Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimiiko isä vastuuttomasti?

Vierailija
01.07.2017 |

Meillä on pian 9v tyttö ja 1v10kk poika. Meillä on myös ollut paljon erimielisyyttä turvallisuusasioissa, toisin sanoen minusta mies toimii laiskasti/vastuuttomasti lasten kanssa ja mm siinä yksi syy sisarusten reiluun ikäeroon. Mietin pitkään toisen lapsen hankintaa, kun koin joutuvan liian isoon vastuuseen esikoisenkin kanssa. Nyt mies jättää pikkuista liiaksi isomman vastuulle. Voi kyllä kotona antaa villikon temmeltää aika vapaasti vaikka olisi ihan kahdenkin isän kanssa.
Mutta nyt sain erikoiselta kuulla mietteliään kommentin "minä huolehdin Aarosta paljon paremmin kun isi". Kysyin miksi noin ajattelee niin totesi "no kun oltiin siellä hotellireissulla keskenään kun sä olit töissä niin isi jäi yksin ravintolaan syömään ja mä Lähdin Aaron kaa leikkihuoneeseen, mun piti puoli tuntia vahtia ja sitten kyllästyi ja mentiin jo hakee verkuttelevaa isiä. Se vaa söi kaikessa rauhassa". En ollut uskoa todeksi. Ravintolan ja leikkihuoneen välissä on mm isot portaikot ja koko sisääntuloaula (ja tie siellä ulkona!). Miten on mahdollista??! Olen järkyttynyt. Miehen mielestä ilmeisen ok että isompi osaa vahtia....paitsi kun tuon ikäisen huomio voi herpaantua milloin vaan, esim leikkihuoneen televisioon.... Miten ikinä enää uskallan jättää taaperoa miehelle? Mitä sanotte, mitä tekisitte?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan luottaisi pientä lasta tollaselle miehelle

Vierailija
2/8 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa isommalle jos jotain sattuu, ja vaikka mitään ei sattusikaan niin väärin molempia lapsia kohtaan (1v tarvitsee aikuista ja 9v ei saa joutua vastuuseen taaperosta). Vakava keskustelu miehen kanssa ja jos ei muuta tapojaan niin en enää jättäisi lapsia miehen kanssa kolmisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä teen? Mies on isä/huoltaja/vastuussa -miten elää arkea perheeni ihmisen kanssa, jos en voi luottaa häneen lasten vastuullisena vanhempana? En uskalla jättää lasta oman isän vastuulle? Oikeasti! Ahdistava tilanne. Olen ehdottoman sitä mieltä, että vanhemmuus tulisi jakaa ja lapsen olla yhtä hyvässä huomassa kummankin kanssa. Ap

Vierailija
4/8 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitse neuvolassa asiasta. Jospa mies kuuntelisi terkkaria? Oot varmaan miehelle jo itse sanonut asiasta?

Vierailija
5/8 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huolestuttavaa, mutta tuntuu olevan valitettavan yleistä vastaava :/

Vierailija
6/8 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi vasta kunnon huutoriita. Parivuotias tuli turhan usein naama ruvella isänsä kanssa ulkoilemasta. Selitys oli aina luokkaa "se vaan kaatui" tai "ei sitä sit voi viedä ulos ollenkaan, en mä voi sen perässä juosta". Suutuin lopulta ihan kunnolla ja luin miehelle madonluvut. Aikuisen tehtävä nyt vain on juosta perässä, pitää silmällä, vahtia ja varmistaa.

Vierailija
7/8 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta vakava pyhe, ei huutoriudat, ei mikään. Lukuisasti, tolkuttomasti on vuosien varrella turvallisuudesta puhuttu... Mies kohauttelee olkia, väittää mun olevan hysteerinen nipo jne. Mutta toisaalta saattaa tylysti tyttärelle tokaista että hän puhuu pötyä jos tuollaisesta jostain mulle sanoo, selvästikin mies vaan säikähtää kun tyttö kertoo ja siksi kommentoi että valehtelisin. Jos sanon että todellakin uskon tyttöä, mies raivostuu minulle että muka häntä (miestä) syyttelen.

Toisaalta mies vahtii lasta esim leikkipuistossa, on paljon siellä lapsen kanssaeikä ole koskaan ihmeempiä sattunut. Kaupungilla pitää kädestä/kantaa ja isomöaakin varoittelee autoista. Eli tällaisissa taas homma pelaa... En ymmärrä. Ap

Vierailija
8/8 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olet päästänyt isomman lapsen teidän parisuhteenne väliin. Hän on nyt sinun pieni vakoojasi ja tunnollisesti tiedottaa, missä isi tekee väärin ja lyö kiilaa teidän yhteiseen vanhemmuuteenne, vaikka pienenä lapsena vain ja ainoastaan tarkoittaa hyvää.

Kyllä, pieniä lapsia pitäisi vahtia. Kyllä, aikuisella on aina vastuu eikä isommalla lapsella. Mutta onko oikein syytellä miestä ilmeisesti isomman lapsen kuullen asioista, joissa ei ole sattunut mitään? Onko mies jättänyt lasta yksin? Onko jättänyt isomman vastuuseen ja kadonnut teille tietämättömille? Se, että 2-vuotias ja 9-vuotias ovat leikkihuoneessa ja isä syömässä ja molemmat osapuolet tietävät, missä toiset ovat, ei ole minusta kriisin paikka. Se, mistä huolestuisin, olisi tuon isomman alistaminen yhdeksi vanhemmaksi: isä pitää häntä lastenhoitajana, äiti vertaistukena. Siinä teillä olisi keskustelun paikka.

Jos mies huolehtii lapsesta hyvin leikkipuistoissa, kaupungilla ja muutenkin tilanteissa, missä oikeasti voi sattua jotain, pitäisin tärkeänä, että hän myös saa edes joskus hyvää palautetta isyydestään eikä aina ole niin, että äiti tietää, mikä on parasta ja mies saa jatkuvasti negatiivista palautetta tekemisistään. Ennemminkin virittelisin keskustelua siitä, miten isomman ei ole hyvä toimia yhtenä vanhempana, koska se vastuu on hänelle liikaa ja että miltä isommasta tuntuu toimia automaattisena lastenhoitajana, kun on itsekin kuitenkin vielä ns. leikki-ikäinen.