Naisten syrjintää
Kertokaapa tähän asioita joissa teidän mielestänne naisia syrjitään Suomessa.
Yritin tässä miettiä, mutta tuli mieleen enemmänki asioita joissa miehiä syrjitään :D
Kommentit (21)
-Äitiyslomaa ei saisi ottaa töistä. Tulee potkut. Joillekkin tapahtunu näin.
-palkka on pienempi kuin miehillä
-jos nainen raiskataan häntä syyllistetään ja rikollinen saa pienen tuomion
-mies pääsee vähemmällä jos laittaa naisen paksuksi eikä kumpikaan halunnut sitä
-edelleen miehet ahdistelee netissä/ulkona ja olettaa että naiset tykkää siitä
-naisia kiusataan enemmän töissä
Vierailija kirjoitti:
Palkkaus ihan yleensä. Lasikatot.
Palkkauksesta jankkaaminen oli muotia -80-luvulla naisasianaisten keskuudessa. Väite joka on kumottu sen miljoona kertaa.
Lasikatto? Suomessa nainen on ollut presidenttinä, pää-, puolustus- ja monena muuna ministerinä, Suomen pankin pääjohtajana, ja lukemattomissa muissa huippuviroissa ja -pesteissä. Mutta sinua ei ole vielä kotoa haettu Konecranesia johtamaan?
Lasikatot ovat ihan todellisia. Samoin naiset eivät välttämättä saa samasta työstä samaa palkkaa - eivät osaa myöskään pyytää.
Vierailija kirjoitti:
-Äitiyslomaa ei saisi ottaa töistä. Tulee potkut. Joillekkin tapahtunu näin.
-mies pääsee vähemmällä jos laittaa naisen paksuksi eikä kumpikaan halunnut sitä
-edelleen miehet ahdistelee netissä/ulkona ja olettaa että naiset tykkää siitä
-äitiysloma on lakisääteinen, ja loput omaa satuiluasi
-miehillä ja naisilla on tasan saman palkka samasta työstä, samalla kokemuksella ja koulutuksella ja tittelillä
-tuomioistuimissa syyttäjinä ja tuomareina on naisia miehiä enemmän ja naiset antavat miehiä loivempia tuomioita
-nainen päättää AINA yksin , pitääkö lapsen vai ei, mies on tässä se joka kärsii
-ihan kaikki miehetkö tätä taas tekee?
-niin kiusataan, naisvaltaisilla aloillahan tuo työpaikkakiusaaminen on yleistä, toisten naisten toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkauksesta jankkaaminen oli muotia -80-luvulla naisasianaisten keskuudessa. Väite joka on kumottu sen miljoona kertaa.
Lasikatto? Suomessa nainen on ollut presidenttinä, pää-, puolustus- ja monena muuna ministerinä, Suomen pankin pääjohtajana, ja lukemattomissa muissa huippuviroissa ja -pesteissä. Mutta sinua ei ole vielä kotoa haettu Konecranesia johtamaan?
Tarkistappa kuinka monta naista löydät finanssialan yritysten johtoryhmistä.
Jos palkkaeroja ei ole, miksei esim it-alalla naisilla ole sama palkka samassa tehtävässä? Siellä palkkaero on aloista pienin, mutta se on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu täysin alasta, toimenkuvasta ja työkokemuksen määrästä. ''Naisen euro on 80snt'' on todistettu pötypuheeksi jos ties kuinka monesti, esimerkiksi tässä tutkimuksessa http://www.tasa-arvo.com/u0-palkkatasa-arvokirja-net.pdf
Vierailija kirjoitti:
Jos mies raiskataan, ei hän uskalla edes kertoa asiasta kellekään koska koko yhteiskunta halveksuisi häntä, sillä kaikki tietävät miesten olevan naisia vahvempia - esimerkkinä yleisestä asenteesta tämä http://www.is.fi/kotimaa/art-2000000015743.html
Vierailija kirjoitti:
Tähän tahtoisin jonkin sortin tutkimustuloksen liitteeksi. Vai voisiko tässäkin olla taustalla se, että naiset kertovat useammin joutuneensa kiusatuiksi, sillä miesten oletetaan pitävän yllä vahvaa ja maskuliinista roolia, johon ei sovi maininta siitä kuinka muutama työpaikan nainen härnäsi kahvihuoneessa?
Vierailija kirjoitti:
Lasikatot ovat ihan todellisia. Samoin naiset eivät välttämättä saa samasta työstä samaa palkkaa - eivät osaa myöskään pyytää.
Linkkaatko yhdenkin alan yleisen työehtosopimuksen palkkataulukon, jossa on eri palkat miehille ja naisille?
Oliko Kirsti Paakkasellakin luja lasikatto vastassaan, kun perusti Womenan ja sen jälkeen osti Marimekon ja laittoi sen uuteen kukoistukseen? Tarja Halonenkaan ei päässyt presidentiksi?
Tähän väliin peukutusäänestys. Jos olet samaa mieltä anna yläpeukku, jos erimieltä alapeukku. Väite jota pitäisi peukuttaman:
Miesasiamiehet on ihan yhtä surkuhupaisia otuksia kuin ne SE-känniurpot.
