Tykkääkö teidän vauvat (2kk) olla mahallaan?
Meidän pieni mies alkaa itkeä minuutin sisällä jos hähet laittaa mahalleen, ollaan sitten sängyllä tai lattialla. Hän yrittää kovasti punnertaa itseään käsien varaan eikä vielä kovin hyvin onnistu, päätä kyllä nostaa hyvin mutta selvästikään ei tykkää olla mahallaan....
Eikös mahallaan olo kuitenkin ole vauvalle hyväksi? Pitäisikö mun sitten totuttaa häntä mahalleen vai antaa olla selälleen? Täältä olen lukenut että joidenkin vauvat jopa nukkuu mahallaan, meillä ei tulisi kuuloonkaan!
mistähän voi johtua ettei hän ollenkaan viihdy mahallaan?
Kommentit (4)
Poika on kohta 4kk eikä oikeastaan vieläkään tykkää olla pitkään vatsallaan. Osittain ehkä siksi, että väsyy kannattelemaan päätään, mutta on liian sisukas luovuttaakseen ja levätäkseen välillä. Motorisesti hän on kai melko vilkas ja tossa aiemmin jo vatsallaan ollessaan selkeemmin työnsi itseään eteen päin ja vähän matkaa kiukulla pääsikin, nyt on keskittynyt yrittämään kääntymistä. Kai sekin kiukuttaa kunnei homma luonnista niin kuin haluaisi. Kun auttaa kääntymään selälleen naama on kuin naantalin aurinko. Oon kanssa miettinyt, että pitäisi vaan pitää enemmän vatsallaan mutta pieniä aikoja kerrallaan. Ei sitä millään pitkään viitsi toista huudattakaan. Ja oikeessa ootte, nykysin ei suositella vatsallaan nukuttamista. Sanovat, että selälläänkin voi tukehtua pukliinsa tms. Meillä poika pääsääntösesti nukkuu kyljellään peittoon tiukasti käärittynä. Nyt ollaan alettu höllentään kääröä ja silloin poika löytyy josain kohtaa yötä aivan pinnasängyn päädystä poikittain selällään kiukkuisena, että miten hän tänne joutui. Mutta on siis muitakin selällään sätkijöitä =)
Meidän neiti on 3 kuukautta eikä viihdy mahallaan sitten yhtään. Selältä kääntyy mahalleen, mutta sitten alkaa armoton huuto, kun ei pääsekään kääntymään takaisin selälleen. Vauvojen nukkuma-asento tulee yleensä olla kyljellään koska selällään nukkuessa vauva saattaa tukehtua kieleensä tai tukehtua kurkkuun nousevaan maitoon. Älä huoli, kyllä vauvelit aikoinaan tulee viihtymään myös mahallaan!
Meillä tyttö 2,5 kk alkaa muutaman minuutin sisällä kitistä, jos on mahallaan. Kannattelee päätä hienosti ja tukee kyynärpäillä maahan, mutta tuntuu raivostuvan siitä, ettei pääse eteenpäin vaikka kuinka sätkii jaloillaan. Neuvolassa käskettiin totuttaa mahallaan oloon vähän kerrallaan.
Meidän neitikin on n. 2 kk vanha ja tykkää kyllä kovasti olla mahallaan, mutta ei nuku kuitenkaan mahallaan vaan kyljellään. Yleensä Minttu tykkää olla mahallaan erityisesti silloin, kun hänellä on ilmavaivoja tai muuten ongelmia kakantulon kanssa. En kuitenkaan usko, että on mitenkään vaarallista jos sinun pojusi ei viihdy mahallaan. Lapsethan ovat yksilöllisiä. Meidän neiti ei taas väsyneenä ja kiukkuisena viihdy ollenkaan selällään. Niin ja kuulin äidiltäni, että vatsallaan nukkumista vauvoilla ei suositella, koska se lisää kätkyt-kuoleman vaaraa! Korjatkaa jos olen väärässä! :-)