Tekisi mieli hakea eläinlääkikseen mutta onko se palkka sen arvoista?
Tosiaan aloituspalkat on 3000-3300e eikä palkka edes tuplaannu vaikka olisikin 20 vuotta työkokemus ja kyseessä 6 vuoden koulutus (ja mahdollinen erikoistuminen) ja haastava sisäänpääsy.
Parin vuoden amk pelleilyllä saisi saman palkan aika vaivatta..
Kommentit (13)
No menepä sitten amk:iin pelleilemään. Mitä turhaan yrität hakeutua alalle, jos siinä sinua kiinnostaa vain palkka.
Asun maalla, ja kunnanaeläinlääkärit on täällä aina verotilastojen kärjessä. Tulot on semmoset 100 000 -120 000 vuodessa. Mutta tekevät siis normaalin päivätyön lisäksi viikonloppupäivystyksen kerran kuussa, ja yöpäivystys tulee ainakin kerran viikossa. Kaupungeissa on jo liikaa eläinlääkäreitä, ja koska ketjuuntumisen myötä hinnat ovat pilvissä, alkaa ihmiset ehkä vähentämään eläinlääkärin käyttöä, eli lopettavat eläimen mieluummin kuin maksavat monimutkaisista hoidoista esim. 1500 euroa. Työttömiä alkaa olla, kun Virosta valmistuu jo niin paljon suomalaisia eläinlääkäreitä ja Helsingin eläinlääkiksen sisääntottoakin on lisätty, kun oli pitkään pulaa eläinlääkäreistä.
Mistä olet katsonut nuo palkat?!? Palkkaushan riippuu ihan hirveästi siitä, että missä on töissä. Mun serkku on ollut eläinlääkäri jo varmaan 15 vuotta ja on töissä jossain yksityisellä eläinlääkäriasemalla. Ei olla palkasta muutamaan vuoteen puhuttu, mutta viimeksi kertoi saavansa lähelle kymppitonnin kuussa.
Yksityisklinikka pystyyn niin eiköhän ala tienata.
Älä hae eläinlääkäriksi palkan takia jos et todellisuudessa ole kiinnostunut auttamaan eläimiä :(
Kuka hakee palkan takia eläinlääkäriksi?!?
Ap, kerron sulle salaisuuden: Ihan kaikki eläinlääketiedettä opiskelleet eivät päädy eläinlääkäriksi. Meitä on mm. ministeriöissä töissä.
Kutsumusammatti. Jos olet kiinnostunut palkastasi enemmän kuin eläimistä niin ei ole sinun alasi.
Olen itse hakemassa ensi keväänä eläinlääkikseen juurikin siksi, että se tuntuu olevan minulle ainoa ja oikea vaihtoehto loppuiän työntekoa ajatellen.
Kyseessä on todellakin kutsumusammatti, koska palkka voi paikkakunnasta ja työnantajasta johtuen vaihdella tuhansilla euroilla, puhumattakaan oman yrityksen perustamisesta. Mene toki ammattikorkeaan, jos helppoa rahaa haluat (ja siistiä sisätyötä). Minä olen valinnut tulevan ammattini rakkaudesta eläimiin ja pärjään vähälläkin rahalla.
Maaseudulla eläinlääkärin työ on hyvin palkattua, jopa 10 000 euroa kuussa, mutta ei se työ kyllä kovin hohdokasta ole. Ajat hirveän pitkiä matkoja maatilalta toiselle, ja työskentelet hankalissa asennoissa, eläimet voivat potkia tai purra, koko auto ja sinä itse haiset paskalta, päälle tulee erilaisia eritteitä pitkin päivää. Joudut joskus esim. paloittelemaan vasikan lehmän sisälle ja sitten otat ulos niitä ällöttäviä ruumiin palasia. Ei ole heikkovatsaisen hommaa. Monella on sellainen käsitys, että vain jotain heppoja silitellään ja ihania koiranpentuja, mutta kyllä siinä työssä on monenlaista...
On ihan realistista ajatella palkka-asioitakin eikä eläinlääkäriksi opiskelu tarkoita aina sitä, että tulee hoitamaan eläimiä. Eläinrakkaus vs raha vs unentarve voi hiipiä kunnanpraktiikassa mieleen kun olet viikossa tehnyt 40h arkityöt, 16h arkipäivystyksen ja 64h viikonloppupäivystyksen loppusuoralla joku soittaa su-ma-yönä klo 3 että nyt koira synnyttää (yleensä vielä pilalle jalostettu yksilö jolle aiemminkin tehtyt keisarileikkauksia ja joiden lisääntymistä vastustat ihan eettisistä näkökulmista) ja tarvis leikata.
Itse aloitan juuri opiskelun Tarton eläinlääkiksessä. Palkka ei kiinnosta, kutsumusammatti tää mulle on
nosto -ap