Naisena miesvaltaisella alalla saan tehdä tuplasti hommia miehiin nähden, jotta mut otetaan todesta. Naisvaltaisilla aloilla taas miehet menevät usein työnhaussa ohi, ihan vaan koska "tälle alalle tarvitaan miehiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistappa kuinka monta naista löydät finanssialan yritysten johtoryhmistä.
Jos palkkaeroja ei ole, miksei esim it-alalla naisilla ole sama palkka samassa tehtävässä? Siellä palkkaero on aloista pienin, mutta se on olemassa.
Jos naiset ihan itse kouluttautuvat kärjistetysti humanisteiksi ja lähäreiksi, niin millä kannuksilla naisilla olisi asiaa finanssialan yritysten johtoryhmiin?
Jälkimmäiselle väitteellesi odotan tukevaa faktaa ja linkkiä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Naisena miesvaltaisella alalla saan tehdä tuplasti hommia miehiin nähden, jotta mut otetaan todesta. Naisvaltaisilla aloilla taas miehet menevät usein työnhaussa ohi, ihan vaan koska "tälle alalle tarvitaan miehiä".
Annatko konkreettisen esimerkin tilanteesta jossa teet ''tuplasti hommia miehiin nähden''?
Vierailija kirjoitti:
Niin, siltä sinusta itsestäsi tuntuu. Kuinkahan paljon ehdit "raatamiseltasi" seurata mitä ne miehet tekevät?
Ja jälkimmäinenkin on potaskaa, ihan samat koulut esimerkiksi ne mieshoitajat joutuvat käymään.
Mutta naiskiintiöt on kuitenkin mielestäsi ihan ok ?
Vierailija kirjoitti:
No kun joillekin aloille oikeasti tarvitaan miehiä. Jos esim. oppilaiden ja potilaiden sukupuolijakauma on 50/50, olisi hyvä, ettei opettajina ja hoitajina ole vain naisia. Sellaista miesvaltaista alaa ei taida olla, jossa sukupuolella olisi väliä niin, että sinne erityisesti tarvittaisiin lisää naisia.
Vierailija kirjoitti:
Tähän väliin peukutusäänestys. Jos olet samaa mieltä anna yläpeukku, jos erimieltä alapeukku. Väite jota pitäisi peukuttaman:
Miesasiamiehet on ihan yhtä surkuhupaisia otuksia kuin ne SE-känniurpot.
Heittelet varmaan yhtä "hassunhauskaa läpändeerosta" feministeistäkin, eikö niin ?
Ja miten miesasiamiehet liittyi aloitukseen tai tähän ketjuun?
Kyllä mä olen ihan samaa mieltä että niille naisvaltaisille aloille tarvitaan enemmän miehiä. Silti mua ketuttaa, jos itse muuten olisin pätevämpi, niin mies menee työnhaussa edelle koska on fyysisesti voimakkaampi ja mies.
Ja ihan vaan vaikka ammattikoulussa työharjoittelussa/tunneilla itse paiskin hommia kun muut vetivät lonkkaa ja jauhoivat skeidaa. Saivat silti parempia harjoittelupaikkoja. Esimerkkinä annetakoon myös, että kun opettaja tarvitsi jonnekkin työmaalle apua, niin pojat saivat käyttää porakonetta ja me tytöt saatiin tyyliin ruveja ojennella, vaikka paperilla oltiin monia poikia parempia. Toki siinä olisi kannattanut nostaa meteli, mutta olin silloin teininä sen verran arka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen ihan samaa mieltä että niille naisvaltaisille aloille tarvitaan enemmän miehiä. Silti mua ketuttaa, jos itse muuten olisin pätevämpi, niin mies menee työnhaussa edelle koska on fyysisesti voimakkaampi ja mies.
Ja ihan vaan vaikka ammattikoulussa työharjoittelussa/tunneilla itse paiskin hommia kun muut vetivät lonkkaa ja jauhoivat skeidaa. Saivat silti parempia harjoittelupaikkoja. Esimerkkinä annetakoon myös, että kun opettaja tarvitsi jonnekkin työmaalle apua, niin pojat saivat käyttää porakonetta ja me tytöt saatiin tyyliin ruveja ojennella, vaikka paperilla oltiin monia poikia parempia. Toki siinä olisi kannattanut nostaa meteli, mutta olin silloin teininä sen verran arka.
Terveisin 10.
Vierailija kirjoitti:
Jopas oli rankka syrjintäkokemus. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä annetakoon myös, että kun opettaja tarvitsi jonnekkin työmaalle apua, niin pojat saivat käyttää porakonetta ja me tytöt saatiin tyyliin ruveja ojennella, vaikka paperilla oltiin monia poikia parempia.
Ompelutyössä tilanne saattaisi olla päinvastoin. Työt annettaisiin heti työtöille.
Että ihan joutui yksikin nainen ruuveja pitelemään poraamisen sijasta. Kamalaa syrjintää.
Miesten kuukausien pakollinen asevelvollisuus ei ole mitään tämän rinnalla.