1-vuotiaan ateriat???!!!
Siirryin tänne palstalle,kun poikamme tulee pian 1v., ja siirtymässä " samoihin" ruokiin. Vielä syö itse tekemiäni soseita+valmissoseita (8kk),mutta haluaisin siirtyä samoihin ruokiin. Kertokaa vinkkejä lounas- ja päivällisruoiksi. aamulla ja illalla poika syö puuroa+marjasosetta ja vähän leipää, välipalaksi viili/jogurtti/hed.sose. Mutta nuo " lämpimät" ruoat, mitä annatte?
entä raasteet???
antavatko kaikki 2 lämmitä ateriaa päivässä, syöttekö myös itse?
Itse olen aina syönyt vain " lounaan" (=yhden lämpimän ruoan), mutta ietysti lapselle vois syöttää sit toisena ateriana vaikka purkkiruokaa (1-3v)???
Kommentit (17)
Meillä ollaan nyt siirrtty lähes kokonaan itsetehtyyn ruokaan. 1v. tytöllä on omalla lautasella riisiä, pastaa, kurkkua, raejuustoa, herneitä, maissia, porkkanaa, kanaa, jauhelihaa tms. joita hän syö sormin ja huitoo lusikalla ja mä syötän toiselta lautaselta samaa ruokaa, johon olen lisännyt kastiketta. Keksin viikonloppuna, että voin kostukkeeksi lisätä myös niitä 4kk:n kasvissoseita, jos ruoka on kauhean kuivaa (esim. keitetyt perunat on melkein aina).
Mä teen yleensä viikoksi ruokalistan ja tällä viikolla listalla on mm. jauhelihapihvit ja perunaa, lohta ja kermaperunoita, kanakeittoa, pastaa ja kasviskastiketta, kanaa ja riisiä. Noista kaikista syö myös tyttö. Toisinaan ihan samaa ja joskus vähän sovellettuna. Meillä ei vielä olla kokonaan siirrytty tavalliseen maitoon, se tuottaa välillä hankaluuksia. Ja kovin tulista tai suolaista en ole tarjonnut. Useimmiten lisään nuo " kielletyt" mausteet sitten vasta omalle lautaselleni. Tai tarjoan silloin purkkiruokaa tytölle.
kua
Valikoima ei ole kovin suuri, koska neiti on kovin kranttu. Kaikkea ollaan yritetty tarjota, mutta huolii vaan muutamaa ruokalajia, joita sitten syödään hyvin usein =) Tässä muutama suosikki:
- jauhelihakastike ja perunat/spagettia
- makaronilaatikko
- kasvissosekeitto
- nakkeja ja perunamuusia
Aamulla syödään jogurttia ja velliä, illalla puuroa.
Välipalana usein banaania, kiiviä ja mandariinia menee joskus.
Ja neljä ruokailua imetysten lisäksi päivässä. Aamulla puuro+sose/kiisseli ja illalla jugurtti+leipä, yleensä.
Lounaaksi ja päivälliseksi koitan tehdä lämmintä ruokaa, jota syön myös itse. Ja jos en syö itse sitä ihan samaa, koitan kuitenkin syödä jotain seurana. Vähän on vielä opettelun alla ja hirmu mietinnän takana, että keksin sellaista ruokaa mikä kelpaa molemmille. Helppo päivän pelastus on ainakin nuudelit: maustamaton nuudelipaketti, muutama pieni kananpala, pakasteherneitä, keitetään pari minuuttia, ripaus currya ja suolaa. Pojan lempiruokaa.
Muita ruokia, joita menee vähän alas, on makaronilaatikko (mutta ketsuppia ei saa olla), kasvissosekeitto, kalakeitto, riisi ja wokki. Keitetyt perunat ja porkkanat, kuhafile pakasteherneiden, voin ja tillin kanssa foliossa uuniin.
Niin ja joskus kyllä myös purkista ruoka, meillä kelpaa vain 5-6 kk soseet.
tyttö (joka nyt 1v1kk) siirtyi syömään samaa ruokaa kun mekin siinä vuoden hujakoilla.
Tässä muutamia ruokavinkkejä mitkä meidän neidille maistuu: peruna-porkkanamuusi+jauhelikastike tai jauhelipihvit, kalakeitto, kanakeitto, makaronilaatikko, risotto, ..
Vinkkejä kyllä kaipaisin minäkin lisää!! Ihan kaikkea en kuitenkaa vielä ole antanu, esim. suolaisia juttuja.
Neiti syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä (+aamulla ja illalla puuro ja iltapäivällä välipala). Itse syön vain lounaan.
että yleensä annan vielä lämpimän ruuan jälkeen palan hedelmää (omena, banaani) tai vihanneksia (kurkku, tomaatti) tai leipää riippumatta siitä, paljonko ruokaa on mennyt alas.
syö samaa kuin muutkin. Sovellan niin, että lisäilen suolaa ja tiukempia mausteita pojan annoksen erilleen ottamisen jälkeen. Kaikki menee, kun nälkä on, mutta helpoimmin syötävää on perunamuusi ja kala, perunat ja jauheliha- tms. kastike, sosekeitot ja laatikkoruoat (kiusaukset, makaronilaatikko, lasagne).
Erilaiset riisin tai pastan kanssa syötävät kanamössöt, joita tapasin laittaa ennen usein, tuntuvat olevan vähän hankalampaa syötävää. Kana jää koviksi, kuiviksi paloiksi ja riisit lentelevät minne sattuu, pasta liimaantuu ja tuntuu sekin kuivalta. Kermaisia kastikkeitakaan en viitsisi ylenmäärin pienelle syöttää.
Perunapohjaiset mössöt ovat helpoimmin kauhottavissa omalla lusikalla suuhun. Sormiruokana menee tietysti makaronitkin, mutta meillä yritetään pitää kiinni siitä, että lautaselle ei sormet kuulu. Pöydältä tarjotaan sormiruokana kasvisten paloja, leipää ym. Sormilla menee suuhun kaikki sekin, mikä on pudonnut lusikasta lautasen ja suun välillä, joten siistiä syöminen ei periaatteesta huolimatta ole...
Kaksi lämmintä ruokaa meillä syödään, sekä aikuiset että lapsi. Syön lounaan yhdessä pojan kanssa ja illalla syödään, kun mies tulee kotiin. Usein päivällinen kyllä menee lähelle pojan iltapuuroaikaa.
vinkeistä, oikein vesi tulee kielelle.!
ei kai tuo niin vaikeaa sitten ole, jotenkin vaan iso kynnys tämä siirtyminen,kun tarvii miettii omiakin ruokia (no tuleepa sit syötyä vähän terveellisemmin) ;=)
syö aamupalan (puuroa ja leipää), sitten lounaan (tavallista kotiruokaa, millon mitäkin), välipalan, (leipää/hedelmää/jugurttia); päivällinen (tavallista kotiruokaa), sitten vielä iltapuuron.
Syömme kaksi lämmintä ateriaa päivässä koko perhe, mies töissä lounaan, minä lasten kanssa kotona, sitten yhdessä kaikki viisi päivällisen.
Meillä oli todella nirso tyttö, purkkiruokaa suostui vaan syömään ja siitäkin vain 4-kuisten soseita. Sen lisäksi vain muutamat maut kelpasivat. Mutta annas olla kun saa olla " iso tyttö" ja syödä itse samaa kun muut niin johan menee melkeen mikä tahansa. Ansiokkaasti tyttö jauhaa kuudella pienellä hampaallaan kaikkea =)
Ollaan siirtymässä tavallisiin ruokiin ja esim. kastikkeita ja jauhelihakeittoa ollaan jo suolattomina syötykin. Meilläkin kaupan kasvissoseen lisääminen kotiruokaan saa ruuan paremmin maistumaan ;)
Annatteko 1-vuotiaalle kaupan eineksiä, kuten lihapullia, nakkeja ja kalapuikkoja? Itse olen ollut vähän epätietoinen sen suhteen, että voiko nyt jo ihan aikuisten oikeasti siirtyä samaan ruokaan kuin mitä muut syö? Eikös ainakin nakkien syöntiä vähän vanhemmillakin lapsilla suositella rajoitettavan johonkin melko pieneen määrään? Entä käytättekö 1-vuotiaiden ruokiin marinoituja lihoja, homejuustoa yms suolaista? Tuntuu siltä, ettei noita viitsisi vielä antaa, mutta onko ajatus ihan turha?!?
on syönyt samaa ruokaa kuin aikuiset hieman alle vuoden ikäisestä lähtien, kun ei enää purkkiruoka kelvannut. Siitä lähtien on syönyt kaikkea samaa kun mekin, ihan perus koti ruokaa mutta myös vähän erikoisempia. Esimerkiksi valkosipuliperunat kelpaavat mainiosti ja kaikki muukin saman tyylinen. Minun mielestä kannattaa tarjota ihan kaikkea ja antaa maistaa niin oppii syömään erilaista ruokaa.
Paljon ei eineksiä kuitenkaan syödä, oikeastaan ainoastaan pinaattilettuja joskus, niin olen aika hyvillä mielin antanut pojan niitä popsia. Nakeista muistan nähneeni jotain sellaista ohjetta, että 10-kiloiselle saisi antaa yhden nakin (oliko se nyt päivässä sitten?) ilman että nitriittiannos on haitallisen suuri. Joku varmaan muistaa paremmin... Harvakseltaan meillä on nakki- tai makkararuokia ja poika syö niitä normaalisti.
Mä olen ottanut sellaisen periaatteen, että jos voin välttää ylimääräistä suolaa ottamalla pojan annoksen erilleen ennen suolan tai esim. homejuuston lisäämistä, niin teen sen, mutta jos se on mahdotonta, niin sitten teen suht vähäsuolaista kaikille. Käytän yleensä marinoimattomia lihoja ja maustan itse. Kyläillessä ja ravintolassa en jaksa suolasta nipottaa.
Että tarjotkaa sitä edellisen päivän päivällistä seuraavana päivänä lounas ruuaksi niin ei tarvitse mietiskellä että pitäis erikseen tehdä jotain =)
Niin olen tehnyt esikoisen kohdalla ja tulen myös tekemään kuopuksen kanssa myös.
Pyrin myös siihen että syön aina kun lapsetkin syö..ei tule itse napsittua sitten turhia välipaloja kun syö säännöllisesti.
ruokavinkkejä vastaan. Meillä poika pari viikkoa sitten täyttänyt 1v. ja syö sekä samaa ruokaa, kuin me muut, sekä purkkiruokaa (1-3v.).
Tuntuu, että välillä loppuu ideat, eikä aina viitsi itsekään syödä samaa, ollaankin ajateltu, että leikataan lehdestä talteen ne kouluruoka-listat, mitä ainakin täällä jossain paikallislehdessä tulee ja tehdään sen mukaan ja samalla säästää, kun ostaa kerralla esim. viikon ruuat kaupasta. Ainakin meille tuo sopii, kun on kai vähän huono mielikuvitus ruuanlaiton suhteen ;)
Tähän asti meillä syöty poitsun kanssa ihan näitä peruskotiruokia, kuten jauhelihakeittoa, perunamuusia eri juttujen kanssa, kuten lihapullat esim. on suosikki, kalaa jne.
Mutta kertokaa muutkin ruokavinkkejänne! :o)
eli meillä poika syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä+aamu- ja iltapuurot+välipala. Itse yleensä syödään vain yksi lämmin ruoka päivässä. Meillä monesti niin, että poika saa purkista sen toisen lämpimän aterian, laiskan äidin pelastus ;)
Lapsi on hoidossa, joten tietysti hän syö lämpimän aterian siellä. (peruskotiruokaa; sosekeittoja, pinaattilettuja, kalapuikkoja, laatikoita, nakkikeittoa jne...)
Kotona syödään yhdessä ilta-ateria. Pääasiassa kanaa, erilaisia kypsennettyjä kasviksia ja salaattia. Tyttö syö kyllä aika vähän näitä kasvisjuttuja. Pääasiassa kanaa. Kaikki ruuat ollaan voitu antaa alle 1-vuotiaasta paloina. Ei siis mössönä. Syö itse pikku haarukalla/lusikalla tai sormin. Suosittelenkin, että hyvissä ajoin antaisitte ihan pureskeltavaa ruokaa. Meillä esikoinen söi mössöjä vielä kaksivuotiaanakin kun ei tajuttu.
Kotipäivinä monesti aamupala on leipää ja viiliä/jugurttia ja lounas onkin puuroateria.
Elikkä puurolakon aloitti jo kuukausia sitten, joten aamu- ja iltapalaksi syö leipää/muroja/hedelmiä/jogurttia... sitten syö lounaan, yleensä keittoa, jota teen aina ison kattilallisen ja laitan sen sitten pakastimeen annoksina. päivällinen syödään kun mies tulee töistä ja se on tavallista kotiruokaa, emme ole mitään kovin kummoisia ruoan laittajia;) Poika on kyllä siitä ihana, että vaikka onkin aika nirso, niin rakastaa oliiveja, fetajuustoa ja muuta josta ei uskoisi lapsen pitävän! Kannattaa siis vaan tarjota maistiaiseksi kaikkea.
itse syön myös lounaalla pienen annoksen keittoa. Välipalaa ei syödä, sillä päivässä loppuu muuten tunnit kesken;)
Samaan ruokaan kuin me siirtyi 11kk iässä.