Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelalta tuli kirje - En uskalla avata

Vierailija
03.07.2017 |

En ole sieltä mitään hakenut, joten sen on oltava jotain negatiivista.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole mitään hakenut, ei ne myöskään vaadi mitään takaisin

Vierailija
2/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa ihan sikana, mulla on ennenkin ollut Kelan kanssa ongelmia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen erittäin hyvin. Joskus kun olin pahemmin masentunut ja ahdistunut, saattoi mennä useita kuukausi, ennen kuin uskalsin avata pelottavia kirjeitä. Nykyään onneksi menee vain muutama päivä.

Vierailija
4/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kela-kortti? Meille tuli tänään pitkuliaisessa kuoressa.

Vierailija
5/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kelakortti.

Vierailija
6/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

anssilla on asiaa

Vierailija
7/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ Ei ole pitkulainen kuori. Olisikin anssilta...

Vierailija
8/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin pelottaa Kela-kirjeet.

Muistan kun 20v sitten sain kirjeen Helsingin kaupungin sosiaalivirastosta.

Kohottelin kulmiani : mitä tekemistä MEILLÄ on sosiaaliviraston kanssa?

Kuori sisälsi laskun lapsen päivähoidosta :-D

Vierailija
9/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No avaa. Ei se mitään pahaa voi olla, jos et ole hakenutkaan mitään sieltä.

Vierailija
10/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi epärationaalisuus..en kestä. Avaa nyt se pirun kuori, siinähän pääset pinteestä.

Vierailija
11/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ En uskalla avata, en vielä, kohta.

Vierailija
12/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaisinperintähän voidaan suorittaa sitenkin, että Kela vähentää maksetun etuuden määrää siihen asti, kunnes takaisinperittävä summa on kuitattu. Tosin tuo edellyttää sitä, että silloin saa jotain Kelan maksamaa etuutta/etuuksia.

Itseltäni perittiin kerran 1 kuukauden asumistuki takaisin, koska en ehtinyt katkaista asumistuen maksatusta ennen kuin aloin saamaan siitä kuukaudesta alkaen jo opintotukeakin. Sitten tuli joskus kuukausien päästä Kelalta takaisinperintäpäätös, jossa vaativat maksamaan sen 1 kuukauden asumistuen takaisin. Siinä kirjeessä luki, että jos summaa ei muuten makseta määräaikaan mennessä, niin sitten vähentävät opintotuesta 1/3 niin pitkään, kunnes summa on kuitattu. No, maksoin sen kuitenkin kerralla, oli sen verran pieni summakin kuitenkin, alle 150 euroa.

Mutta eipä kannata luottaa niihin puheisiin, missä Kela sanoo, että alle 150 euron liikamaksua ei välttämättä peritä takaisin, varsinkaan, jos kyseessä on pienituloinen ihminen. Minä ainakin jouduin maksamaan sellaisekin summan takasin, vaikka olin siis erittäin pienituloinen tuolloin, enkä saanut mitään muuta etuutta kuin opintotukea.

Vierailija
13/28 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin ahdistaisi tietämättömyys. Mitään kuoleman vakavaahan ei kelan kuorissa ole. Toki voi olla joskus jotain harmittavia päätöksiä tai takaisinperintää, mutta se on elämää. Elämää ei tarvi pelätä.

Vierailija
14/28 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse masentuneena en avannut Kelan kirjettä ja siitä johdosta sainkin asiat enemmän solmuun pidemmäksi aikaa ja useampi satanen kilahti perintätoimiston kassaan.

Eli kaikki kirjeet on syytä avata heti, koska pahemmassa tapauksessa voi joutua kunnolla kuseen.

Vierailija
15/28 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, kun olin huonoimmillani kiikutin kelan kirjeitä hoitotaholle avattavaksi. :D

Jotenkin helpompaa katsoa sieltä kelan asiointipalvelusta kaikki päätökset, ne kirjeet on aina jotenkin niin tylyjä.

Vierailija
16/28 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaisinperintähän voidaan suorittaa sitenkin, että Kela vähentää maksetun etuuden määrää siihen asti, kunnes takaisinperittävä summa on kuitattu. Tosin tuo edellyttää sitä, että silloin saa jotain Kelan maksamaa etuutta/etuuksia.

Itseltäni perittiin kerran 1 kuukauden asumistuki takaisin, koska en ehtinyt katkaista asumistuen maksatusta ennen kuin aloin saamaan siitä kuukaudesta alkaen jo opintotukeakin. Sitten tuli joskus kuukausien päästä Kelalta takaisinperintäpäätös, jossa vaativat maksamaan sen 1 kuukauden asumistuen takaisin. Siinä kirjeessä luki, että jos summaa ei muuten makseta määräaikaan mennessä, niin sitten vähentävät opintotuesta 1/3 niin pitkään, kunnes summa on kuitattu. No, maksoin sen kuitenkin kerralla, oli sen verran pieni summakin kuitenkin, alle 150 euroa.

Mutta eipä kannata luottaa niihin puheisiin, missä Kela sanoo, että alle 150 euron liikamaksua ei välttämättä peritä takaisin, varsinkaan, jos kyseessä on pienituloinen ihminen. Minä ainakin jouduin maksamaan sellaisekin summan takasin, vaikka olin siis erittäin pienituloinen tuolloin, enkä saanut mitään muuta etuutta kuin opintotukea.

Vastasitko selvityspyyntöön? Ei sitä takaisinperintää automaattisesti peruta.

Itse sain viimeksi 300 euron takaisinperinnän anteeksi.

Vierailija
17/28 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä avaa sitten, jos et uskalla. Mene imemään mamin tissiä.

Vierailija
18/28 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin alkuvuodesta tulee ainakin joku tiedote kelakorvauksista, eli jos olet viime vuonna käynyt vaikka yksityishammaslääkärillä ja Kela on korvannut maksusta jonkun euron, niin siitä tulee turha kirje, joka on siis vain "tiedoksi", ihan kuin et itse tietäisi käyneesi hammaslääkärillä.

Vierailija
19/28 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polta se!

Vierailija
20/28 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on 98% todennäköisyydellä vain se infokirje aktiivimallista. Avaa siis kirje, ei mitään pelättävää :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme