Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18414)

Vierailija
7021/18414 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että nainen voi tasapainottaa horminitoimintaansa liikunnan avulla. Mutta toisaalta liiallinen aktiivisuus voi myös lisätä testosteronia, mikä on päinvastaista kuin halutaan. Mistä tietää, mikä määrä liikuntaa ja treenaamista on sopivasti? Eli niin että testosteronin määrä kääntyisi laskuun eikä nousuun.

Vierailija
7022/18414 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä englanninkielinen mainos:

Tuohon Always-mainokseen liittyen: Mitä ihmettä mainoksen suunnittelija on oikein ajatellut, kun sanoo, että maailmassa on 3,5 miljardia naista, joista yksikään ei ole samanlainen (onhan, koska osa näistä naisista on identtisiä kaksosia, jotka ovat hyvin pitkälti samanlaisia keskenään), miksi heidän siteidensä pitäisi olla? (eli kauppojen hyllyllä pitäisi olla 3,5 miljardia erilaista sidemallia, mutta mainoksessa esitellään vain neljä). Ja miten muka kaikki nämä 3,5 miljardia naista olisivat hedelmällisessä tai ainakin menstruoivassa iässä, kun kuitenkin osa heistä on lapsia tai vanhuksia?

Miten saisin annettua palautetta Alwaysille tästä idi-oottimaisesta mainoksesta, kun en löydä heidän sivuiltaan palauteosiota?

No ei kukaan mainoksista lähde etsimään tieteellisiä faktoja, mainokset yleistävät rutkasti. Ei ole niin noko nuukaa montako naista maailmassa on, koska heitä on miljardeja silti. Kun mainoksessa sanotaan että "naiset eivät ole samanalaisia keskenään" se on mainosten tavallista liioitelua ja toisaalta termi "samanlainen" on niin epämääräinen, että se voidaan tulkita hyvin väljästi.

Tässä tärkein idea on tuoda esiin se, että Alwaysillä on usea eri tuotetyyppi, josta valita itselleen sopivin. Siinä mainos tavallaan onnistuu, kun esittelee (hurjat!) neljä eri mallia.

Mutta mainoksen kuvallinen ja sanallinen viesti ovat hieman eroavat. Mainokseen on mainosten tapaan otettu enimmäkseen normaalipainoisia ja viehättäviä naisia, jotka ovat n. 20-30 -vuotiatia. Mainoksessa ei ole yhtään 11-13-vuotiasta tyttöä tai vaihdevuosi-ikäistä naista, vaikka nämähän olisivat naisia, joiden kuukautiset vaihtelevat paljon ja voi tarvita käyttöön useampaakin sidetyyppiä. Tai ei ole lyhytkasvuisia tai erityisen isokokoisia naisia, joilla voisi olla vartalotyypin takia tarve käyttää tietyn pituisia siteitä.

Sen sijaan mainos esittää kuvissaan naisia, joiden etninen tausta on erilainen. Tarkoitus on varmaan kuvallisesti ilmaista kuinka "erilaisia" naiset ovat, mutta sortuu sen esittämisessä melko kaavamaiseen mainosmaailman ratkaisuun näyttäessään vaan terveitä, iän ja ulkonäön perusteella seksuaalisesti viehättäviä moderneja urbaaneja naisia.

Minusta tämä on niin peruskauraa mainoksissa, että en edes lähtisi valittamaan asiasta. Mainoksen näyttää tehneen yrityksen UK:n toimisto, joten jos valittaa haluat, niin valita sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7023/18414 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi otsikossa lukee ”ei v*ttuilua”, vaikka täällä on todistettavasti v*ttuiltu kysyjille? Minkälainen kysymys on siis liian tyhmä ja nolo, että kysyjä on ihan pakko v*ttuilulla nolata?

Uskoisin kyseessä olevan enemmän vastaajan kuin kysymyksen ongelma. Olen huomannut tämän ilmiön itsekin. Jotkut eivät malta olla vinoilematta, toiset taas ymmärtävät sen että me olemme kaikki törmänneet elämämme aikana varsin sattumanvaraisiin tiedonmuruihin ja tietomme koostuu näistä murusista joiden väliin mahtuu valtavia aukkoja.

Tästä syystä ketju onkin olemassa.

Mutta selvästi jotkut kysymykset ovat kettuilu- tai trollausmielessä tehtyjä. Olen itse ajatellut että kun niihin vastaa kuivakkaan asiallisesti ja 8-10 -vuotiaan lapsen tasolle sopivasti, se ikään kuin pilaa trollin tarkoituksen.

Vierailija
7024/18414 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maanosilla olisi pääkaupungit, mitkä ne todennäköisesti olisivat?

Hauska kysymys!

Pääkaupunkihan ei aina ole se suurin kaupunki, vaan pääkaupunki voi olla vain hallinnollinen keskus, historiallisesti merkittävä, talouselämän keskus tai maantieteellisesti hyvällä paikalla.

Kriteereitä on siis monia.

Mutta jos kuvitellaan että maanosilla olisi pääkaupungit, niiden tarkoitus olisi varmaan olla sellaisia, jotka voivat johtaa maanosaa kokonaisuutena, mutta olla myös erilliset sen valtion hallinnosta, jossa kaupunki sijaitsee.

Omat valintani olisivat sellaisella logiikalla nämä:

Pohjois-Amerikka - Toronto

Etelä-Amerikka - Rio de Janeiro

Eurooppa - München

Aasia - Karachi

Afrikka - Alexandria

Australia, Uusi-Seelanti ja Oseania - Nouméa

Etelämanner - McMurdo Station

Vierailija
7025/18414 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut lapset ja teinit uhoo hirveesti?

Tätä käytöstä näkee kun lapsi tai nuori on jossain ryhmässä. Kyse on on oman epävarmuuden peittämisestä ja yrityksestä päästä ryhmän hierarkiassa eli arvojärjestyksessä korkeammalle.

Uhoaminen on siis eräänlaista kukkoilua, jolla pyritään nostamaan omaa arvoa ja alentamaan jonkun muun arvoa.

Vierailija
7026/18414 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuinka kallis on naisen steri tai vaihtoehtoisesti vasektomia yksityisellä? kuinka pitkä sairasloma tai toipumisaika siitä tulee?

Sterilisaatiolaki määrittää sen kuka sterilisaatio saa. Pitää siis saada ensin lääkäriltä siihen lähete. Sen jälkeen voi valita suoritetaanko julkisella vai yksityisellä.

Julkisella hinta on sellainen 200-300 euroa, julkisella taas 2000-3000 euroa. Nämä ovat ilmeisesti naisten sterilisaation hinnat, vasektomia voi tulla hieman halvemmaksi, olen kuullut että jossain n. 1000 euroa yksityisellä.

Kunnasta riippuen voi myös saada palvelusetekin. Esim. HUS:issa voi saada vasektomiaan palvelusetelin yksityiselle, se tulee halvemmaksi, ehkä n. 600 euroa.

Toimenpiteen jälkeen pääse yleensä kotiin samana päivänä, harvemmin tarvitsee jäädä sairaalaan. Sanotaan että useimmat toipuvat päivässä, mutta voi oll aiheellista pitää sairaslomaa pari päivää.

Vierailija
7027/18414 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että nainen voi tasapainottaa horminitoimintaansa liikunnan avulla. Mutta toisaalta liiallinen aktiivisuus voi myös lisätä testosteronia, mikä on päinvastaista kuin halutaan. Mistä tietää, mikä määrä liikuntaa ja treenaamista on sopivasti? Eli niin että testosteronin määrä kääntyisi laskuun eikä nousuun.

Naisen keho valmistaa myös testosteronia, koska sillä on naisenkin kehossa lukuisia hyödyllisiä tehtäviä.

Kun sanotaan että liikunta tasapainottaa hormonitoimintaa, niin siinä viitataan myös muihin hormoneihin kuten esim. serotoniini, ei pelkästään testosteroniin ja estrogeeniin.

Liikunta sopivissa rajoissa on siis aina kehon hormonitoiminnalle edullista. Liiallinen liikunta taas itse asissa voi alentaa testosteronitasoja sekä miehillä että naisilla.

Tasapainoinen elämäntapa on tässä se helpoin keino saavuttaa kehon tasapaino. Liikunnan lisäksi lepoa ja rentoilua. Naisella on myös oma järjestelmä, mistä seurata sukuhormonien tasoja eli kuukautiskierto. Kun kierto toimii omassa rytmissään, se kertoo että kaikki on hyvin.

Naisten ei tarvitse liikunnan takia huolehtia siis testojen nousemisesta liian korkeiksi. Yleensä liian korkea testotaso naisilla liittyy enemmänkin sairauksiin.

Vierailija
7028/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisissa mainittiin laskuvarjohyppääjän turvautuneen varavarjoon päävarjon petettyä. Tämä päävarjo ajautui veden varaan. Onko tämä sellainen tilanne jossa voi soittaa yleiseen hätänumeroon ilmoittaakseen pelastuslaitokselle että ko. varjossa ei ole ihmistä kiinni? Kun hätänumeroonhan saisi soittaa vain tilanteissa joissa henki tai terveys on uhattuna.

Vierailija
7029/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en voi sanoa tai kirjoittaa mitään? Ymmärrän, että keskustellessa tapani olla ja puhua voi ärsyttää. Syytä en tiedä. Mutta että sama tapahtuu kirjoittaessa. Mikä minussa siis riepoo?

Vierailija
7030/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen keho valmistaa myös testosteronia, koska sillä on naisenkin kehossa lukuisia hyödyllisiä tehtäviä.

Kun sanotaan että liikunta tasapainottaa hormonitoimintaa, niin siinä viitataan myös muihin hormoneihin kuten esim. serotoniini, ei pelkästään testosteroniin ja estrogeeniin.

Liikunta sopivissa rajoissa on siis aina kehon hormonitoiminnalle edullista. Liiallinen liikunta taas itse asissa voi alentaa testosteronitasoja sekä miehillä että naisilla.

Tasapainoinen elämäntapa on tässä se helpoin keino saavuttaa kehon tasapaino. Liikunnan lisäksi lepoa ja rentoilua. Naisella on myös oma järjestelmä, mistä seurata sukuhormonien tasoja eli kuukautiskierto. Kun kierto toimii omassa rytmissään, se kertoo että kaikki on hyvin.

Naisten ei tarvitse liikunnan takia huolehtia siis testojen nousemisesta liian korkeiksi. Yleensä liian korkea testotaso naisilla liittyy enemmänkin sairauksiin.

Minulla on liikaa testosteronia (PCOS), mutta menkat ok. Testosteronin runsaus ilmenee sen sijaan runsaahkona karvoituksena ja miesmäisenä kropan muotona, ihon rakenteena jne. E-pillereitä kokeilin jo, ne eivät minulle sovi.

Normaalisti liikun liian vähän enkä juuri treenaa, mutta olen viime aikoina ruvennut aktiivisemmaksi. Haluan liikkua ja treenata myös ihan kunnon, yleisen jaksamisen ja kropan ulkomuodon, ryhdin ym. parantamiseksi. Mutta mistä tiedän miten pitkälle uskallan mennä, jottei testot nouse entisestään?

Minulla ei ole hajuakaan, paljonko se kohtuullinen liikunta on. Pelkkä "kehon kuuntelu" ei auta, koska kehoni ei kaipaa liikuntaa luonnostaan.

(Yhdelle tutulle naiselle ilmestyi leukakarva, kun rupesi treenaamaan salilla. Minulle niitä taas on ilmestynyt koko ajan, vaikka olen ollut epäaktiivinen.)

Vierailija
7031/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa lapsena tarpeeksi hoivaa ja siitä jää aukko, jota yrittää sitten aikuisena täyttää hakeutuen suhteissa "hoivattavaksi", niin saako sitä aukkoa ikinä täytettyä? Vai onko niin, että jos hoivan tarve ei täyty jo lapsena, niin aikuisena sitä on enää liian myöhäistä korjata? Jääkö tarve tulla hoivatuksi pysyväksi?

(Hoivalla tarkoitan tässä sitä, että esim. kaipaa toisen lähelleen huolehtimaan, ottamaan vastuun ja auttamaan päätösten tekemisessä, koska ei ole tarpeeksi varma ja itsenäinen. Kokee olevansa neuvoton ja osaamaton yksin, kuin pieni lapsi, ja tarvitsee toisen luomaan turvallisuudentunnetta.)

Lapsuuden turvattomia kiintymyssuhteita voi korjata aikuisiälläkin jos saa muodostettua pitkäjänteisiä ja turvallisia ihmissuhteita. Eihän se helppoa varmaan ole, mutta korjaaminen on ainakin minun lukemani mukaan mahdollista. 

Vierailija
7032/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kerralla monta tyhmää kysymystä:

Kun ihmiseltä poistetaan hammas, niin mitä sille tapahtuu? Jostain syystä minusta tuntuu oudolta ajatella, että se päätyisi roskiin ja sitä kautta kaatopaikalle muiden roskien joukkoon kun se on ollut ennen osa ihmistä. Voiko sen poistetun hampaan saada sieltä hammaslääkäriltä mukaan, jos haluaa säilyttää sen vaikka jossain pienessä lasipurkissa muistona? Entä kuinka nopeasti yleensä suussa paranee ikenessä oleva hampaan jättämä aukko, että siitä ei enää vuoda verta tai pääse likaa/taudinaiheuttajia sisään? Jääkö leukaan hampaan poiston jälkeen pysyvä pieni kuoppa vai luutuuko se aukko aikaa myöten umpeen?

Onko totta, että jos ihmiseltä poistetaan jostain syystä kylkiluu, niin sen tilalle kasvaa ajan kuluessa uusi kylkiluu vähän samaan tapaan kuin sisiliskolle kasvaa katkenneen hännän tilalle uusi häntä?

Onko rukoillessa tapana rukoilla Jumalaa vai Jeesusta? Tämä on jo niin tyhmä kysymys, että en todellakaan kehtaisi mennä kysymään tätä vaikka keneltäkään seurakunnan työntekijältä henkilökohtaisesti.

Melko monta vuotta sitten jossakin televisio-ohjelmassa sanottiin, että ihmisen ei tarvitse välttämättä syödä kiinteitä ruokia, riittää että juo vain nesteitä tai melko nestemäisiä juomia ja saa niistä kaikki tarvittavat kalorit ja ravintoaineet? Tätä olen miettinyt joskus, että pärjääkö ihminen todella hengissä, jos joisi vaikka esim. vettä, maitoa, piimää, kaakaota, pirtelöitä, erilaisia nestemäisiä ravintoainevalmisteita, kahvia, teetä, energiajuomia, limsoja jne. kunhan niistä todella saa kaikki tarvittavat ravintoaineet?

Kuinka iso kokoero voi olla syntyessään kaksosilla, jotka eivät ole keskenään identtiset? Olen kuullut, että sukuuni 1940-luvulla syntyneillä kaksosilla olisi ollut syntyessään 2½ kilon painoero toisen painaessa 4½ kiloa ja toisen 2 kiloa. Kaksosten syntymä oli ollut yllätys, raskausviikoista ei ilmeisesti ole mitään tietoa että millä viikolla he syntyivät ja nyt heillä on reilu 20cm pituudessa eroa ja painossakin varmasti sellaiset 20 kiloa eroa.

Jos ihminen jää aikuisena lyhytkasvuiseksi ja muutenkin keskimääräistä pienikokoisemmaksi, niin onko todennäköisempää, että hän on jo syntyessään tavallista pienempi vai saman kokoinen kuin muut vauvat? Minä ainakin synnyin raskausviikolla 38, mutta olin kooltani raskausviikolla 34 olevan sikiön kokoinen, olin  yli 2 kuukautta sairaalassa syntymäni jälkeen, olen aina ollut pienempi ikäisekseni (koulussa esim. aina pienin vuosiluokkani oppilaista) ja nyt aikuisenakin vain hädin tuskin 150cm pitkä ja painan vain reilut 40kg.

Minulla on liikaa aikaa miettiä ja siksi tulee kaikenlaisia outoja kysymyksiä mieleen.

Vierailija
7033/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa lapsena tarpeeksi hoivaa ja siitä jää aukko, jota yrittää sitten aikuisena täyttää hakeutuen suhteissa "hoivattavaksi", niin saako sitä aukkoa ikinä täytettyä? Vai onko niin, että jos hoivan tarve ei täyty jo lapsena, niin aikuisena sitä on enää liian myöhäistä korjata? Jääkö tarve tulla hoivatuksi pysyväksi?

(Hoivalla tarkoitan tässä sitä, että esim. kaipaa toisen lähelleen huolehtimaan, ottamaan vastuun ja auttamaan päätösten tekemisessä, koska ei ole tarpeeksi varma ja itsenäinen. Kokee olevansa neuvoton ja osaamaton yksin, kuin pieni lapsi, ja tarvitsee toisen luomaan turvallisuudentunnetta.)

Lapsuuden turvattomia kiintymyssuhteita voi korjata aikuisiälläkin jos saa muodostettua pitkäjänteisiä ja turvallisia ihmissuhteita. Eihän se helppoa varmaan ole, mutta korjaaminen on ainakin minun lukemani mukaan mahdollista. 

Samaa mieltä, ja osittain kokemusasiantuntijana vastaisin seuraavasti: riippuen omasta tilanteesta ja ihmisestä johon sattuu törmäämään, voi toipumista tapahtua ystävyys- tai parisuhteessakin. Käytännösssä kuitenkin esimerkillinen parantava ihmissuhde on toimiva terapiasuhde, jossa on tilaa olla juuri sellainen kuin on. Siinä saa parhaimmillaan turvallisissa olosuhteissa käytyä läpi omat kipupisteet ja todelliset tarpeet, takertumiset ja sokeat pisteet... Niin että voi toimia esim. juuri ihmissuhteissa tasapainoisemmin kuin ennen. Tavallisissa ihmissuhteissa  vastapuoli reagoi kuin, no, tavallinen ihminen: hänellä on omat ärtymyksen ja turhautumisen aiheensa, eikä hän pura kanssasi käytyä keskustelua työnohjauksessa kuten terapeutti tekee. Tavallinen ihminen voi edes sitä itse tajuamatta torjua sinut tai tunteesi tavalla jota et kestä, mutta terapeutti on kouluttautunut antamaan ihmiselle tilaa ja olemaan reagoimatta refleksinomaisesti kuulemilleen asioille.

Vierailija
7034/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisissa mainittiin laskuvarjohyppääjän turvautuneen varavarjoon päävarjon petettyä. Tämä päävarjo ajautui veden varaan. Onko tämä sellainen tilanne jossa voi soittaa yleiseen hätänumeroon ilmoittaakseen pelastuslaitokselle että ko. varjossa ei ole ihmistä kiinni? Kun hätänumeroonhan saisi soittaa vain tilanteissa joissa henki tai terveys on uhattuna.

Mun maalaisjärkeni sanoo, että voi soittaa. Mistäpä sen varmaksi tietää, onko varjomytyssä hyppääjä mukana vai ei.

Nytkin vasta myöhemmin selviso, että hyppääjä tuli maahan varavarjolla.

Vierailija
7035/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sanotaan koiranpentu, kissanpentu. Mutta esim.  sanotaan linnunpoikanen, sorsanpoikanen. Ei siis sorsanpentu. Taidan selostaa hieman sekavasti, mutta toivottavasti joku ymmärtää pointin... Eli mikä määrää, sanotaanko pentu vai poikanen?

Vierailija
7036/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sanotaan koiranpentu, kissanpentu. Mutta esim.  sanotaan linnunpoikanen, sorsanpoikanen. Ei siis sorsanpentu. Taidan selostaa hieman sekavasti, mutta toivottavasti joku ymmärtää pointin... Eli mikä määrää, sanotaanko pentu vai poikanen?

Pennulla on turkki.

Vierailija
7037/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankaisevatko eläimet lajitovereitaan samankaltaisella järjestelmällisellä ja yhteisöllisellä tavalla kuin ihmiset? (Ihmisillä noitavainot, rikostuomiot jne.) Jos, niin millaisista asioista ja millä tavoin?

Vierailija
7038/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitetaanko off kahdella äffällä?

Vierailija
7039/18414 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voiko sen poistetun hampaan saada sieltä hammaslääkäriltä mukaan, jos haluaa säilyttää sen vaikka jossain pienessä lasipurkissa muistona?"

Kyllä voi. Nimimerkillä aikuisena poistetut viimeiset kaksi maitohammasta + viisaudenhampaat muistona kotona. :D

Vierailija
7040/18414 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on poikakoira ja tyttökissa jotka ovat jo 3-vuotiaita, mutta ne eivät ole vieläkään lisääntyneet keskenään. Mistä se johtuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme