Kaikki naimisissa olevat ovat olleet kihloissa
Ennen kaikki oli selkeää ja käsitteet ja käytännöt hallussa. Seurusteltiin, sitten seurasi kosinta, johon myöntävästi vastaamalla johti kihlaukseen. Kihlaus oli siis suora seuraus kosintaan, johon vastattiin kyllä. Pian sen jäljeen päätettiin hääpäivä tai ainakin puhuttiin avioitumisen aikataulusta.
Nykyään kihloissa oleminen on usein jotain epämääräistä 'vakavampaa seurustelua', eikä sitä edellä kosintaa eikä sitä seuraa edes välttämättä avioliittoon haluamistakaan. Päätetään 'mennä kihloihin', eikä tiedetä, mitä kihloihin meneminen tarkoittaa.
Sitten on vielä se hassu ilmiö, että mennään naimisiin muka ilman kihloissa oloa. Sehän ei ole mahdollista! Kihloissa oleminen alkaa siitä hetkestä, jolloin avioliitosta päätetään! Ei siihen mitään sormuksia tarvita. Kihlausaika on ajanjakso, joka edeltää avioliittoon vihkimistä ja alkaa siitä hetkestä, kun päätös avioliitosta tehdään. Kaikki naimisissa olevat ovat olleet kihloissa.
Kommentit (13)
Ennen ei edes asuttu yhdessä ennen häitä. Nyt naimisiin meno ei monellakaan muuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kun yksi mies haluaisi mennä naimisiin ilman että ollaan seurusteltu päivääkään...?! Minulla ei edes ole kokemusta tavallisista parisuhteista, joissa seurustellaan. Miten voisin olla valmis avioliittoon? Minun käsittääkseni ensin seurustellaan, avoliitto, kihlat, ehkä sitten naimisiin, jos niin pitkälle päästään ja perheen perustaminen on ajankohtaista. Tällä hekellä ja 10 v päähän ajateltuna on vaikea kuvitella, että edes haluaisin perheen. Nyt olen miehen mielestä peluri. :)
Mies on ollut jo kerran naimisissa. Meni kihloihin ja naimisiin nopeasti sopivan eukon tavattuaan ja miten siinä kävikään? Erohan siinä tuli. ;(
No mites ne Las Vegas naimisiin menot, jossa naimisiin meno päätetään juuri silti istumalta, kun kävellään kappelin ohi ja mennään samantien ovesta sisään ja naimisiin.??
Tuli joskus semiuuden työkaverin kanssa puheeksi kihlat puheeksi kun huomasin hänellä olevan sormus sormessa. Hän kertoi että hän pyysi miestä kanssaan kihloihin vuosi sitten ja nyt odottaa että mies kosii jotta vois alkaa miettiä häitä.
Mun ilme oli kai lähinnä hämmentynyt. Kaikki ilmeisesti meni hyvin kun luin fb pari vuotta myöhemmin että on menny naimisiin tämä pariskunta.
Vierailija kirjoitti:
No mites ne Las Vegas naimisiin menot, jossa naimisiin meno päätetään juuri silti istumalta, kun kävellään kappelin ohi ja mennään samantien ovesta sisään ja naimisiin.??
No onhan sekin kihlaus, vaikka kestäisi hyvin kyhyen ajan. Homman juju on se, mitä kihlaus tarkoittaa, ja se on monille ihan hämärän peitossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuli joskus semiuuden työkaverin kanssa puheeksi kihlat puheeksi kun huomasin hänellä olevan sormus sormessa. Hän kertoi että hän pyysi miestä kanssaan kihloihin vuosi sitten ja nyt odottaa että mies kosii jotta vois alkaa miettiä häitä.
Just tällaista. Kihlattu morsian odottaa kosintaa.... Ap
Juridisesti kihlauksella ei ole mitään merkitystä ja käytännössä ihmiset voivat sopiva mitä huvittaa. Kihlausta ei myöskään vaadita ennen avioliiton solmimista. Ap:n näkökulma perustuu siis siihen että viimeistään siinä vaiheessa kun on pyydetty avioliiton esteiden tutkintaa on päätös naimisiin menosta tehty ja ollaan siis kihloissa. Kyse on kuitenkin terminologiasta koska aiemmin avioliittoa edelsi kihlaus aina ja nyt päätös naimisiin menosta vahvistaisi siis kihlauksen. Tätä näkökulmaa tuodaan esille aina välillä mutta kyse on siis historiallisesta ajattelutavasta eikä juridiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kun yksi mies haluaisi mennä naimisiin ilman että ollaan seurusteltu päivääkään...?! Minulla ei edes ole kokemusta tavallisista parisuhteista, joissa seurustellaan. Miten voisin olla valmis avioliittoon? Minun käsittääkseni ensin seurustellaan, avoliitto, kihlat, ehkä sitten naimisiin, jos niin pitkälle päästään ja perheen perustaminen on ajankohtaista. Tällä hekellä ja 10 v päähän ajateltuna on vaikea kuvitella, että edes haluaisin perheen. Nyt olen miehen mielestä peluri. :)
Säästän miehen tod.näk uudelta erolta, kun en ole suin päin menossa naimisiin. Mitä tässä on väärin?
Ei näillä vanhan ajan riiteillä ole enää nykysin mitään merkitystä.
Olen ihan samaa mieltä mutta käytännössä en silti itse koe olleeni kihloissa, koska meidän kohdallamme avioliiton solmiminen meni niin, että päätimme ihan järkisyistä siirtyä avoliitosta avioliittoon, haimme saman tien kuulutukset ja varasimme ensimmäisen mahdollisen ajan maistraattiin. Eli prosessi kesti muistaakseni reilun viikon. Kyllä, me periaatteessa olimme sen viikon ajan kihloissa, mutta käytännössä minusta sitä on turha pitää kihlauksena koska emme juhlineet sitä mitenkään emmekä kertoneet asiasta kenellekään emmekä itse ajatelleet sitä kihlauksena.
Vierailija kirjoitti:
Juridisesti kihlauksella ei ole mitään merkitystä ja käytännössä ihmiset voivat sopiva mitä huvittaa. Kihlausta ei myöskään vaadita ennen avioliiton solmimista. Ap:n näkökulma perustuu siis siihen että viimeistään siinä vaiheessa kun on pyydetty avioliiton esteiden tutkintaa on päätös naimisiin menosta tehty ja ollaan siis kihloissa. Kyse on kuitenkin terminologiasta koska aiemmin avioliittoa edelsi kihlaus aina ja nyt päätös naimisiin menosta vahvistaisi siis kihlauksen. Tätä näkökulmaa tuodaan esille aina välillä mutta kyse on siis historiallisesta ajattelutavasta eikä juridiikasta.
Jos luet avioliittolain, niin siellä mainitaan kihla-sana lukemattomia kertoja.
Mitä tekemistä tuolla on jäännyden/kiltteyden kanssa?
Mikä siinä on väärin, jos sanon miehelle etten ole valmis naimisiin tuosta noin vaan? Ei olla seurusteltu päivääkään. En itse edes tiedä mitä elämältä haluan ja mies tietää tarkkaan mitä haluaa (ison perheen). En voi edes kuvitella itseäni äidiksi/äitipuoleksi. :I En tule koskaan saamaan töitä, jos pyöräytän kakaran. Enkä sitä paitsi jaksa sen jälkeen mitään. Olen ihan ilmankin tarpeeksi väsynyt ja surkea fysiikka. :(