Vuoden alusta saatu säästöön 18000 euroa
Nettotulot yhteensä 4200 e kk, ei velkaa eikä lapsia ja 2 hlöä palkkatöissä. Pystyisitkö samaan?
Kommentit (20)
Pystyisin, jos tilanne olisi tuo (ei lapsia, ei lainoja, kaksi aikuista). Mulla on kolme lasta, asunto- ja autolainat ja vain mun tulot. Tänä vuonna olen säästänyt 3 500 euroa ja olen siitä ylpeä.
Rahallisesti kyllä, mutta itsekuri ei riittäisi. Elämä on elämistä varten.
Pystyttiin melkein samaan, silloin nuorina, kun asp-tiliä varten säästettiin. Ei ihan samassa tahdissa, kun tulot oli pienemmät. Yllättävän vähällä sitä pärjää kun oikein yrittää. Onneksi olkoon saavutuksesta, onko teilläkin jokin tavoite?
Siis pankkitilille vai mihin säästöön? Jos arvopaperisäästäminen lasketaan, niin mulla omaisuuden nettoarvo on noussut vuoden alusta 15000e. Ja tässä taloudessa olen vain minä.
Vierailija kirjoitti:
Pystyttiin melkein samaan, silloin nuorina, kun asp-tiliä varten säästettiin. Ei ihan samassa tahdissa, kun tulot oli pienemmät. Yllättävän vähällä sitä pärjää kun oikein yrittää. Onneksi olkoon saavutuksesta, onko teilläkin jokin tavoite?
Itsestään on tullut. Ei ole mitään tarvetta shoppailla kun kaikkea on jo. Ja on kyllä pitkän tähtäimen tavoite eli muutto joka vaatii rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis pankkitilille vai mihin säästöön? Jos arvopaperisäästäminen lasketaan, niin mulla omaisuuden nettoarvo on noussut vuoden alusta 15000e. Ja tässä taloudessa olen vain minä.
Pankkitilille. En laske osakkeiden arvonnousuja tähän mukaan.
6700 netto - elämiseen 750 kuussa, joten revi ap siitä.
Sinkkumies
Laskeskelin nopeesti, että teillä.on menny 1200/kk elämiseen (noilla tuloilla). Se on aika hyvä saavutus, vuokra ei taida olla kovin kallis?
Vierailija kirjoitti:
Laskeskelin nopeesti, että teillä.on menny 1200/kk elämiseen (noilla tuloilla). Se on aika hyvä saavutus, vuokra ei taida olla kovin kallis?
Oma okt ja alhaiset asumiskustannukset.
Vierailija kirjoitti:
6700 netto - elämiseen 750 kuussa, joten revi ap siitä.
Sinkkumies
Sinulla on hyvä palkka. Onnittelut! Onko tavoitteita? Ap
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot yhteensä 4200 e kk, ei velkaa eikä lapsia ja 2 hlöä palkkatöissä. Pystyisitkö samaan?
Elon laskuoppia: Olette säästäneet 18.000:6=3000€/kk. Te kaksi olette siis tulleet toimeen 1.200€/kk, eli 600€/kk/hlö. Mahdatkohan kertoa ihan koko kuvaa taloudenpidostanne? Toki tuo on mahdollista.
Jos asuntolainalyhennyksen laskee mukaan niin teoriassa ollaan samassa 18000, eli meillä jää 4600 nettopalkoista puolet sivuun, eikä tänä vuonna ole ollut mitään isompia hankintoja. 2+alakoululainen.
Aiempina vuosina tehty taloon remonttia ja ylimääräisiä lyhennyksiä eli ihan tähän tahtiin ei säästöt kartu....toisaalta ensi vuonna on asuntolaina lyhennetty loppuun.
Jos jonain kuukautena saankin muutaman satasen säästöön, niin jo seuraavassa kuussa tulee maksettavaksi vakuutukset tai auton käyttömaksu tai huolto tai remontti. Lääkkeitäkin on ostettava kolmen kuukauden välein eivätkä nekään ilmaisia ole. Autoa on pakko pitää, sillä syrjäseudulla ei kulje juurikaan julkista liikennettä ja liikkeelle on kuitenkin päästävä, jos ei muualle niin kauppaan kuitenkin. Pyhällä hengellä on huono elää, käy kuin mustalaisen hevosen. Juuri kun oppii olemaan syömättä, kuolla kupsahtaa. Onneksi ei ole velkoja!
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elon laskuoppia: Olette säästäneet 18.000:6=3000€/kk. Te kaksi olette siis tulleet toimeen 1.200€/kk, eli 600€/kk/hlö. Mahdatkohan kertoa ihan koko kuvaa taloudenpidostanne? Toki tuo on mahdollista.
Jos ei ole velkaa, mikä tuossa yhtälössä on mahdotonta? Omat eväät töihin, ei autoa, ei velkaa, emme polta tai juo ja matkusteltukin ollaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestään on tullut. Ei ole mitään tarvetta shoppailla kun kaikkea on jo. Ja on kyllä pitkän tähtäimen tavoite eli muutto joka vaatii rahaa.
Entä matkustelu? Se on itselle elämän suola. Ja tasokas ruoka.
Ite säästän ja puoliso tuhlaa, sit riidellään rahasta. Kannattaa te sinkut valita puoliso jolla samat arvot ja yhteinen suunta, ja samahko tulotaso.
Mut vuoden alusta jemmaan 5k plus osakkeiden arvonnousu.
Velkaisena sain säästettyä 31000e 2,5 vuodessa. Pienemmillä tuloilla ja hyvin pienillä menoilla. Nyt laitettu rahaa kiertoon kun inflaatio syö muuten tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Jos jonain kuukautena saankin muutaman satasen säästöön, niin jo seuraavassa kuussa tulee maksettavaksi vakuutukset tai auton käyttömaksu tai huolto tai remontti. Lääkkeitäkin on ostettava kolmen kuukauden välein eivätkä nekään ilmaisia ole. Autoa on pakko pitää, sillä syrjäseudulla ei kulje juurikaan julkista liikennettä ja liikkeelle on kuitenkin päästävä, jos ei muualle niin kauppaan kuitenkin. Pyhällä hengellä on huono elää, käy kuin mustalaisen hevosen. Juuri kun oppii olemaan syömättä, kuolla kupsahtaa. Onneksi ei ole velkoja!
Tee budjetti ja laita sivuun joka kk sama summa laskuja varten. Sitten saat joka kk pari kymppiä säästöön ja kun ne alkaa karttua, iskee ahneus ja säästää vielä vähän lisää....ja pian sinullakin on puskurirahasto koossa.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole velkaa, mikä tuossa yhtälössä on mahdotonta? Omat eväät töihin, ei autoa, ei velkaa, emme polta tai juo ja matkusteltukin ollaan. Ap
Olen pitänut tarkkaa kirjaa menoistani 90-luvun alusta saakka. Ruoka, vastike, sähkö, kännykkä, vaatteet, kodin laitteet, vakuutukset jne... Minä pärjäsin 600€:lla (3500mk/kk) opiskelijana 25 vuotta sitten, kun jaoimme kulut avovaimoni kanssa puoliksi. Köyhää oli. Hetken noin voi elää, mutta kun vaikkapa pesukone hajoaa, niin budjetti on kuralla.
Säästän 1500-1700€ kuussa. Yksin asun ja lainaakin on. Nettotulot n. 3300€.