Jonossa ohitteleminen, miten niin monella on käytöstavat täysin hukassa?
Ehkä muut eivät pidä tätä niin pahana, mutta itselleni toisten ohittaminen ja kiilaaminen jonossa on pahimpia ärsytyksen aiheita. Vietimme juuri perheen kanssa koko viikonlopun Tall Ship Racesissa Turussa, ja kaikille joen ylittäville lautoille oli jatkuvasti jonoa. Mukavastihan ne jonot etenivät, esim. Föri vetää kerralla paljon ihmisiä, mutta olin tyrmistynyt siitä että _joka kerta_ kun jonotimme, meni yksi tai useampi jonon ohi enemmän tai vähemmän härskisti. Hypätään "huomaamattomasti" jonon muodostamiseksi asetetun aidan yli ja jos sellaista ei ole, hivuttaudutaan sivulta lähemmäs ja lähemmäs kunnes tavoite on saavutettu. Kukaan ei näille mitään sano, vaikka moni tuijottaa vihaisesti. Itse sanoisin, ja olen joskus ystävällisesti sanonutkin että jonon pää on tuolla noin. Nyt ei kukaan sattunut niin lähelle että olisin viitsinyt.
Erityisterveiset sille poikansa kanssa liikkuneelle harmaatunikaiselle äidille, joka tuli takavasemmalta Förijonoon ja ohitti ainakin 40 jonottavaa ihmistä. Varmaan lapsesikin oppii hienot käytöstavat, poikaparka kovaan ääneen ihmetteli sinulle että äiti jono on tuonne saakka, mihin sinä tiuskaisit että aivan sama, te menette ensin.
Menetän aina pienen palan uskoani ihmisiin kun näen tällaista itsekkyyttä. Asia ei itsessään ole kovin suuri, mutta harmittaa kyllä muita ja jokainen tällainen tapaus kyllä omalta osaltaan murentaa muiden moraalia noudattaa sanattomia sääntöjä. Joitain ääliöitä toki aina mahtuu joukkoon, mutta tänä viikonloppuna näin niitä liian paljon.
Jos sinä olet tällainen ohittelija, niin kertoisitko miksi kuvittelet kiilaamisen olevan oikeutesi? Jos minä olen jonottanut sitä jokilauttaa vaikka 20 minuuttia, niin miksi sinun pitäisi saada astua seuraavan kyytiin minuutin jonotusajalla?
Asia on tietenkin ihan eri, jos kiireelle on jokin oikea syy. Silloinkin on toki hyväkäytöksistä kysyä jonottajilta, sopiiko mennä ohi syystä X.
Sainpas purettua hiukan tätä ärtymystä. Yritä tässä sitten opettaa omille lapsille yleisiä käytössääntöjä, kun hekin näkevät että osa ei niitä noudata.
Kommentit (12)
Onhan se kurjaa, varsinkin kun nuo jonot oli niin pitkiä! Olisi pitänyt jonkun vaan sanoa suoraan ohittelijalle että jonon perälle siitä. Minun takanani oli vain muutama venäjän kaltaista kieltä puhuvaa miestä, joista olin varma että kiilaavat sieltä periltä ohitseni ja yrittivätkin hilautua, mutta supermulkaisuni näköjään toimi myös kansainvälisesti ja kiilaus keskeytyi. :D
Mun mielestä yleisesti kyllä siellä jonotus oli yllättävänkin siistiä kun mietti miten paljon siellä oli ihmisiä ja miten huonosti tapahtuma oli järjestetty.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kurjaa, varsinkin kun nuo jonot oli niin pitkiä! Olisi pitänyt jonkun vaan sanoa suoraan ohittelijalle että jonon perälle siitä. Minun takanani oli vain muutama venäjän kaltaista kieltä puhuvaa miestä, joista olin varma että kiilaavat sieltä periltä ohitseni ja yrittivätkin hilautua, mutta supermulkaisuni näköjään toimi myös kansainvälisesti ja kiilaus keskeytyi. :D
Mun mielestä yleisesti kyllä siellä jonotus oli yllättävänkin siistiä kun mietti miten paljon siellä oli ihmisiä ja miten huonosti tapahtuma oli järjestetty.
Hurjan pitkät jonot kyllä, ja varsinkin Föri-jono näytti varmasti kaamealta jos ei tiennyt että se kyllä vetää hyvin.
Ihmismäärä oli tosiaan tapahtumassa käsittämätön, ja järjetelyt hieman ontuivat. Liikenteenohjaus oli kaoottista eikä vesipisteitä ollut tarpeeksi, nämä koin itse pahimpina. Joka tapauksessa hauskaa oli ja laivat upeita, sehän on tärkeintä!
ap
Taas? Ehkä ne on paikallisia ja kyllästyneitä aina odottamaan turistien takia. Joskus paikallisilla asukkailla on kirjoittamattomia sääntöjä, niin että arki sujuisi.
Vierailija kirjoitti:
Taas? Ehkä ne on paikallisia ja kyllästyneitä aina odottamaan turistien takia. Joskus paikallisilla asukkailla on kirjoittamattomia sääntöjä, niin että arki sujuisi.
Jos olivat paikallisia niin eivät ainakaan kotiin / kauppaan tms. matkalla, vaan selvästi tapahtuman kävijöitä.
Turun jokirannassa asuu valtava määrä ihmisiä (itsekin asuin juuri siinä Förin paikkeilla opiskeluaikani eli useamman vuoden), enkä ihan ymmärrä miksi kenenkään paikallisista pitäisi "aina" odottaa turistien takia. Esim. Förille ei ole käytännössä koskaan sellaista jonoa että osa ihmisistä jäisi rannalle. Tällainen tapahtuma on todellakin poikkeus. Ja tällaisen tapahtuman sattuessa ei kyllä tietääkseni paikallisillekaan jaella lupia ohittaa jonoa.
ap
Onhan se kurjaa että suomalaiset on niin nössöjä että ainoa asia mitä asialle tekee on laittaa katkera kommentti vauvapalstalle
Baarien jonoissa aina sama juttu. Joku koittaa aina vaivihkaan hivuttautua pikkuhiljaa ohi. Sisään mennessä tämä on vielä aika vähäistä, mutta valomerkin jälkeen narikkajonossa on aina etuilijoita ja lähes aina jotain vääntöä. Olen nykyään alkanut lähtemään sen verran hyvissä ajoin, että minun ei tarvitse jäädä tuohon hullunmyllyyn, mutta yksi kerta narikkatoiminta oli todella hidasta ja ihmisiä veti niin paljon jonon ohi, että valomerkki ehti tulla. Eipä siinä oikein voinut kuin seistä ja mennä mielessään parempaan paikkaan kun joku tönäisi toista ja kohta alkoi töniminen joka suuntaan.
Maailmassa on paljon tyhmiä ja itsekkäitä ihmisiä ja tämä korostuu voimakkaasti siinä vaiheessa kun he ovat humalassa ja vielä enemmän sitten kun ovat jo väsyneitä ja mahdollisesti iltaan pettyneitä ja alkavat ärtymään tungokseen.
No jos tästä jotain hyvää hakee, niin ainakin tuntee itsensä paremmaksi ihmiseksi kun katsoo tätä moukkamaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kurjaa että suomalaiset on niin nössöjä että ainoa asia mitä asialle tekee on laittaa katkera kommentti vauvapalstalle
Jos näiden kanssa alkaa tappelemaan, niin ei juuri muuta ehdi tehdäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuten todettua niin minä olen sopivan paikan tullen muutamalle ohittelijalle sanonutkin täysin mukavaan sävyyn että jonon pää on tuolla, jos ette huomanneet. Tänä viikonloppuna en sitä tehnyt, sillä eivät sattuneet juuri minun kohdalleni, ja ihmettelen kovasti miten ne pystyivät olemaan hiljaa, joiden eteen hivuttauduttiin.
Kiinnostavinta olisi kuitenkin saada kuulla, miksi noin tehdään. Siis miksi jotkut kiilaavat? Miten he uskaltavat / kehtaavat? Olisi tosi kiva, jos joku tulisi kertomaan, mutta tuskin kukaan edes täällä kehtaa käytöstään selitellä.
ap
Jep, melko mukavasti vituttaa mökillä käydessä lauttajonossa ohittelijat. Mökkimme on siis saaressa jonne liikennöi lautta. Saaren asukkailla on toki etuajo-oikeus lautalle ja sitä varten heille on oma kaista sekä autossa kuuluu olla merkki etuajo-oikeudesta. Kuten arvata saattaa niin joka kerta jonoon ajaa myös useita autoja joilla ei ko. merkkiä ole. Lautan henkilökunnalla ei ole oikeuksia puuttua asiaan. Itsellä ei ole pokkaa alkaa yhtä härskiksi vaikka näköjään siitä ei mitään sanktioita tule.
Minä vähän luulen, että tuo on silkkaa junttiutta. Ei ole totuttu sivistyskansojen ja isojen kaupunkien tapohin. Suomessa kun jonottamaan joutuu aika harvoin verrattuna kansainvälisiin metropoleihin.
Ja silloin harvoin, kun joudutaan, menee hermo jo viidessä minuutissa ja yritetään koukata ohi. Olen aina aika kipakasti sanonut silloin, että nyt ei ole sinun vuorosi/menepä jonoon, sen pää on tuolla....
Ja siihen on monella sitten hyvinkin nyrpeä reaktio. Ihan sama, itsepä mokaavat.
Ok, joskus voi sattua vahinko, eikä ohi porhaltava aidosti huomaa jonoa. Mutta tuossa Turun tapauksessa siis siinä oli aidoin rajattu jono, sellaista ei kukaan ohita vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä vähän luulen, että tuo on silkkaa junttiutta. Ei ole totuttu sivistyskansojen ja isojen kaupunkien tapohin. Suomessa kun jonottamaan joutuu aika harvoin verrattuna kansainvälisiin metropoleihin.
Ja silloin harvoin, kun joudutaan, menee hermo jo viidessä minuutissa ja yritetään koukata ohi. Olen aina aika kipakasti sanonut silloin, että nyt ei ole sinun vuorosi/menepä jonoon, sen pää on tuolla....
Ja siihen on monella sitten hyvinkin nyrpeä reaktio. Ihan sama, itsepä mokaavat.
Ok, joskus voi sattua vahinko, eikä ohi porhaltava aidosti huomaa jonoa. Mutta tuossa Turun tapauksessa siis siinä oli aidoin rajattu jono, sellaista ei kukaan ohita vahingossa.
Juu jonot oli aidattu, ja vielä järjestyksenvalvojienkin piti vahtia menoa.
Ai että tuo on raivostuttavaa. Samaa ihmetellyt että miten toiset kehtaa. Minä en nolaisi itseäni kiilaamalla vaikka maksettaisiin, noloa noloa noloa!