Lähihoitajat, huomaatteko tuoksahtavanne ihan ihotasolla "vanhuksilta" tai "hoitokodilta" aina työpäivän jälkeen?
Tai huomasitteko uranne alkuaikoina? Haittasiko se? Totuitteko vuosien varrella siihen vai teittekö aina asialle jotakin?
Kommentit (21)
Ihmisten ilmoille ei voi mennä ennen kuin on käynyt suihkussa. Väkevän pissan ja ulosteen haju tarttuu ainakin omaan nenään, kun sitä souvia on lähes koko työpäivä. Joskus olen ollut niin poikki iltavuoron jälkeen, etten olis enää jaksanut suihkuun. Nukkumisesta vaan ei tule mitään, jos se haju seuraa sänkyyn. Miehen viereen ei voi kuvitellakaan menevänsä ennen kuin on hinkannut itsensä kunnolla.
Työskentelen kotihoidossa ja työpäivän jälkeen yleensä haisen homeelle, tupakalle, rasvan kärylle, haiseville taipeille...
Suihkuun työpäivän jälkeen, en usko, että tuoksu oikeasti on mitenkään "tarttunut", mutta kuten jo joku totesi, niin nenässä ainakin siltä tuntuu. Ja yritän ajatella postitiivisesti, että joku vielä minuakin sitten tuoksuvana vanhuksena viitsii hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Suihkuun työpäivän jälkeen, en usko, että tuoksu oikeasti on mitenkään "tarttunut", mutta kuten jo joku totesi, niin nenässä ainakin siltä tuntuu. Ja yritän ajatella postitiivisesti, että joku vielä minuakin sitten tuoksuvana vanhuksena viitsii hoitaa.
Miten tuo loppu liittyi mihinkään?
Kamalaa, että vanhuksia hoidetaan niin huonosti, että hoitopaikoista tarttuu vaatteisiin haju.
Eikö nyt nopeesti pitäisi alkaa pestä ja vaihtaa vaippoja niille VANHUKSILLE useammin. Se olisi tärkeämpää kuin itse käydä suihkussa.
Vanhusparat joutuu oleen aina siinä hajussa. Mummonikin haisi Koulkuniemessä 1990-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa, että vanhuksia hoidetaan niin huonosti, että hoitopaikoista tarttuu vaatteisiin haju.
Eikö nyt nopeesti pitäisi alkaa pestä ja vaihtaa vaippoja niille VANHUKSILLE useammin. Se olisi tärkeämpää kuin itse käydä suihkussa.
Vaipat ovat kalliita ja asiakkaat maksavat ne itse vaippalaskun muodossa. Ne on suunniteltu niin, että ne vetävät virtsaa tietyn määrän ilman huomattavaa hajuhaittaa tai kosteudentunnetta. Voihan niitä vaihtaa useamminkin, mutta omaiset kyllä tulevat nopeasti lankoja pitkin paikalle jos heille lähetetään ylimääräinen vaippalasku.
Vierailija kirjoitti:
Vanhusparat joutuu oleen aina siinä hajussa. Mummonikin haisi Koulkuniemessä 1990-luvulla.
ulkoitititko mummoa, kävitkö usein katsomassa jne.
En työskentele vanhusten kanssa, mutta päiväkodissa pienten puolella ollessa nenässä kyllä tuntuu työpäivän jälkeenkin vielä sellainen seisoneen kakan ummehtunut ja makeahko haju. Tuntuu että se on jotenkin juurtunut lasten vessan rakenteisiin, kun ei paljon helpota, vaikka kuskataan vaipparoskista ulos monta kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaihdat vaipan hajuttomasti? Kun paikalla on n. 35 vanhusta, joiden virtsa ja uloste ovat eri syistä voimakkaan hajuisia (lääkkeet ym.) niin kyllä siellä haisee, vaikka vaipat vaihdettaisiinkin täysin asiallisesti.
Ei se haju mihinkään tartu, mutta suihkuun täytyy päästä heti työpäivän jälkeen. Meillä ei ainakaan ole enää siivoojaa, joten hoitajat siivoavat jos ehtivät. En halua ajatella sitä bakteerien määrää.
Vierailija kirjoitti:
Ei se haju mihinkään tartu, mutta suihkuun täytyy päästä heti työpäivän jälkeen. Meillä ei ainakaan ole enää siivoojaa, joten hoitajat siivoavat jos ehtivät. En halua ajatella sitä bakteerien määrää.
Tee asia julkiseksi. Se on vanhusten koti sentään.
Joutuuko vaipat tosiaan maksamaan itse?
Tottakai vaipat maksetaan itse! Kenen luulit ne maksavan 😀Eihän kuukautissiteitäkään maksateta muilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kun isämme kuoli, lahjoitimme loput vaipat hoitokotiin. Omia ne olivat, oman huoneen kaapissakin. En tiedä, miksi hoitajat eivät halua kertoa tästä mielestäni sangen yleisestä ongelmasta: Vaippoja olisi, mutta vanhus ei myönnä tarvetta, että se pitäisi vaihtaa. Isäkin laski pitkään alleen ennenkuin suostui ottamaan vaipat edes käyttöön ja muovista sängyssä loukkaantui tosi pahoin. Kun aamuisin kotihoidossa yritettiin vaihtaa vaippa, niin kiukutteli, että ei tarvitse. Isä kävi kyllä itse vessassa ja teki pulloon, mutta kun tarve oli niin tiheä, vaippaankin tuli välillä. Juttelin tästä vanhusten hoidossa olevan sukulaisen kanssa ja ei tosiaan ole kuulemma harvinaista tämä, että miehet erityisesti eivät antaisi vaihtaa.
Varmasti miehille ottaa tosi koville tuo vaippoihin joutuminen ja vaippojen vaihto on varmasti heille noloa ja nöyryyttävää. Ainakin sille sukupolvelle, joka nyt on joutunut vaippoihin. Heissä on niin syvässä se, että itse pitää pärjätä. Eivätkä he ole varmaan näiden asioiden kanssa joutuneet tekemisiin, ennen kuin on omalle kohdalle sattunut. Naiset sen sijaan ovat jo omia vanhempiaan hoivanneet ja varmaan siinä kohtaa jo miettineet, että tuo voi itselläkin olla joskus edessä - vaippoihin ja toisten armoille joutuminen. Heidän on ehkä helpompi hyväksyä se, että on toisten autettavissa.
Ja mitä tuohon suihkussa käyntiin tulee. Vanhusten iho on hyvin ohutta ja haurasta, ei se kestä jokapäiväistä suihkuttelua niin kuin nuoremmilla. Tyytyväinen saa olla, jos edes kerran viikossa pääsevät suihkuun ja saunaan (ja onko niitä saunojakaan monessa paikassa?). Siinä välillä sitten rasvapesua vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, kuten kaiken muunkin, esim. omat saippuat, hammastahnat ym.
Asiahan on jo julkinen. Etkö ole lukenut uutisia hoitajien kiireestä ja siitä, että vanhustenhoidosta aiotaan supistaa miljoonia "henkilöstön uudelleensijoittelulla" eli esim. tällä, että hoitajat siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaipat ovat kalliita ja asiakkaat maksavat ne itse vaippalaskun muodossa. Ne on suunniteltu niin, että ne vetävät virtsaa tietyn määrän ilman huomattavaa hajuhaittaa tai kosteudentunnetta. Voihan niitä vaihtaa useamminkin, mutta omaiset kyllä tulevat nopeasti lankoja pitkin paikalle jos heille lähetetään ylimääräinen vaippalasku.
Vaipat ovat ilmaisia joidenkin määrättyjen diagnoosien mukaan, mutta ilmaisten vaippojen määrä on rajattu yhtä vuorokautta kohti. Joillakin on yksi päiväksi, yksi yöksi, mutta on niitäkin, joille on myönnetty useampi. Hyvin harva tarvitsee niitä itse maksaa. Jos on jotain siteen tyyppisiä, ne ovat usein maksullisia.
Ilmaisiin vaippoihin tarvitsee lääkärintodistuksen ja oletettavasti hakemuksen, mutta en tiedä mille taholle se lähetetään. Se selviää varmaan kaupungin kotihoidosta tai hoitotarvikejakelusta kysymällä.
Suihku on kova sana työpäivän jälkeen. Käyn usein jo töissä suihkussa.