Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koian kynsien leikkaamisesta

Vierailija
04.07.2017 |

Mulle tuli aikuinen koira kodinvaihtajana, edellinen omistaja joutui sairaalaan ja ei sieltä palaa. Mulla ei aikaisemmin ole ollut koiraa. Mä oon tuon kynsiä leikellyt aina silloin tällöin, mutta en oikein uskalla leikata paljoa kun on siitä hermojutusta varoiteltu. Mutta noin yleensä, kuinka usein koiran kynnet olisi hyvä leikata ja minkä pituisena pitää? Juu riippuu varmasti koiran koosta jne jne. Tuo on sekarotuinen keskikokoinen, noin suomenpystykorvan kokoinen.

Muuten meillä menee hyvin. Koira on kotiutunut mulle ja saa liikuntaa, pari kertaa viikossa käydään ihan kunnolla lenkillä, pari tuntia kierrellään ympäri maita ja mantuja. Joinain päivinä joutuu tyytymään vaan pikaisiin pissalenkkeihin, mutta niitä on murto-osa arjesta. Ruuaksi annan viljattomia, Hauhaun nappuloita ja joskus koiranmakkaraa tai rusinatonta maksalaatikkoa lisäherkuksi. No juusto- ja makkarapaloja saa välillä herkkupaloina. Kiva kaveri. Yhtenä päivänä käytiin katsomassa entistä isäntää, kun oli kaunis päivä ja hoitajat kärräsivät hänet sängyllä pihalle. Tunnistivat toisensa kyllä, mutta ei aiheuttanut koirassa mitään jälkeenpäin eli oli ihan normaali mun luona kotona.

No tulipa selvitystä. Noista kynsistä mun vaan piti kysyä :D.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin viikon välein nipsaiset päät.

Kynnen alaosassa näkyy sellainen "kyhmy", niin leikkaat ennen sitä.

ja jos kynsi on vaalea, niin se suoni näkyy kyllä hyvin läpi.

Vierailija
2/6 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin liian usein ja vähän kuin harvoin ja paljon kerralla. Tällä metodilla olen pärjännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä kynsiä jollekin koiria tuntevalle. Vaaleista kynsistä näkee missä hermo menee ja tummissa sen yleensä näkee kynnen muodosta, jollei ole ylikasvaneet juuresta. Kynnet leikataan 1-3 viikon välein riippuen kasvusta ja kulutuksesta. Kynsi ei saa taipua tassun alle eikä painaa liikaa varpaan asentoa seistessä. Useimmilla kynnet rapisee lattiaan. Takakynnet kuluu enemmän kuin edestä tavanomaisella koiralla. Ehkä joku kuoppahullu kuluttaa myös etukynsiä. :) Ulkoilua vähintään 3-5 x päivässä, niin että koira tekee tarpeensa + liikunnan tarve johon pari metsälenkkiä viikossa ja pikkulenkit voivat hyvin riittää. Koira kyllä tulee levottomaksi, jos on hätä tai toiminnan puute. Muuten on hyvä leikkiä tai pitää muuten seuraa. Ruokaa 1-2x päivässä. Hauhau viljaton on ihan hyvä, vaikka on marketista. Juusto ja makkara palojen sijaan voisit keittää ja pilkkoa esim. kanan maksaa, kivipiiraa tai sydäntä. Mukavia hetkiä hoitokoirasi kanssa! Muusta rokotukset ja madotus rokotusten yhteydessä. Muuten ei madotusta enää suositella kuin tarpeeseen.

Vierailija
4/6 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmenneen rakkaan koirulin kynnet leikkasin säännöllisesti  hiomalaitteella. Eläinkaupasta ostin, patterikäyttöinen ja käyttö siitä hyvä, että kynsiin jää terävyyttä kuten vääjäämättä jää jos leikkaa kynsileikkurilla joten säästää monia juttuja, kuten lattiaa ym... kynnet jäi pyöreäpäisiksi hiomalla ja totta kai pitää olla tarkkana ettei ota liikaa.

Vierailija
5/6 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustasta kynnestä näet kynnen alapuolelta katsomalla, missä hermo alkaa, siinä on sellainen konsistenssiltaan erilainen keskiosa. Kynttä kannattaa leikata terävällä leikkurilla (itse tykkään Millerseistä) ensin vähän reilumpi pala, sitten ohuita siivuja. Kun huomaa leikkauspinnan keskelle tulevan vähän vaaleampaa aluetta, leikkaaminen kannattaa lopettaa. Vaaleasta kynnestä suonen ja hermon näkee kyllä hyvin, lopettaa leikkaamisen pari milliä ennen niitä. Myös tuollainen hiomavehje on kätevä, mutta siinä pitää varoa, ettei laite kuumu liikaa ja polta koiraa. Jos kynttä tulee leikattua vähän liikaa ja siitä tulee verta, ei hätää, se paranee nopeasti. Jos koiraa yhtään pelottaa kynsien leikkuu, sitä kannattaa tehdä vähissä erissä ja runsain makupaloin, koska herkän koiran kanssa yksikin kivulias kokemus voi tehdä koko loppuelämän leikkaamisista taistelua. Ja kynsiä kannattaa tosiaan leikata mieluummin usein kuin harvoin, kerran viikossa-kahdessa on usein hyvä väli. Nyrkkisääntö on, että kynsien ja lattian välissä saisi olla ilmaa, pystykorvatyyppisellä koiralla tämä on varmasti hyvä sääntö. Joillain pikkukoirilla rakenne voi olla sellainen, että kynnet osuvat lattiaan, vaikka olisivat riittävän lyhyet. 

Aivan ihanaa, että olet ottanut kotia kaipaavan koiran, ja sillä vaikuttaa olevan oikein mukavat oltavat luonasi! Hauhaun nappulat ovat hinta-laatusuhteeltaan yllättävän hyvää tavaraa, niillä voit hyvin ruokkia koiraa jatkossakin, jos se vaikuttaa voivan hyvin. Jos haluat helliä koiraa kosteilla ruuilla, maksalaatikkoa ja koiranmakkaraa hieman parempi vaihtoehto voisi olla raaka liha. Koirille tarkoitettua raakaa lihaa saa nykyään ihan marketeista, mutta suosittelisin ostamaan Mustin ja Mirrin myymää Maukas-merkkistä täysravintoa. Siinä on raakaa lihaa, mutta lisäksi koiran tarvitsemat vitamiinit ja hivenaineet. Jos haluaa koiralle raakaa lihaa antaa, kannattaa totuttaa se vähitellen, joillain menee maha sekaisin alkuun. 

Mukavaa kesää sinulle ja koirallesi, tulipa hyvä mieli teidän tarinastanne! :)

Vierailija
6/6 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme