Miten ihmeessä ihmiset ovat aina niin hitaita apteekissa?
Mikä ihme teillä kestää reseptilääkkeitä hakiessa? Jotkut tosissaan lukittuu siihen tiskille ikuisuudeksi.
Kommentit (17)
Eikös siihen kutsuta kun lääkkeet on valmiit? Otan lääkkeet ja maksan, sitten häivyn. Jotkut jaarittelee ja ostaa samalla muuta. "Mikähän auttaisi, kun minulla on sellaista ihottumaa", siinä niillä kestää.
Ostan monia eri lääkkeitä, joista osa on tarkoin säännösteltyjä ja Kelan erikoiskorvausten piirissä, että silloin tällöin joutuu allekirjoittamaan jotakin ja antamaan farmaseutille tietoja käytöstä. Joskus taas olen saanut reseptin niin harvinaiseen lääkkeeseen, että farmaseutin on pitänyt siinä soitella, onko sitä edes saatavissa Suomessa vai pitääkö keskusvaraston tilata ulkomailta. Mitään ylimääräistä en jää löpisemään.
Harvoin asiakas on se hidas vaan se työntekijä on se hidas. Ensin piipataan kelakortti ja klikkaillaan ympäriinsä ja sitten kysellään mitä lääkettä, millä vahvuuksilla ja mikä annostus vaikka sielä koneella jo ne lukee. Sitten klikkaillaan hetki ja lähetään hakemaan sitä lääkettä. Takaisin tultaessa tulostellaan lappuja ja liimaillaan ne paikalleen ja laitetaan purkit jne takaisin pakkaukseen ja sitten kysellään mitä muuta.
Edellisten syiden lisäksi, jotkut lääkkeet täytyy mixata apteekissa ja sekään ei ole mikään parin sekunnin juttu.
Jos on hakemassa jotain uutta lääkettä, niistä kerrotaan kaikki tarvittava tieto.
Oiskohan ne asiakkaat aika usein sairaita siellä apteekissa...? Hmm...
Ihmiset ovat myös usein juuri silloin kipeitä, hyvinkin huonossa hapessa ehkä ja sen takia eivät niin ripeitä kuin vaikka Alkossa käydessään.
Vierailija kirjoitti:
Eikös siihen kutsuta kun lääkkeet on valmiit? Otan lääkkeet ja maksan, sitten häivyn. Jotkut jaarittelee ja ostaa samalla muuta. "Mikähän auttaisi, kun minulla on sellaista ihottumaa", siinä niillä kestää.
Missä apteekissa niin? Meilläpäin mennään vuoronumerolla tiskille ja sanotaan mitä otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös siihen kutsuta kun lääkkeet on valmiit? Otan lääkkeet ja maksan, sitten häivyn. Jotkut jaarittelee ja ostaa samalla muuta. "Mikähän auttaisi, kun minulla on sellaista ihottumaa", siinä niillä kestää.
Missä apteekissa niin? Meilläpäin mennään vuoronumerolla tiskille ja sanotaan mitä otetaan.
Olen tainnut joskus asioida jossakin pikkuapteekissa, jossa ilmeisesti tietokoneet olivat tilassa taaempana ja "tilauksen" otettuaan farmaseutti pujahti sinne. Sitten kutsui asiakkaan takaisin kassalle maksamaan, kun oli koonnut lääkkeet. En ole kyllä hetkeen tällaista nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös siihen kutsuta kun lääkkeet on valmiit? Otan lääkkeet ja maksan, sitten häivyn. Jotkut jaarittelee ja ostaa samalla muuta. "Mikähän auttaisi, kun minulla on sellaista ihottumaa", siinä niillä kestää.
Missä apteekissa niin? Meilläpäin mennään vuoronumerolla tiskille ja sanotaan mitä otetaan.
Olen tainnut joskus asioida jossakin pikkuapteekissa, jossa ilmeisesti tietokoneet olivat tilassa taaempana ja "tilauksen" otettuaan farmaseutti pujahti sinne. Sitten kutsui asiakkaan takaisin kassalle maksamaan, kun oli koonnut lääkkeet. En ole kyllä hetkeen tällaista nähnyt.
Meidän paikkakunnalla oli kymmenisen vuotta sitten vielä tuollainen, avoin tiski ja muutama neliömetri tilaa asiakkaille joita saattoi olla kymmenen siinä töröttämässä vieri vieressä ja niskaan huohottamassa, joten kivasti kaikki kuulivat ja näkivät kaiken. Lääkkeiden haku kesti iäisyyden, lopulta sieltä joku tuli nimeä kailottaen esiin.
Homma nopeutui ihmeellisesti ja tietysti tuo yksityisyys parani kun saatiin uusi apteekki. Ilmeisesti naapuripaikkakunnaltakin moni rupesi asioimaan meillä, lieneekö siellä vieläkin vanha malli.
Suurimmalla osalla on reseptit hitaisiin, harvalla nopeisiin.
Nykyajan ihmiset ei kestä lainkaan odottelua, liian helppo elämä. Menee heti hermot kun kaikki ei tapahdukkaan NYT. Miettikää millaisia tällaisten vanhempien lapsista kasvaa.
Se tiskillä skarppaaminen on niin vaikeaa...
Vierailija kirjoitti:
Harvoin asiakas on se hidas vaan se työntekijä on se hidas. Ensin piipataan kelakortti ja klikkaillaan ympäriinsä ja sitten kysellään mitä lääkettä, millä vahvuuksilla ja mikä annostus vaikka sielä koneella jo ne lukee. Sitten klikkaillaan hetki ja lähetään hakemaan sitä lääkettä. Takaisin tultaessa tulostellaan lappuja ja liimaillaan ne paikalleen ja laitetaan purkit jne takaisin pakkaukseen ja sitten kysellään mitä muuta.
Joskus tuntuu, että apteekkihenkilö oikein liioitellun hitaasti ottaa ja palauttaa Kela-kortin, liimailee tarrat ja sujauttaa tuotteet pussiin. Toisaalta samalla vilkuilee tietokonetta, joten ehkä apteekin tietojärjestelmä vain on niin hidas, että palvelua ei oikeasti kannatakaan kiirehtiä kun joutuu sitten kuitenkin odottelemaan, että kone on valmis.
Apteekkia verotetaan palveltujen asiakkaiden lukumäärän mukaan. Siksi palvelu on hidasta ihan kustannusteknisistä syistä. Verohan peilautuu suoraan myytävien tuotteiden hintoihin ja sitähän ei kukaan kai halua?
T: proviisori Hämeestä
Usein sairailla ihmisillä on monia lääkkeitä, ei se kestä kuin lyhyen hetken, jos hakee perusterveelle vaikka antibiootti silmätipat.
Hohhoijaa taas. Ihmiset hakee apteekista muutakin kuin vain antibioottia. Itselläni on mm. ollut harvinainen erityisluvallinen lääke, jota varten täytyy hakea lupa ja sählätä lippulappusten kanssa ja sitten vielä tilata kyseinen valmiste. Vaikeasti sairailla voi olla useita tällaisia lääkkeitä käytössä. Ja sellaisia mitkä valmistetaan apteekissa jne. Tuskin kukaan huvin vuoksi hidastelee apteekissa.
Sehän riippuu siitä, mitä farmaseutti tekee. Jos lääkettä ei ole, sille pitää löytää korvaava valmiste. Jos lääkettä on vain osa, pitää loput laittaa tilaukseen. Jos on paljon eri lääkkeitä, siinä menee aikaa. Joskus täytyy selvittää, onko lääkkeillä yhteisvaikutuksia toisten lääkkeiden kanssa. Kun hain keuhkokuumeessa itselleni antibiootteja, en ollut muutenkaan oikein reipas ja vikkelä.