Miten muuttoo hoitaa kun sopimus loppuu 31.8 ja uuteen pääsee 1.9?
Muuttoauto vuorokaudeksi, kamat autoon ja yö hotellissa?
Kommentit (23)
Esim. juuri noin. Tämän vuoksi olen itse pitänyt 1-2vko päällekkäin asuntoja, että ehtii rauhassa muuttaa pois. Nämä siis kaupungin sisällä olevia muuttoja ja minulla on älyttömästi tavaroita. Seuraavassa muutossa varmaan 2/3 tai 3/4 osaa laitan kyllä suosiolla pois, kun vaihdan kaupunkia.
"Lain mukaan muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivän jälkeinen arkipäivä. Jos siis sopimuksen päättymispäivä on perjantai, on muuttopäivä maanantai. Mikäli maanantai on pyhäpäivä, muuttopäivä on tiistai. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet huoneistosta vuokranantajan käytettäväksi.
Muuttopäivää seuraavana päivänä vuokralaisen on jätettävä huoneisto tyhjänä ja siivottuna kokonaan vuokranantajan hallintaan. "
https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/hyva-vuokratapa-teksti/muuttopai…
No vaikka niin. Aika myöhään olet kyllä suunnittelemassa jos oikeasti olet nyt kuun vaihteessa muuttamassa :O
Joskus on mahdollista muuttaa myös esim. päivää tai paria ennen, kannattaa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
"Lain mukaan muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivän jälkeinen arkipäivä. Jos siis sopimuksen päättymispäivä on perjantai, on muuttopäivä maanantai. Mikäli maanantai on pyhäpäivä, muuttopäivä on tiistai. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet huoneistosta vuokranantajan käytettäväksi.
Muuttopäivää seuraavana päivänä vuokralaisen on jätettävä huoneisto tyhjänä ja siivottuna kokonaan vuokranantajan hallintaan. "
Näin saa tehdä. Eri asia haluatko että toinen ihminen tuo samaan aikaan tavaroita kämppään, josta itse niitä kannat pois. Se kun saa sinä samana päivänä kans tulla sinne.
Lain mukaan muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivän jälkeinen arkipäivä.
Ihan kettuilematta, miten on mahdollista että joku miettii tällaista 27.8.? Oliko oletus joustosta jommasta kummasta päästä vai eikö tullut aiemmin mieleen?
Tietysti jos pakkaat kimpsusi ja kampsusi puoleen yöhön mennessä torstaina ja vaadit saada avaimen viimeistään 00:01 perjantaina että pääset kantamaan sängyn uuteen kotiisi?
Vierailija kirjoitti:
Näin saa tehdä. Eri asia haluatko että toinen ihminen tuo samaan aikaan tavaroita kämppään, josta itse niitä kannat pois. Se kun saa sinä samana päivänä kans tulla sinne.
Fiksuinta on varmaankin pakata muuttoauto valmiiksi vikana päivänä, sitten voi olla viimeisen yön vanhassa asunnossa ja lähteä 1. päivän aamuna siirtymään uuteen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kettuilematta, miten on mahdollista että joku miettii tällaista 27.8.? Oliko oletus joustosta jommasta kummasta päästä vai eikö tullut aiemmin mieleen?
Tietysti jos pakkaat kimpsusi ja kampsusi puoleen yöhön mennessä torstaina ja vaadit saada avaimen viimeistään 00:01 perjantaina että pääset kantamaan sängyn uuteen kotiisi?
Miksi tarvisi torstaina muuttaa? Aloittaja voi aivan rauhassa pe 1.9. muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla ruksitaan sopimuksesta kohta "Muuttopäivästä on sovittu toisin. Huoneiston on oltava tyhjä sopimuksen päättymispäivänä". Ko. sopimukset tekijät ovat Kiinteistöliitto, Vuokranantajien liitto, Vuokralaisten liitto ja vielä yksi taho, jota en muista just nyt, mutta uskoisin että on laillinen, koska noilla tahoilla on lakimiehet, jotka on lomakkeen käyneet läpi.
Kyse uuden kämpän vuokranantajalta voiko muuttaa jo 31. päivä. Yleensä voi jo parikin päivää aiemmin jos edellinen on lähtenyt. Jos ei käy niin kysy nykyiseltä voitko olla ekaan päivään asti. Joka muutossa nuo joutuu selvittään ja kyseleen.
Tuollaisesta yhden päivän muutosta ei voi yksin selvitä mitenkään. Vanha asunto pitää siivotakin ja jos vaan lähtee niin tulee lasku perästä. Mäkin olen aina sopinut pidennystä hieman ja maksanut päällekkäin vaikka kahdesta, jos muuten ei ole onnistunut. Eri asia kai, jos ei ole juuri mitään tavaraa ja kaikki oikeasti hoituu päivässä - myös loppusiivous!
Päivässä onnistuu. Kaikki kaapit, wc, seinät, ikkunat puhtaaksi jo valmiiksi. Kamat autoon ja lopuksi loppujen pölyjen pikapyyhintä jos tarvii ja lattian pyyhintä. Sitten auton kyytiin ja menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisesta yhden päivän muutosta ei voi yksin selvitä mitenkään. Vanha asunto pitää siivotakin ja jos vaan lähtee niin tulee lasku perästä. Mäkin olen aina sopinut pidennystä hieman ja maksanut päällekkäin vaikka kahdesta, jos muuten ei ole onnistunut. Eri asia kai, jos ei ole juuri mitään tavaraa ja kaikki oikeasti hoituu päivässä - myös loppusiivous!
Kaiken muun saa siivottua aiemmin paitsi lattian. Muuttoporukassa voi siten olla yksi joka imuroi ja moppaa sitä mukaa kun muutto etenee (edellyttäen että sähköt on päällä). Rikkalapiota voi myös käyttää. Tyhjän asunnon siivous on supernopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kämpässä on vaatekaappi täynnä vaatteita, sänky, hieno ikean karvamatto, kolme tietokonetta ja kaksi polkupyörää. Se on puolessa tunnissa tyhjä ja siivoukseen ehkä 3h.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei voi? Huolellinen suunnittelu, pakkaa kaikki pakattavat valmiiksi ja siivoaa jo etukäteen kaiken, mitä pystyy (kylppäri, kaapit, ikkunat puhtaaksi, hella yms.). Hirvee homma, mutta itellä onnistui, vaikka tavaraa oli ihan sikana... Toki vaatii paljon aikaa ja pohdintaa, miten suorittaa homma tehokkaimmin.. En suosittele, ei ollut kivaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuinta on varmaankin pakata muuttoauto valmiiksi vikana päivänä, sitten voi olla viimeisen yön vanhassa asunnossa ja lähteä 1. päivän aamuna siirtymään uuteen asuntoon.
Fiksuinta on varmaan joo, jos omistaa muuttoon sopivan auton tai tutuilla on. Suurin osa kyllä joutuu vuokraamaan ja silloin ei ole kyllä fiksuinta rahasyistä.
Lain mukaan muuttopäivä on viimeisen vuokrapäivän jälkeinen arkipäivä, jolloin puolet asunnosta täytyy olla vuokranantajan käytössä ja avain luovutetaan poist tästä seuraavana päivänä. Eli siirrät kamasi niin että puolet asunnosta on tyhjänä 1.9. ja siloin sinä voit kantaa tavaroitasi ulos samalla kun uusi kantaa niitä sisään sinne tyhjälle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Kts. Huoneenvuokralaki.
Miksi? Huoneenvuokralaki on kumottu 1995 lailla asuinhuoneiston vuokrauksesta. Asiat kannattaa yleensä katsoa voimassa olevasta laista.
Lain mukaan voit muuttaa 1.9. sinäkin