Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kakkosasunto toisesta kaupungista, kokemuksia & kommentteja?

Vierailija
03.08.2017 |

Onko täällä ketään, jolla olisi (ollut) kakkosasuntoa toisesta kaupungista? Ei siis kesämökkiä tai perintötilaa vaan kt- tai rt-osake. Esim. työn vuoksi tai ihan vapaa-aikaa varten hankittu.

Mä olen jo jonkin aikaa pyöritellyt päässäni ajatusta, että ostaisin lapsuuden kotikaupungistani keskustayksiön, jossa viettäisin esim. viikonloppuja ja muutenkin pääsisin tarpeen tullen omaan rauhaan rentoutumaan. (Lapsuuden perheeni ei enää asu ko. kaupungissa, jotain kaukaisempia sukulaisia sieltä löytyy.) Tällä hetkellä asun miehen kanssa toisella paikkakunnalla vuokralla, eikä yhteisen omistusasunnon hankkiminen ole mahdollista.

Rahaahan tuohon menisi ja lainaa pitäisi muutama kymppi ottaa (suurin osa säästöistä on valmiina), mutta silti oma osake kiinteänä omaisuutena toisi tietynlaista turvallisuuden tunnetta nyt ja tulevaisuudessa, vaikka käyttöä sille olisi vain vähän. Lisäksi saisin remontoida ja sisustaa sen kuten haluan ja muutenkin tykkään tuosta toisesta kaupungista ihan hirveästi. Matkakaan ei ole mahdoton, alle 200 km nykyiseen asuinpaikkaan. Työmatkaksi tietty liian pitkä. Mutta saisi kai sen laitettua vuokralle tarpeen tullen tai myytyä pois, jos pakko tulee tai mieli muuttuu. Vastaava pikkuasunto täältä maksaisi pari kertaa enemmän.

Toisaalta itselläni on hieman olo, että tuollaisen "sinkkuboxin" hankkiminen on jo kuin toinen jalka ulos parisuhteesta... Toki mieskin olisi sinne tervetullut mukaan, jos haluaa.

Samassa tilanteessa olleita? Ajatuksia, mielipiteitä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. Olen toisinaan antanut sitä kalustettuna vuokralle, suht lyhyeksi aikaa. Vuokralaisen valinnassa pitää olla tosi tarkka, kun omaansa vuokraa.

Asuntoni on suuressa kaupungissa, hyvällä sijainnilla, niin odotan, että saan siitä vielä hyvin voittoa, jos joskus päätän myydä.

En keksinyt, mitä olisin perintörahoilla muutakaan tehnyt, niin ostin tuon osakkeen.

Tein kyllä läksyt yhtiöstä etukäteen: mitään pommia tai tulevaisuuden rahareikää en olisi ostanut.

Vierailija
2/5 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilen kakkosasunnosta Helsingissä. Harrastaisin siellä kulttuuria ja museoita ja viikonloppuja perheen kesken. Nyt teen tätä samaa ja yövyn hotellissa tai ystävien luona. Suurin osa ystävistä asuu pk-seudulla. Ei taida toteutua tämä haave, jos en jostain saa perintöä tai lottovoittoa. Keskustayksiö Helsingissä maksaa min. 100 000.

Lapsuuden kaupungista en ostaisi yksiötä. Siellä ei ole kulttuuritarjontaa, ei merta, vesistöjä, ei myöskään ystäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut jo useamman vuoden. Suosittelen.

Vierailija
4/5 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut jonkinaikaa, kaksio perheelle. Mies on tuolta kotoisin ja minä en enää kestä toisten nurkissa roikkumista.Edullisesti löytynyt uusi asunto yliopistokaupungin keskustasta. Eli jos elämä muuttuu eikä perse kestä maksaa vastikkeita, niin siitä pääsee eroon tai voi vuokrata. Sitäkin hetken mietin jos oma lapsi päättää opiskella tuossa kaupungissa, niin annanko asua ja taas roikun "muiden" nurkissa pikavisiitillä :)

Vierailija
5/5 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut jo vuosia kakkosasunto, jonka käyttö painottuu viikonloppuihin. Se on maakunnan pääkaupungissa, jossa asuin kouluaikoina, Siellä on kultuuria, urheilua, kahviloita, puistoja yms ajanviettomahdollisuuksia enemmän kuin siinä kaupungissa, jossa asun.  Tiedän paljon ihmisiä, joilla on kakkosasunto, se on huolettomampi kuin esim kesäpaikka.