Suomi vuonna 2017: Kun nainen haluaa sterilisaation, mieheltä pyydetään suostumus
Moni sterilisaatioon haluava nainen ihmettelee, miksi aviomies tai miesystävä on otettava mukaan lääkärin vastaanotolle tai häneltä on saatava toimenpiteeseen suostumus. THL:n mukaan laki vaatii, että pariskunnan molempia osapuolia on informoitava sterilisaatiosta. Vapaaehtoisesti lapsettomat ry:n ja Ylen haastattelemien naisten mukaan lääkärit ovat tarkkoja nimenomaan siitä, että miehen mielipide tulee kuulluksi. Jotkut lääkärit ovat vaatineet miehen suostumuksen kirjallisena.
– Naiset ovat kertoneet tällaisista tapauksista. Miehiltä en ole kuullut, että heiltä olisi kyselty vaimon tai tyttöystävän mielipidettä, toteaa Maria Ronkainen Vapaaehtoisesti lapsettomat ry:stä.
Kommentit (24)
Tampereella 2008 kaksi lähettävää lääkäriäni (olin 29) olivat sitä mieltä, ettei mieheltä tarvitse kysyä, koska emme olleet tuolloin naimisissa.
Tottakai omalta mieheltä tarvitaan suostumus,ei tuossa nyt ole kyse mistään tukan leikkuusta vaan järkyttävästä ratkaisusta.
Järkyttävää! Veikkaan että persukeko-hallitus ei eväänsä liikuta tuon epäkohdan poistamiseksi.
tuolla lukee että miestä on informoitava asiasta. sterilisaation tekeminen ei vaadi kuitenkaan miehen lupaa, vaikka mies olisi eri mieltä.
Mun avomies kävi sterilisaatiossa jaa olin mukana lääkärissä, joilloin mun mielipide/ tietoisuus asiaan kysytiin.
En joutunut mitään suostumusta antamaan. Käsitin, että kyse oli katumisen minimointi. Jos mies käy toimenpiteessä salaa ja kohta yhteiskunnan varoilla peruutusyrityksrssä, niin se tulee kalliiksi.
En tosin tiedä mitä olisi tapahtunut jos olisin asiaa vastustanut. Olisiko toimenpode jäänyt tekemättä.
Mitäs jos on sinkku? Kysytäänkö lupa naisen isältä tai muulta holhoojalta?
Ainakin minulta pyydettiin kirjallinen suostumus mieheni vasektomiaan. Ihme, ettei ole kuultu, että myös naisilta pyydetään suostumuksia.
Ei ihan noin. Käsittääkseni vaimo voi steriloida itsensä milloin haluaa mutta miehen sterilointiin tarvitaan kyllä vaimon lupa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai omalta mieheltä tarvitaan suostumus,ei tuossa nyt ole kyse mistään tukan leikkuusta vaan järkyttävästä ratkaisusta.
Kyse on naisen omasta kropasta eikä siihen ole millään miehellä mitään sanomista. Jos nainen ei halua lisää lapsia, nainen ei halua lisää lapsia. Mies voi halutessaan sitten lisääntyä jonkun toisen kanssa.
Minulta vain kysyttiin onko mieheni tietoinen. Sanoin että on. Tämä vuonna 2007. Tehtiin sektion yhteydessä.
Minä en suostuisi keskustelemaan mieheni suostumuksesta asiaan. Minun kehoni ja minun päätökseni. Mies voi lähteä jos en kelpaa steriloituna. Mitä todennäköisimmin olisin siis tietysti sopinut asiasta mieheni kanssa, mutta ei lääkäri ole tekemässä sitä sterilisaatiota miehelleni vaan minulle, jolloin mieheni suostumuksesta on turha keskustella.
Mieheni kävi vasektomiassa pari kuukautta sitten eikä siihen minulta mitään suostumuksia kyselty, vaikka aviopari olemmekin.
Höpö löpö, ainakaan vuonna 2008 ja 2009 mitään kysytty (minulle on todellakin tehty sterilisaatio 2 kertaa). Lääkäri kysyi multa ekalla kerralla että mitäs mieltä miehesi on. Sanoin että mies on innokkaasti toimenpiteen kannalla. Lääkäri ehdotti että tehtäisiin sterilisaatio miehelle, olisi helpompi niin. Siihen sanoin että mies saa minun puolestani lisääntyä mikäli tahtoo, itse en halua enää tulla raskaaksi ja miehen sterilointi ei suojaa minua mikäli jään leskeksi tai eroan. Jälkimmäisellä kerralla ei enää edes kysytty mitä mieltä mies on.
Mä menin vastaanotolle yksin ja mies jäi läheiseen kahvilaan tekemään töitä. Tulin ilman papereita ulos sieltä ja lääkäri varasi uuden ajan tunnin päähän niin, että mies tulee mukaani.
Olisin varmaan räjähtänyt jos en olisi ollut peloissani siitä, etten saa koko lupaa ja alistuin sitten tuollaiseen. Vieläkin ärsyttää, mutta sain sterilisaation.
Ja tää oli 2016-2017 vuodenvaihteessa...
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostuisi keskustelemaan mieheni suostumuksesta asiaan. Minun kehoni ja minun päätökseni. Mies voi lähteä jos en kelpaa steriloituna. Mitä todennäköisimmin olisin siis tietysti sopinut asiasta mieheni kanssa, mutta ei lääkäri ole tekemässä sitä sterilisaatiota miehelleni vaan minulle, jolloin mieheni suostumuksesta on turha keskustella.
Minä, minä, minä. Siinä tapauksessa lääkäri ei voi toimenpidettä tehdö, koska steriloimislaki sanoo selvästi, että
"Mikäli steriloimista pyytänyt henkilö on avioliitossa, on hänen aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen, ja aviopuolisoille on tällöin, milloin siihen katsotaan olevan syytä, selvitettävä, siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään, kumman steriloiminen 1 §:n säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa, ja annettava tarvittaessa tilaisuus vielä harkita, kumpi heistä pyytää steriloimista."
Lääkärit tulkitsevat lain kohtaa aviopuolison kuulemisesta eri tavalla.
Aviopuolisoa pitää kuulla, jos mahdollista.
Steriloimista saisi muutenkin helpottaa.
Ylen uutinen nosti kansalaisaloitteen kannatusta.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401
On taas niin tarkoitushakuinen ja naista jälleen kerran uhriuttava artikkeli ja aloitus, että ei mitään määrää.
Mutta siitähän nämä naisasianaiset elantonsa repivät.
Ei pidä paikkaansa, aviopuolison pitää tulla vastaanotolle mukaan, koska lääkärin pitää selvittää parille sen kummalle sterilisaatio on parempi tehdä (eli miehelle = halvempi). Kyse ei ole mistään katumisasiasta, se pitää selvittää jo ennen kuin pyytää sterilisaatiota, purkamiset pitäisi tehdä omilla varoilla privaatissa.
Ongelman ydinhän on siinä, että jos vaimon lapsiluku on täynnä niin miksi miehen pitäisi tehdä itsensä hedelmättömäksi?? Avioero prosentti on 70% ja miehet haluavat uuden kotileikin uusine lapsineen jopa eläkeläisinä.... Itse jouduin lääkärille tämän näkökohdan aikanaan selvittämään ja enemmän kuin v*ttumaisesti totesin:"miksi h*lvetissä mun miehen pitäisi steriloitua jos minä en enää halua lisääntyä, mieheni voi vielä löytää vaikka uuden naisen ja tehdä 10 lasta lisää, tämä päätös koskee minun ruumistani. Mieheni oli silloin rahdattu mukaan tälle typerälle vastaanotolle, olin silloin 31v. ja olemme edelleen 40v.olleet yhdessä tämän jälkeen :)
Toisaalta, jos Aatami ja Eeva olisivat syöneet sen käärmeen omenan sijasta, olisimme edelleen paratiisissa.