Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OIkeusoppineita paikalla? Villieläimen pitäminen lemmikkinä

Vierailija
24.07.2017 |

Voinko mä ottaa laillisesti villieläimen lemmikiksi? Siis niin, että se on elättinä ja hyvässä hoidossa.

Kyseessä lienee Rl17:15§ lievä eläinsuojelurikos, jolla viitataan eläinsuojelulaissa tarkoitettuihin toimiin, jotka kieltävät mm. lähtökohtaisesti villieläimen vangitsemisen aiheettomasti. Jos pyydystän hiiren, ketun tms., niin tämä rikos vanhenee kahdessa vuodessa teko-, eli pyyntipäivästä, jonka jälkeen minua ei voida syyttää. Lievästä eläinsuojelurikoksesta voidaan antaa vain sakkoa, eli teko kahdessa vuodessa teko on vanhentunut

Eläinsuojelulain mukaan luonnonvaraisen eläimen hoito tulee järjestää asianmukaisesti, mikäli eläintä ei voida vapauttaa. Toinen vaihtoehto on lopettaa eläin tässä tilantessa. Jos hoidan kesyyntynyttä lemmikkiäni hyvin, se ei ole enää luonnonvarainen eläin, eikä minua voida kahden vuoden jälkeen syyttää muutenkaan, joten voinko näin hommata villieläimen halutessani lemmikiksi? Kunhan kesytän eläimen enkä kahteen vuoteen sano asiasta mitään?

Haluan hiiren lemmikiksi laillisesti luonnosta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pösilö

Koitin asianmukaisesti argumentoida mite se voisi lainn mukaan olla mahdollista. Onko sinulla vastanäkemystä vai vienkö loukun metsään?

Vierailija
2/9 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikoshan ei vanhene niin pitkään, kun sulla se eläin on. Rikoksen vanheneminen alkaa siitä, kun se eläin on kuollut/vapautettu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sinua syytetäänkin heti seuraavana päivänä kun olet eläimen vanginnut?

Vierailija
4/9 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jossain kohtaa se ei ole enää "luonnonvarainen eläin" jos se on kesyyntynyt. Tällöin sen hoito tulee järjestää asianmukaisesti ja se on minun tehtäväni.

Joo taitaa olla niin, että rikos on käynnissä niin pitkään kun eläin on minulla, eli sakot minulle voidaan antaa, mutta jos eläin on kesyyntynyt, voinen jatkaa sen asianmukaista hoitamista. Eli sakkojen hinnalla ja eläimen kesyttämällä voin saada villieläimen itselleni?

Vierailija
5/9 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä kuvittelet, että se villieläin kesyyntyy? Oletkohan katsonut liikaa Disneyn piirrettyjä?

Vierailija
6/9 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ostaisi hiirtä hiirikaupasta?

Jos alun perin luonnonvarainen hiiri on nyt tärkeä hankinta, niin ei muuta kuin loukkua virittämään. 

Vannon, ettet joudu vankilaan :D 

Vierailija
7/9 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsähiiri om kauniimpi kuin kaupan rumat hiiret. Siksi haluan niitä.

Vierailija
8/9 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos antaisit niiden eläinten olla rauhassa.

Vierailija
9/9 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ennemmin vaikka pehmolelu, eläinrääkkääjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan