Mikä prosentti nettotuloista voi käyttää asumiseen?
Täällä on joskus puhuttu, että asumiskuluihin kannattaa laittaa korkeintaan tietty prosentti perheen nettokuluista. Minä se mahtoi olla?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
KVG
Hakusanoiksi vaikka "asumisen osuus tuloista"
Google antaa kaikkea 25 ja 40 % välillä. Olisiko jollain oikeaa tietoa pankista?
Eikös se suositeltu ole 1/3 tuloista.
Minulla menee puolet suurinpiirtein, mutta maksankin tällä hetkellä asuntolainaa enemmän takaisin kuin kk erä on, koska haluan lainasta nopeasti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee puolet suurinpiirtein, mutta maksankin tällä hetkellä asuntolainaa enemmän takaisin kuin kk erä on, koska haluan lainasta nopeasti eroon.
Nyt on korot niin alhaalla, että sillä ei oikeastaan ole merkitystä. Laina on lähes ilmaista.
Tuohan nyt riippuu ihan siitä, mihin muuhun haluaa rahojensa riittävän ja miten paljon haluaa säästöön. Myös nettotulojen kokonaismäärä on merkittävä seikka tässä. 1000e/kk tienaava voi käyttää reilusti yli puolet ja joutuukin usein käyttämään, kun ei ole vaihtoetoja. Sen sijaa 20 000e/kk tienaava tuskin käyttää edes kymmentä prosenttia tuloistaan asumiseen.
Eikös se riipu tuloista? Jos tienaat kymppitonnin kuussa voit laittaa vaikka puolet asumiseen ja silti jää hyvin vielä muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG
Google antaa kaikkea 25 ja 40 % välillä. Olisiko jollain oikeaa tietoa pankista?
Mistä pankista?
Meillä asuntolaina ja korko vievät 51% nettotuloista. Siinä on kyllä lisälyhennystä todella reippaasti.
25% konservatiivista. 33% max. Monet tosin makselee 50%... kannattaisi noiden ehkä muuttaa halvempaan :p
Lainaneuvotteluissa pankin suosituksen mukaan max 40 prosenttia.
Itse oon kyllä nykyään niin pienituloinen, että asuntolaina + korko + vastike + juuri alkanut putkiremontin rahoitusvastike vievät 75 % nettotuloistani... Pärjään kyllä vielä ihan hyvin, mutta lainaa en enää tässä taloustilanteessa saisi.
Köyhänä ihmisenä 70 % tuloistani menee asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee puolet suurinpiirtein, mutta maksankin tällä hetkellä asuntolainaa enemmän takaisin kuin kk erä on, koska haluan lainasta nopeasti eroon.Nyt on korot niin alhaalla, että sillä ei oikeastaan ole merkitystä. Laina on lähes ilmaista.
Sehän riippuu ihan siitä paljonko ylimääräistä lyhennystä tekee. Mielummin sitä nyt maksan pois omaan taskuun kuin odotan että korot nousee ja maksan lisää rahaa pankille korkojen muodossa. Tällä lyhennystahdilla olen maksanut loput lainasta pois 4,5 vuoden kuluessa kun normaalierää maksamalla menisi n. 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan nyt riippuu ihan siitä, mihin muuhun haluaa rahojensa riittävän ja miten paljon haluaa säästöön. Myös nettotulojen kokonaismäärä on merkittävä seikka tässä. 1000e/kk tienaava voi käyttää reilusti yli puolet ja joutuukin usein käyttämään, kun ei ole vaihtoetoja. Sen sijaa 20 000e/kk tienaava tuskin käyttää edes kymmentä prosenttia tuloistaan asumiseen.
Ihan niinku :D
Ei kyl ne 20000e/kk tienaavat osaavat pistää itseään pikavippikierteeseen myös kun on ongelmia maksaa 12000e nettotuloilla 10000e/kk lyhennykset parin millin westendkämpästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan niinku :D
Ei kyl ne 20000e/kk tienaavat osaavat pistää itseään pikavippikierteeseen myös kun on ongelmia maksaa 12000e nettotuloilla 10000e/kk lyhennykset parin millin westendkämpästä.
Tietääkseni ei ollut puhe pikavipeistä, vaan siitä kuinka suuren osan tuloistaan voi käyttää asumiseen. Tottakai ihan jokainen voi saattaa itsensä pikavippikierteeseen, jos sille tielle lähtee.
Meillä vuokra = noin 25%, enempää en maksaisi. Jos maksaa omaa lainalla, vois osuus olla enemmän. Mut eipä paljon yli 40% mielellään.
KVG