Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukka kokemuksia?

08.07.2008 |

Kysynpä täältäkin...

Eli millaisia kokemuksia teillä on hormonikierukan käytöstä?

Ja jos olette joutuneet otattaan sen pois niin millaisia oireita siitä on tullut, kovaa verenvuotoa?

Mulla on ollut vuoden hormonikierukka,mitkään e-pillerit eivät ole sopineet mulle eikä mikään muukaan hormonaalinen ehkäisy. Gynegologi suositteli siksi ottamaan tämän kierukan.

Nyt olen miettinyt,että josko elämä helpottuis jos tämän vekottimen ottaisi pois.

Onko muilla tälläisiä oireita: Päänsärkyä useasti, mielialanvaihteluja, masennusta, äyrtyisyyttä, pitkittynyttä hiustenlähtöä, aknea?

Sen lisäksi mulla tulee menkat 3:n vkon välein ja kestää reilun viikon kerrallaan. Eli siis saan nauttia verettömästä ajasta reilun viikon kuukaudessa. Jippii...:(

Olis kiva kuulla muiden kokemuksia...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti mulle se on sitten sopinut tosi hyvin, ei mitään mielialanvaihteluja, finnejäkään ei tavallista enempää. Ainoa selkeä vaikutus (ehkäisyn lisäksi) on ollut menkkojen poisjäänti, mikä on ollut vain mukavaa.

Vierailija
2/8 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin itse hormonikierukan laittoa ja kysyisin teiltä, oli kokemukset hyviä tai huonoja, oletteko aiemmin käyttäneet minipillereitä ja korreloiko oireet/ oireettomuus sen kanssa -pitäisi olla samaa ainetta, joten jos minipillerit ei aiheuta oireita, voinko olettaa, ettei hormonikierukkakaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla hormonikierukka (mirena) ehti olla puoli vuotta ennenkuin kävin sen poistattamassa. Mulla oli ihan hillittömiä päänsärky-pahoinvointi kohtauksia jotka saattoi kestää pari päivää ja niihin ei auttanut mitkään käsikauppa-särkylääkkeet. Olin siis ihan poissa pelistä enkä pystynyt esim huolehtimaan lapsista vaan mies joutui jäämään pois töistä.

Hiusten lähtöä, kyllä...mulla tuli itseasiassa täysin kalju kohta päälaelle.

En ensin osannut yhdistää noita kohtauksia tuohon kierukkaan, mutta kun hiukset rupes lähtemään niin aloin miettimään hormonien vaikutusta ja googletin mirenan sivuoireet...samantien tilasin sitten lääkärin ja kierukan poistoajan. Lääkäri oli samaa mieltä että ehdottomasti kierukka poistettava.

Jos Hormonikierukan laiton jälkeen ilmenee ensimmäsitä kertaa voimakasta päänsärkyä, niin lääkärin on vakavasti harkittava kierukan poistoa...jotenkin näin Mirenan pakkausselosteessa lukee.

Omia johtopäätöksiä en kuitenkaan lähtis kovin pitkälle tekemään vaan varaisin suosiolla lääkäriajan.

Vierailija
4/8 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieukan poiston jälkeen yhtään uutta pahoinvointi-päänsärky kohtausta ei ole enää ollut ja uutta tukkaakin on kaljuun alueeseen alkanut kasvaa :)

Vierailija
5/8 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kiva kuulla erilaisia kokemuksia.

Minä itse päädyin kierukan poistoon ja tänään lääkäri nyppäsi sen sitten pois. Ei tuntunut yhtään mitään kipua-kun taas laittaminen oli kamalaa ja kipu kesti päiviä.

Eikä verenvuotoa ole tullut myöskään. :)

Toivottavasti nuo kaikki ikävät oireet nyt häviää sitten ja saan nauttia normaalimmasta elämästä ilman jatkuvia päänsärkyjä ym...

Vierailija
6/8 |
09.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlaisia oireita; päänsärkyä, aknea, mielialanvaihteluja, ärtyisyyttä, turvotusta jne. Kierukka oli reilun puoli vuotta ja oireet ei helpottanut missään vaiheessa.

En edes muista kierukan poiston jälkeen kovia veren vuotoja tms, olin vaan niin onnellinen, kun se kapistus lähti pois. Ehkäisyneuvolassa olivat ihmeissään näistä sivuvaikutuksista ja epäilivät suuresti, mutta poiston jälkeen palauduin pikkuhiljaa omaksi itsekseni. Liekö henkisellä puolella sit suurin osa oireista :)

Niin ja myös e-pillerit aikoinaan vaikuttivat mielialaan tosi paljon. En uskalla ottaa enää mitään hormonaalisia ehkäisyjä, mennään ihan muilla ehkäisyillä nykyään :)

Vierailija
7/8 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nyt vähän päälle vuoden mirena. Olen ollut tosi tyytyväinen. Ensimmäinen puoli vuotta oli vuotoa/tiputtelua mutta sitten on jääneet miltei kokonaan pois. En ole huomannut mitään oireita. Kapistus saa pysyä siihen asti että alamme kolmatta miettimään. itse suhtauduin vähän epäillen kun minulle ei oikein ole pillerit sopineet (mielialavaihtelut jne.) mutta tästä ei ole tullut mitään, hormonikierukassa vaikutus on enemmän 'paikallinen'. Minusta loistava pidempiaikaiseen tarpeeseen ,ihana kun ei tarvitse miettiä ehkäisyä.

Vierailija
8/8 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harkitsen poistattamista lähinnä lisääntyneen päänsäryn ja todella ärsyttävien menkkojen takia. Minulla tulee kyllä menkat ihan säännöllisesti 4 viikon välein, mutta kestävätkin sitten kerralla pari viikkoa; niin että ikään kuin alkavat aina vaan uudestaan esim. 2 päivää vuotoa, 1 päivä väliä, 3 päivää vuotoa, 1 päivä väliä jne. On todella ärsyttävää kun ei koskaan teidä milloin oikeasti loppuvat. Pisimmillään kesti 2,5 viikkoa tällaista ja lyhimmillään oli viikon (tapahtunut yhden kerran 1,5 vuoden aikana. Lisäksi migreenin tyylistä päänsärkyä on tullut mielestäni lisää. Muutoin olen kyllä ollut tyytyväinen (siis lähinnä siihen että ehkäisy on huoletonta vrt. esim. kondomiin) ja siksi olen sinnitellyt näin kauan, mutta nyt alkaa tulla mitta täyteen ja aion ainakin jutella lääkärin kanssa vaihtoehdoista.