Mihin töihin kuuluu työmatkat?
Siis säännölliset? Täälläkin usein kirjoittelee ihmiset jotka käy työmatkoilla, mikä on ammattisi ja mitä matkat pitää sisällään? Tulee aina vaan mieleen Business-nainen jakkupuvussa istumassa pitkän pöydän ympärillä isojen ikkunoiden säestämänä :D
T. Lähäri pikkukylästä
Kommentit (12)
Olen it-insinööri ja käyn työni puolesta saksassa, puolassa, espanjassa ja italiassa. Kohtalaisen puuduttavia nuo reissut välillä. Eka kerta kohteessa on ihan kuva, jos jää myös aikaa iltaisin. Sen jälkeen reissut ovat pakkopullaa ja puuduttavia. Kerran ollut 3 viikkoa reissussa putkeen niin, että lähtenyt sunnuntaina illalla ja tullut perjantaina illalla ja tai lauantaina aamulla. En suosittele.
Minä työskentelen tehtaassa kehitystehtävissä, insinööri olen. Iso osa työtäni on alihankkijoilla vieraileminen ja uusien laitteiden testaaminen ennen ostoa liatevalmistajien tiloissa. Euroopassa on nämä kohteet. En kyllä reissaa jakkupuvussa juurikaan, farkut tms. -linjalla mennään, koska kohteessa vaihdetaan aina suojavaatteet päälle.
Työskentelen ohjelmistotalossa suunnittelijana. Nykyisessä firmassa olen joutunut (kyllä, nimenomaan joutunut, en päässyt) kerran käymään Ruotsissa kahden yön reissulla, aiemmasta firmasta lähdin siksi, että ympäri itäistä Eurooppaa piti matkustaa ihan yhtenään.
Mun mies on käynyt entisellä työpaikallaan Koneiden huoltohommissa Skotlannissa, Saksassa, Ruotsissa jne. Insinööri, mutta hommat olivat sellaisia, että vaativat vähän enemmän kuin asentajan paikalle, eli jotain ohjelmistojuttuja. Koulutusalalla oleva perheenjäsen teki aiemmin matkoja ympäri maailman, vetäjänä. Lopetti ulkomaan hommissa ja nykyään kiertelee kouluttamassa ja myymässä kursseja ympäri Suomea (ei tvp, vaan jonkinlaista pikkupomojen kouluttamista).
Oon tiimiesimies ja tiimit on Suomessa, Saksassa ja UK:ssa. Reissaan parilla viikolla kuukaudessa; 2-4pv/reissu. Samaa hommaa kuin Suomessakin, palavereita ja sähköpostin käsittelyä. Aina halvimmat liput ja jakkupuku vain asiakastapahtumissa. Kentän ruuhkassa ja turvatarkastusjonossa arkiaamuna klo6 on kyllä glamour kaukana.
Tapahtumajärjestäjä, johdon assistentti, travel manager, myyntijohtaja, markkinointijohtaja, maajohtaja.
Minä 4 ekaa, mies 3 viimeistä.
Mulla n 10 matkaa vuodessa miehellä 12-18
Mä olen erikoislääkäri ja oman kapean alani asiantuntija yliopistosairaalassa. Työmatkani liittyvät koulutukseen (itse kouluttajana ja joskus myös koulutettavana) sekä eräisiin Stakesin ja sos-terv-ministeriön kokouksiin ja projekteihin.
Ja joo, oon se tylsännäköinen jakkupukunainen lenkkivaatteet matkalaukussa. Mutta ei tätä varsinaisesti voi bisneselämäksi sanoa. Ainakaan en lentele missään bisnesluokassa...
Ainakin myyjät reissaa jatkuvasti ihan siellä asiakkailla, ja nekin lasketaan työmatkoiksi. Monissa asiantuntijatehtävissä matkat on oleellisia joko itsensä kouluttamisen, tai muita kouluttamaan menemisen vuoksi. Oman kokemuksen perusteella mitä korkeampi paikka, sitä enemmän reissua. Riippuu tietysti myös firman markkina-alueesta, jos toiminta on täysin Suomessa niin suurin osa työmatkoista myös.
Mies on puolustusvoimissa, ja hänellä on usein komennuksia ja harjoituksia.
Lentoemäntänä tulee reissattua melko paljon...
Minä olen tutkija. Työssä on säännöllissti matkoja kä tutkimusmateriaalien olinpaikoille että paikkoihin ja tilaisuuksiin, joissa tutkimusta esitellään tai suunnitellaan ja palaveerataan.
Mieheni on asentaja. Hän matkustaa säännölliesti asentelemaan milloin mitäkin milloin mihinkin.