta kurssia myöten
Kyllä siellä on ihan oppikirjoja englanniksi.