Säästöt tuhlattu
Sain vanhemmilta rahastoja ja sijoituksia kun täytin 18 vuotta. Yhteensä n. 30 tuhannen euron edestä. En ole koskaan osannut käyttää rahaa ja kun noi sain, niin ajattelin vain, että kyllä mulla tohon on varaa. Tarjoilin juomia ja ravintola safkoja melkein joka päivä. Tietokonepeleihin, puhelinpeleihin, tyttöystävään upposi tosi paljon rahaa. Kävin töissä ja iltalukiota. Nyt 20 vuotiaana olen ottanut pikavippejä ja luottoja n. 10 tuhannen euron edestä. Pitäisi muuttaa pois vanhempien luota, mutta minulla ei ole varaa siihen. Jos en olisi hullutellut ja säästänyt nuo rahat, niin kuin sovittiin vanhempien kanssa, niin minulla pitäisi olla kasassa yli 65 tuhatta euroa. Sain siis asua kotona ja siipeillä, jos pistin palkasta aina 1200 euroa säästöön.
Tällä hetkellä olen miinuksella 10 tuhatta euroa. Ei olisi edes varaa muuttaa yksiöön, koska leijonaosa menee vippien ja luottojen lyhennyksiin.
Mitä mä teen?
Kommentit (5)
Asu vielä vuosi vanhemmilla ja lyhennät velkaa 1000 e/kk (Helsingissä kaksioidenkin vuokrat 700-1000 e/kk). Eli lyhennät niitä lainojasi vaan nyt.
Koita saada lainat yhdistettyä, ja sitten opettelet täysin uuden tavan elää. Voisit myös käydä jossain läpi sitä, mitä ajatuksia päässäsi liikkui kun rahat hupeni ja aloit jo ottamaan lainoja. Sinulla on nyt tilaisuus kääntää elämäsi oikeille raiteille ja olla kymmenen vuoden päästä ihan eri tilanteessa ja ylpeä itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Koita saada lainat yhdistettyä, ja sitten opettelet täysin uuden tavan elää. Voisit myös käydä jossain läpi sitä, mitä ajatuksia päässäsi liikkui kun rahat hupeni ja aloit jo ottamaan lainoja. Sinulla on nyt tilaisuus kääntää elämäsi oikeille raiteille ja olla kymmenen vuoden päästä ihan eri tilanteessa ja ylpeä itsestäsi.
Lainojen yhdistäminen ei auta, koska noi on kertalainoja. Tietty summa joka kuukausi. Ei auta, vaikka maksaisi etuajassa.
Ikävä kuulla että noin on tilanne päässyt luisumaan. Suosittelisin oikeastaan hakemaan paikallisesta terapiakeskuksesta jutteluapua, koska ihan terve ihminen ei toimi noin ja vaikka saisit raha-asiat kuntoon, sotket ne uudestaan jos et pureudu ongelman juurisyihin. Ota yhteyttä myös kuntasi tai kaupunkisi talousneuvontaan. Aika jännä ettei vanhempasi ole huomanneet mitään, mutta toki täyttäessäsi 18 vastuu siirtyi sinulle, ja vanhempien toimintaa on turha jossitella. Olet niin nuori että ehdit vielä elää hyvääkin elämää kunhan nyt selvität tilanteesi - muutama vuosi säästökuuria ja sen jälkeen parempia valintoja. Kukaan ei voi tuhlata surutta! Jopa kovatuloiset julkkikset ovat olleet ongelmissa tuhlailustaan.