Miksi 8v ja 6v pojat eivät ikinä ota 2v pikkuveljeään mukaan leikkeihin?
Sitten he suuttuvat, kun heitä estää leikkimästä, vaikka heille on sanottu, että he eivät saa leikkiä, jos sortavat pientä veljeään.
Kommentit (11)
Mitä teit noin isolla ikäerolla viimeisen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teit noin isolla ikäerolla viimeisen.
Ei hän tule olemaan viimeinen lapseni, minä hankin vielä 1-2 lasta, mutta en vielä vaan vasta joskus 10 vuoden päästä.
Ihan selvä syy. 2-vuotias on liian pieni heidän leikkeihin.
Liian iso ikäero pienimpään tietenkin syynä. Jos lapset olis 8, 6 ja 4 niin leikit mätsäis yhteen.
Eihän 2v osaa vielä varsinaisesti leikkiä kenenkään kanssa.
Meidän 5,5-vuotias eskari on nyt vasta alkanut leikkiä pikkuveljensä, 3,5-vuotias kanssa. Ekaluokkalainen ei kauheasti leiki kummankaan kanssa. Vanhimmat lähinnä riitelee keskenään.
En tiedä, onko tämä provo, mutta usein törmää näihin useamman lapsen vanhempiin, joille tulee yllätyksenä, etteivät lapset muodostakaan yhtä yksikköä. Eli odotukena tuntuu olevan, että kaikki (3-4) lasta ovat samassa paikassa ja viihdyttävät toisiaan. Sitten alkaa marina vanehmpia lapsia (jotka voivat olla edelleen tosi pieniä, kuten ap:n lapsetkin), kun nämä eivät viihdytä pikkusisaruksia.
Lasten ryhmädynamiikkaa ja empatia kykyä kannattaa kehittää, mutta pikkusisarusten kaitsemisen ei pitäisi olla isosisarusten tehtävä. Eiköhän lapsiluku kannata jättää siihen, minkä vielä itse jaksaa hoitaa - mukaanlukien n. 2-vuotiaalle ihan normaalin jatkuvan huomion tarpeen.
Kyllä meillä joskus 7 ja 6-vuotiaat leikkii 1,5-vuotiaan kanssa. Juoksevat ja veli seuraa, Pallolla heittelevät ja isommat opettaa autolla ajo leikkiä.
Meillä täsmälleen sama ikärakenne, itse olin/olen vanhin. Ei me nuorinta otettu mukaan juurikaan, etenkin ns pikkuleluilla leikkiessä kaksivuotiaan motoriikka ei vaan ole samalla tasolla vanhempien kanssa. Pehmolelu/kaupankäynti/ulkoleikeissä olikin mukana jopa ilman vanhempien painostusta. Hanki siis jotain leluja, jotka sopivat sekä isommille että pienimmälle. Esim muoviset leikkiruuat oli meidän suosikkeja.
Eikös tuo nyt ole selvää, kun kyseessä iso ikäero.
T. kolmesta sisaruksesta nuorin, jota ei juuri ikinä otettu leikkeihin mukaan