Näkyykö MS-tauti aina aivojen magneettikuvissa?
Olen kärsinyt MS-tautiin sopivasta oireistosta jo pitkään, mutta mitään syytä oireille ei ole löytynyt. Aivojen magneettikuva tehtiin näköhermotulehduksen oireiden jälkeen, mutta mitään MS-tautiin viittaavaa ei löytynyt. Silmälääkäri ei löytänyt näköhermosta mitään tulehdukseen viittaavaa, vaikka hänen tekemiensä testien perusteella oireeni sopivat siihen. Oireisiini kuuluu tämän epäillyn näköhermotulehduksen lisäksi tuntohäiriöitä, kipuja, lihasnykinöitä ja puutumisia.
Ole kovin ahdistunut siitä, että magneettikuvissakaan ei mitään löytynyt, sillä nyt oireilleni ei ole mitään syytä :( Voisiko minulla olla MS-tauti, vaikka aivojen magneettikuvassa ei näkynyt mitään? Lääkärin mukaan MS-taudin aiheuttama näköhermotulehdus olisi näkynyt magneettikuvassa vauriona, mutta en ole varma, voiko lääkäriin luottaa.
Kokemuksia tai tietoa kellään?
Kommentit (4)
Mulla silmälääkäri ei pystynyt suorilta sanomaan onko mulla näköhermon tulehdus vai ei. Oireet olivat kuitenkin selvät; kipu silmän takana, kaksoiskuvat jne. Siitä selkäydinnäytteeseen joka viittasi tautiin. Nyt en muista sainko ensin kortisonipulssin vai kävinkö ensin magneettikuvassa, josta tuli sitten lopullinen varmuus.
Sinuna vaatisin magneettikuvan lisäksi selkäydinnäytteen.
Heippa!
Mulla näköhermontulehus näky pitkään ja selkeesti magneettikuvissa. Minun tilanteessa likvor-tutkimus oli positiivinen ms-taudille, mutta koska magneettikuvalöydökset oli epäspesifejä niin ms-tautia ei voi diagnosoida. Molemmat, pää ja selkäranka kuvattiin. Se diagnosointi todella vaatii myös ne magneettikuvalöydökset. Näköhermontulehduksessa näkö lähti lopulta kokonaan oikeasta silmästä mutta kortisoonilla kyllä palautui.
Kannattaa vaan tutkituttaa lisää! Ei se välttämättä ms-tautia ole, mutta ehkä jotain muuta sitten. Toisaalta ms-tautikaan ei mitenkään yksiselitteinen ole ja diagnoosin saaminen voi kestää vuosikymmeniäkin. Tietyt kriteerit pitää täyttyä ennenkun voidaan diagnosoida.
En ole lääkäri, mutta MS-diagnosoituna neuvoisin myös vaatimaan seuraavan oirejakson (tai jos oireita on tällä hetkellä, niin miksei hetikin) aikana selkäydinpunktion ja myöhemmin uuden mri:n. Ehkä mri-kuvissa vauriot alkavat näkyä vasta myöhemmin? En tiedä...
MS-taudissa näköhäiriöitä voi ymmärtääkseni aiheuttaa sekä näköhermon vauriot (silmän takana) että aivojen takaosassa sijaitsevan näkökeskuksen, eli näköaivokuoren, vauriot ja toimintahäiriöt.
Toimiva silmä välittää näköinformaation silmäelimen takana olevaa näköhermoa pitkin aivojen takaosaan, joka prosessoi informaation ja saa ihmisen vasta varsinaisesti näkemään. Silmät itsessään eivät näe, vaan aivot. Tämän takia häiriöt näkemisessä voivat johtua aivoissa olevasta viasta.
Hmm.. aika pienet MS-taudin mahdollisuudet, jos sekä näköhermo että aivot näyttivät olevan ok. Lähtisin miettimään muita diagnooseja, samoja oireita on vaikka kuinka monessa taudissa.