Sappikivet & gastroskopia
Minulla oli sappikohtaus ja sellaisia on ollut muutaman vuoden sisään jokunen. Olen saanut kutsun lääkärin konsultaatioon; aikaa pyydettiin varaamaan tunti. Kutsukirjeessä ei puhuttu gastroskopiasta. Se hirvittäisi minua enkä tiedä pystyisinkö siihen. Sappikivet on todennettu ylävatsan ultrassa. Ei kai tässä letkua tarvitse niellä ennen mahdollista leikkausta?
Kommentit (14)
missäs kohtaa ne sappikivet näky? ja missä ne kivut tuntuu? jos jaksatte kertoa, kiva, on epämääräisiä ylävatsakipuja just :/
Mulla on tuntunut aina kova - ei polttava - kipu keskellä ylävatsaa. Se voi kuulemma tuntua myös kylkikaaressa ja selässäkin. Kestänyt puolesta tunnista pariin tuntiin, mutta viimeksi se kesti monta tuntia eikä alkanut hiipua, joten lähdin päivystykseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuntunut aina kova - ei polttava - kipu keskellä ylävatsaa. Se voi kuulemma tuntua myös kylkikaaressa ja selässäkin. Kestänyt puolesta tunnista pariin tuntiin, mutta viimeksi se kesti monta tuntia eikä alkanut hiipua, joten lähdin päivystykseen.
Ap
kiitos vastauksesta! onko sulla siis kyseessä tuo ihan kylkiluiden liityntäkohdassa keskellä oleva alue, vai esim. lähempänä napaa?
Mulla tuntuu sappikipu oikealla, ihan kylkiluiden alla. Kerran kipu heijastui lapojen väliin. Mulle tehtiin vasta gastroskopia ja siihen tuli ihan erillinen kutsu. Toimenpide tehtiin mun vaatimuksesta nukutuksessa, sillä pelkäsin niin paljon, että olin ihan hysterian partaalla pelkästä ajatuksesta. Nukutusta täytyi vain vaatia etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
kiitos vastauksesta! onko sulla siis kyseessä tuo ihan kylkiluiden liityntäkohdassa keskellä oleva alue, vai esim. lähempänä napaa?
Paljon ylempänä kuin napa, kylkiluiden tasolla lähes.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulta leikattiin maaliskuussa sappirakko, kohtauskipu tuntui alimpien kylkiluiden seudussa ja säteili selkään ja kohti olkapäätä, näitä kohtauksia harvakseltaan pari vuotta, kestoltaan 30 min - 8 h. Ultralla todettiin rakko täynnä erikokoisia kiviä. Pari kuukautta jonotin leikkaukseen. Nyt mahtava olo, vatsakin toimii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuntuu sappikipu oikealla, ihan kylkiluiden alla. Kerran kipu heijastui lapojen väliin. Mulle tehtiin vasta gastroskopia ja siihen tuli ihan erillinen kutsu. Toimenpide tehtiin mun vaatimuksesta nukutuksessa, sillä pelkäsin niin paljon, että olin ihan hysterian partaalla pelkästä ajatuksesta. Nukutusta täytyi vain vaatia etukäteen.
Niin siinä sinun kutsussasi oikein mainittiin gastroskopia? Minulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan erikseen mainittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulta leikattiin maaliskuussa sappirakko, kohtauskipu tuntui alimpien kylkiluiden seudussa ja säteili selkään ja kohti olkapäätä, näitä kohtauksia harvakseltaan pari vuotta, kestoltaan 30 min - 8 h. Ultralla todettiin rakko täynnä erikokoisia kiviä. Pari kuukautta jonotin leikkaukseen. Nyt mahtava olo, vatsakin toimii paremmin.
Sinulle ei tehty gastroskopiaa? Minkä ikäinen olet; noissa käypä hoito -suosituksissa kun joissakin kohdissa viitattiin myös ikään.
Ei minulla ainakaan tarvinnut gastroskopiaa ollenkaan kun sappikivet todettiin, ihan ultralla näkyi viheliään pienet kivensirut. Laitettiin avoleikkaukseen mutta päädyinkin tähystykseen ja se olikin helppo leikkaus. Olin ihan ensimmäisten joukossa jotka ko tavalla leikattiin meidän aluesairaalassa. Hyvin meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan erikseen mainittiin.
Kiitos!
Jos on gastroskopia, siitä mainitaan ihan erikseen koska sitä ennen pitää paastota.
Mulla vatsa vedettiin ultraäänellä ja lääkäri tutki aluetta vielä sormin painamalla.