Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistaako täällä (onko niin vanhoja) joku sukkia ja sukkanauhaliivejä?

Vierailija
23.08.2017 |

Ennen kuin tuli sukkahousut.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpa hyvinkin. Itse olin lapsi, kun niitä vielä jonkun verran näkyi. Sukkahousut oli jo keksitty ja useimmilla käytössä, mutta jotkut käyttivät vielä ko.liivejä ja niihin sopivia sukkia.

Äidilläni oli vaaleanpunertava, sellainen beigen ja vaaleanpunaisen sekavärinen sukkanauhaliivi. Sen helmasta roikkui sukan kiinnittimiä. Lapsena huvikseni lainasin tuota liiviä kerran ja laitoin sen kesämekkoni alle, kun leikin hienoa rouvaa. Irtosukkia en siihen löytänyt. Aivan kamala, kilisevä kapistus. Lisäksi muutama kaveri sattui näkemään kun se vilahteli helman alta. Elettiin 70-luvun alkupuolta ja helmat olivat lyhyitä. Kaikilla. Oli myös maksimekkoja.

Samanvärisiä vaaleanpunertavia huonosti istuvia, löpöttäviä, useimmiten lahkeellisia alushousuja näki myös, etenkin vanhemmilla naisilla. Siinä ilma kiersi, kun ne olivat jalassa. Ei ollut stretchistä tietoakaan. Päällyshousut tietenkin olivat hiostavaa teryleeniä. Olipa mukava yhdistelmä.

Vierailija
2/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvinkin.Olen syntynyt -59.Äitini käytti loppuun asti sukkanauhoja ja alaliivejä,siis sellaista kevyesti vatsaa tukevaa,mutta ei mitään varsinaista korsettia.Tätini käytti kokovartaloliiviä,korsettia,koska oli pyöreähkö.

Itse en ennättänyt aikuisten liivvityyliin.Lapsena oli siis lasten liivit ja kivat nappisukkanauhat.Tykkäsin niistä ja haaveilin pikkutyttönä tyylikkäistä alaliiveistä,kun vanhemmat serkkutyttöni niitä käyttivät.

Housuliivejä joskus keskikouluiässä käytin,mutta sitten jäi.Nyt olen suosinut jo pitkään alusbodeja,antavat liivimäistä tukea.

Siis nuo kysymäsi liivit ja sukat katosivat tuossa 60-ja 70-lukujen taitteessa,mutta oli niitä siis myöhemminkin.Äitini kuoli -87 ja käytti niitä loppuun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpa hyvinkin.

Oli jopa äidin kutomat pässinpökkimät kiinni noilla.

Vm -55

Vierailija
4/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä,että minä kyllä näin noissa liiveissä hienojakin värejä.Äiti käytti lähinnä valkoista,mutta nuoret serkkuni ja nuorin setäni vaimo mustaa,punaista ja sinistä.

Vierailija
5/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai muistanko? Olen ihan hulluna noihin edelleen, vaikka en ole elänyt edes tuota aikaa. T. Mies

Vierailija
6/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli lapsena sukat ja paita, jossa oli samanlaiset "kiinnittimet" kuin sukkanauhoissa.

Vierailija
7/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla on jääkiekossa jotain tuohon suuntaan

Vierailija
8/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 25-vuotias ja käytän sukkanauhaliiviä ja sukkia kyllä.

Vierailija
9/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan minäkin mummon aamupuuhat ja pukeutumisen:) Vaaleanpunainen oli sävynä tai ehkä se oli enempi vaalea roosa.

Vierailija
10/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli kansakouluaikana sukkanauhaliivit ja sukat. Myöhemmin olen huvikseni käyttänyt korsettia.

Vierailija
11/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkahousuthan yleistyi vasta -70 luvun alussa. Mun siskolla ja äidillä oli saumasukkiakin arkikäytössä siihen asti. Sisko mua 10v vanhempi ja itse olin -70 10v.

Vierailija
12/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä toki  myynnissä nykyisinkin, mutta niiden  käyttö taitaa kuitenkin olla aika rajoittunutta jonkunlaiseksi  'nostalgiatuotteeksi' (joidenkin) miesten silmiä ja katseita varten .

Kilpailun vaatetus&tekstiilituote markkinoilla sukkahousuille ne olivat kuitenkin käytännössä hävinneet jo 1960-luvun puoliväliin mennessä.

Itse en kyllä yhtään ymmärrä mitä kaivattavaa niissä niin hankalissa ja epäkäytännöllisissä vetimissä ja 'sukkalaitteissa'  (kenelläkään naisella ainakaan ) olisi.

Miesten aivoituksethan niistä  taas ovat periaatteessakin  tutkimattomia,joten tykkääjiä kai niilläkin on.

Vierailija
13/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 70- lukuun kuului tietenkin myös värikkäät aluspukimet.

Naapurin tytöllä oli violetit ja vihreät rintsikat. Ne olivat sen malliset, että näytti niinkuin paidan alla olisi jotkut pyramidit.

Mieluusti hän niitä pyramidejaan esittelikin.

Asiaan kuului myös suihkia huomattavia määriä deodoranttia, Rai-merkkistä. Naapurin tyttö suihkutteli sitä varmuuden vuoksi aina myös haaroväliin.

Sukkanauhaliivejä en hänellä havainnut. Hän käytti aina hulmuavalahkeisia pitkiksiä.

Vierailija
14/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, naisen normi sensuellia pukeutumista tänäkin päivänä. Toivoakseni.

M

Vierailija
15/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä toki  myynnissä nykyisinkin, mutta niiden  käyttö taitaa kuitenkin olla aika rajoittunutta jonkunlaiseksi  'nostalgiatuotteeksi' (joidenkin) miesten silmiä ja katseita varten .

Kilpailun vaatetus&tekstiilituote markkinoilla sukkahousuille ne olivat kuitenkin käytännössä hävinneet jo 1960-luvun puoliväliin mennessä.

Itse en kyllä yhtään ymmärrä mitä kaivattavaa niissä niin hankalissa ja epäkäytännöllisissä vetimissä ja 'sukkalaitteissa'  (kenelläkään naisella ainakaan ) olisi.

Miesten aivoituksethan niistä  taas ovat periaatteessakin  tutkimattomia,joten tykkääjiä kai niilläkin on.

Eihän kyse olekaan siitä, että joku kaipaisi, kunhan muistellaan.

Vierailija
16/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan miehet näköjään ajattelevat viimeisen päälle seksikkäitä alusvaatteita.

Äiti käytti muiden tyttöjen tapaan sukkia ja sukkanauhaliivejä jo nuoresta asti. Silloin ne sukat oli jotain villaa ja kutitti hirveästi. Yläreidet jäi paljaiksi, joten pakkasilla niihin tuli kylmänkyhmyjä. Vähän samaa tyyliä näkee, kun katsoo vanhoja Peppi Pitkätossu -leffoja.

Äidillä oli myös aikuisiällä nailonit jalassa. Nehän oli ihan hirveän kovat ja kylmät. Ei ihme, että äiti ei kestä kylmää yhtään ja jo nyt valittaa, kun reumatismi alkaa jomottaa polvia. Ja nyt on vasta elokuu.

Vierailija
17/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan. Lapsena oli paita jossa sukkanauhat. Pässinpökkimät pistelevät pitkät sukat talvella, pitkiä housuja ei ollu, reiden yläosaan jäi paljasta ihoa , lumessa sukat kastui ja pisteli entistä enemmän. Isosiskolla oli nailonit joissa saumat takana...myöhemmin itsellä ohuita sukkia joissa värjöteltiin pakkasessa lyhyessä hameessa ja takissa,polvet kylmästä tunnottomana. Kynsilakalla korjattiin silmäpakoja....ja eihän ne yhtä reissua kauempaa kestäneet

Vierailija
18/19 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan miehet näköjään ajattelevat viimeisen päälle seksikkäitä alusvaatteita.

Tietenkin.

http://www.agentprovocateur.com/gb_en/lingerie/suspenders

Joulun pehmeät lahjatpaketit tyttikselle tuolta.

M

Vierailija
19/19 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippi Långstrumpilla (..joka oli vähän niinkuin sellainen 'tyttöpuolinen  Jörö-Jukka' ) oli naisten sukat (...keskenään eri väriset)  ja miesten kengät.

Näyttelijä Inger Nilsson taas kertoi sitten jo teini-ikäisenä haastattelussaan   ,että " sånt var Pippi men i mitt eget  liv har jag ju mina egna strumpbyxor på mig " (ja se taisi ola koko sen jutun selittävä alaotsikkokin )

(taisi muuten  olla 'Allers'-lehti,tai 'Hänt i veckan'.

Silloin elettiin muodissa ns.' hot pants' eli  mikrohousukautta 1970-luvun alussa ja  televisiossa silloin  jo päättynyttä sarjaa ja sen sattumuksia muisteltiin. 

Ingeriä on haastateltu myöhemminkin Pepistä ja hän on kyllä minusta tosi symppis, vaikkei Peppi maineensa takia juuri osia sen jälkeen monia saanutkaan, kun oli siihen rooliinsa  ruotsalaisten ohjaajien mielestä  niin 'leimautunut'.

Olisi kyllä mielestäni  ansainnut päästä muihinkin rooleihin. Hän muuten sai yllättävän vähän rahallisia ansioita tuosta maailmanmenestysroolistaan. Oli melkeinpä taloudellisesti hyväksikäytetty lapsinäyttelijä.

Hän on kuitenkin aina mielessäni minun,sanoisinko 'iki-idolini'.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan