Naapurin vl-äiti täydessä tällingissä, hyväksytäänkö lestapiireissä nykyään?
Olen ihmetellyt meidän naapurin vl-perhettä jo jonkin aikaa. Siellä äiti meikkaa, käyttävät koruja (korviksia myös) ja lakkaa kynsiäänkin joskus. Hiustenvärjäyksestä en osaa sanoa. Osa perheen tyttäristä meikkaa, osa taas ei. Perheellä on tosi monta lasta, eli ehkäisyä ei ole käytetty. Ihmetyttää se, hyväksytäänkö tällainen ehostus nykyisin siioneissa? Puututaanko tuollaiseen meikkaamiseen joltain taholta? Onko meikkaus ja ehostus pienempi synti kuin ehkäisy?
Kommentit (20)
Ehkä vl-äiti ei ole niin kiihkoisa uskossaan. Ehkä hän on irtautumassa / irtautunut liikkeestä. Mun tuntemat vl-naiset eivät meikkaa. Heidän tyttäristään osa meikkaa.
Vierailija kirjoitti:
0/5 provo.
Olisikin, kun ei ole.
ap
Mistä tiedät, että äiti on vl? Oletko vain päätellyt sen siitä, että heillä on tosi monta lasta? Meitäkin taisi moni naapuri kuvitella vl-perheeksi siinä vaiheessa, kun meille syntyi 4 vuoden sisällä 3 lasta eikä meillä ollut TV:tä. Varsinkin, kun minä en meikkaa eikä minulla ole korvakoruja. Oikeasti emme ole olleet ko. liikkeen kanssa koskaan missään tekemisessä.
Voileipä-äiti??? Eli hän siis tarjoaa ruokana perheelleen vain voileipiä??? Käyttäkäähän mammat nyt jotakin tolkkua noissa kenotekoisissa lyhenteissä.
Lestoillakin on oikeus elää miten haluavat. Ei kuulu sinulle eikä kenellekään.
Vl-piireissähän meikkaamista, kuten monia muitakaan asioita, ei ole virallisesti kielletty. Vahva sosiaalinen paine vaan ohjaa noudattamaan sääntöjä, mm. olemaan naturellina. Itse kotoisin hyvin lestadiolaisvaltaiselta paikkakunnalta, ja kyllä sielläkin osa lukiotytöistä käytti esim. meikkivoidetta, mitään sen rajumpaa meikkiä en tosin nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että äiti on vl? Oletko vain päätellyt sen siitä, että heillä on tosi monta lasta? Meitäkin taisi moni naapuri kuvitella vl-perheeksi siinä vaiheessa, kun meille syntyi 4 vuoden sisällä 3 lasta eikä meillä ollut TV:tä. Varsinkin, kun minä en meikkaa eikä minulla ole korvakoruja. Oikeasti emme ole olleet ko. liikkeen kanssa koskaan missään tekemisessä.
Tiedän, että ainakin perhe on vl. Lapset käyvät vl-rippikoulun, käyvät seuroissa ja Suviseuroissa yms.
Unohdin aloituksesta, maailmallista musiikkiakin perheessä kuulemma kuunnellaan. Ihmettelen vain, ei silloin kun minä olin nuori katsottu tällaista toimintaa hyväksi.
ap
Tiedän meidän kylältä useamman perheen, joka on eronnut lestadiolaisuudesta. Ensin on tehty liuta penskoja ja sitten ehkä aikuistuvien lasten myötä aletaan ymmärtää, mitä alistamista kyseinen lahko on.
Meikkaus on ehdottomasti pienempi synti kun ehkäisy, ei ole lainkaan epänormaalia nykyisin, että meikkaa yms. Nuoremmat käyttävät salaa myös ehkäisyä jossain tapauksissa. Ajat ovat muuttuneet näissäkin piireissä. Luultavasti haluavat vähemmän vl-eroja, kun jossain paikkakunnilla ottavat rennosti asian. Jossain paikkakunnissa taas tiukemmat säännöt.
Mitä on maailmallinen musiikki? Onko tämä jokin uskovaisten termi tietynlaiselle musiikille?
Ei se koskaan synti oo ollutkaan. Käytäntö vain.Venäjän ja Afrikan vl-naiset meikkaa ja käyttää korviksia. Suomessakin ne yleistyy kokoajan. Raamatun naiset vasta kaunistautuikin. Ei mikään asia ole itsessään synti. Vain rikkominen jumalaa ja lähimmästä vastaan.
Muuttuuhan kulttuuri muutenkin. Ei ennen laulettu kuorossa eikä käyty konserteissa. Naisilla oli oltava pitkät hiukset, miehellä lyhyet. Kiharat oli menolippu helvettiin jne. Hyvä vain että vl-liike muuttuu oikeaan suuntaan pois teko uskonnosta enemmän Kristus uskontoon. Jossakin vaiheessa se on ollut melko kamala omaoppinen lahko. Uskovien tehtävä on taistella ihmisoppeja vastaan puhtaan Kristus opin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Oi, mutta kun ei ole! Mm. ehkäisyyn, ihmisen henkilökohtaisimpaan asiaan kyllä puututaan, ja alkoholinkäyttöön. Ja ne asiasta äläkän nostavat ihmiset ovat ihan heidän yhteisönsä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5 provo.
Olisikin, kun ei ole.
ap
Miksi? Mikä siinä vl-naapureiden meikkaamisessa sinua häiritsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, mutta kun ei ole! Mm. ehkäisyyn, ihmisen henkilökohtaisimpaan asiaan kyllä puututaan, ja alkoholinkäyttöön. Ja ne asiasta äläkän nostavat ihmiset ovat ihan heidän yhteisönsä sisällä.
Joo, on se kyllä huvittavaa aina kun törmää tähän ei-lestadiolaisten huoleen siitä, miten tuo voi tehdä sitä tai tätä, sehän on vl. Miksi en saisi tehdä sinulle itsellesi normaaleja asioita? Siksi kun sun mielestä vl:t EI SAA?
Ei sitä millään saa synniksi väännettyä. Siksi nykyisin monet ehostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän meidän kylältä useamman perheen, joka on eronnut lestadiolaisuudesta. Ensin on tehty liuta penskoja ja sitten ehkä aikuistuvien lasten myötä aletaan ymmärtää, mitä alistamista kyseinen lahko on.
Minä myös. Asuivat kaukana kotikyliltään ja eh siksi oli helpompi maallistua.
0/5 provo.