Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Mansikoiden syönnin jälkeen polttelee suussa ja "tärpätin" maku suussa! Myytiinkin minulle torilla myrkytettyjä mansikoita??

Vierailija
27.07.2017 |

Ostin tänään torilta mansikoita, eri kojusta kuin aiemmin. Olivat kyllä makeita ja sinänsä hyviä, mutta niissä oli lievä väkevä sivumaku. Nyt suussa polttelee varsinkin kieltä ja maistuu sellaiselle "tärpättimäiselle". Mitähän ruiskutusmyrkkyjä mansikoihin oli laitettu..?
En ole millekään allerginen, eikä mistään ruuista ole aiemmin tullut tällaista reaktiota. Pitäisiköhän mennä huomenna reklamoimaan torimyyjälle? Onneksi pienet lapseni eivät syöneet rasiasta kovin montaa, ihmettelinkin mikseivät tänään mansikat maistuneet kun yleensä niitä menee koko litra kerralla.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
2/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hop

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeenestoaineita.

Vierailija
4/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin minäkin eilen kun olin syönyt mansikoita kun kitalaki on arka. Edellisen kerran ei muistaakseni tällaisia oireita tullut. Marketista ostin Helsingistä

Vierailija
5/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam, torjunta-aineita... eiks oo oikeasti opetettu että kaikki ostettu ruoka on pestävä ennen syömistä?

Vierailija
6/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit ostanut luomumansikoita... Ei se myyjä niitä torilla ole myrkyttänyt, vaan tavallisten mansikoiden viljelyssä nyt vain käytetään paljon kaikenlaisia myrkkyjä.

Vierailija
7/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi.

Vierailija
8/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nam, torjunta-aineita... eiks oo oikeasti opetettu että kaikki ostettu ruoka on pestävä ennen syömistä?

Niin, varsinkin jauhenliha.

Vierailija
9/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene valittamaan. Minä ostaisin vain luomumansikoita.

Luultavasti söit jotain torjunta-aineita.

Vierailija
10/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikoissa on enemmän myrkkyjä kuin missään muussa kasviksessa. En koskaan syö pesemättä ja muutenkin harvoin ostan.

Vierailija
11/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin mahdollista, kuten tässäkin tapauksessa:

http://www.is.fi/viihde/art-2000000214135.html

Vierailija
12/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken lisäksi suomalaisissa mansikoissa on paljon enemmän myrkkyjä kuin esim. keskieurooppalaisissa. Suomen kostea sää vaatii enemmän homemyrkkyjä,

Vierailija
13/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huuhtelen ne aina ennen syöntiä. Kaksi kertaa olen ostanut tänä kesänä: ekat oli tosi hyviä, toiset ei niinkään. Mutta en ole mitään tollasta outoa makua ikinä huomannut.

Vierailija
14/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa mansikassa on enemmän myrkkyjä kuin muualta tuoduissa. Suomessa on hyväksytty mm. sikiöepämuodostumia hiirillä aiheuttanut torjunta-aine, joka muulla on kielletty.

Olin nuorena mansikanpoimijana useissa paikoissa ja poikkeuksetta viljelijöillä oli erillinen ei-myrkytetty mansikkamaa oman perheen käyttöön. Enpä ihmettele miksi...

Vierailija
15/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrkkyasioissa on turha huuhdella eli ei lähde noin pois.

Ostakaa luomua.

Vierailija
16/17 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Olen etsinyt torilta luomumansikoita, mutta en ole löytänyt.

En epäile, että varsinaisesti myyjät olisivat myrkyttäneet, vaan viljelytila. Nämä olivat siis keskisuuren tilan viljelemiä ja ostettu kojusta, jossa myytiin vain heidän oman tilansa tuotteita.

Ihme juttu oli ja kummastuttaa, kun ei ole aiemmin tällaista sattunut. Olen muutamat mansikat tälle kesälle ostanut eikä ole aiemmin ollut tällaisia, kuten ei muitakaan kesinä.

Olen nimenomaan vältellyt kaukaa itä-suomalaisilta jättitiloilta tuotuja mansikoita, koska ajattelin että niillä käytetään mm. pitkien kuljetusmatkojen takia enemmän myrkkyjä ja homeenestoaineita.

Nyt siirryn vain ihan pikkutilojen itse myymiin tuotteisiin.

t. Ap

Vierailija
17/17 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä viljelijät myrkyttää mansikkamaitaan ei ne muuten kestäisi kaupan hyllylle saakka. Minä puolestani epäilen marjapensaista kerättyjä viinimarjoja. Söin herukoita kerätessäni, seuraavana yönä olin kuolla kun hengitys salpaantui ja ruokatorven päähän kertyi limamöykky jota en saanut nielaustua alas enkä oksennettua pois

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän