Tänään 19päivää juomatta. Hyvä minä!
Tänään tulee jo 19 päivää täyteen. Haluaisin päästä sellaiseen vaiheeseen ettei edes laskisi päiviä. Luin, että 3 kk juomattomuuden aikana pääsee irti tavoista ja tilanteista jolloin aina juo.
Minulla ne on mökillä eka ilta, mökillä saunominen, kaupungissa aina kun vuorotyössä on pidempi vapaa.
Toisaalta muuten ei ole ongelmaa olla juomatta mitään, silloin kun siihen ei ole sopivaa mahdollisuutta.
Pääsekö 3 kk tipattomalla irti riippuvuudesta?
Kommentit (13)
Loistavaa! Meinaatko juhannuksena juoda vai jatkaako tipatonta? Ajattele miten loistava fiilis sulla on maanantaina jos tsemppaat tän!
3kk:n jälkeen alkaa varmasti tuntua paljon helpommalta, mutta tuolloinkaan ei kannata ajatella ehkä olevansa täysin irti riippuvuudesta. Se on kuitenkin sairaus, joka ei käytännössä katsoen koskaan häviä.
Mutta 19pv on jo mieletön saavutus! Varsinkin näin kesäaikaan, kun terassit, mökki, lämmin ilma ym. houkuttelee. Mulle pahimpia oli muutaman päivän vapaat töistä, pitkät viikonloput.
Mutta siis kyllä, 3kk:n aikana tilanteet, joissa olet normaalisti juonut ja "juomisrutiinit" alkavat karista. Mutta jos pitää 3kk vain ns. tipatonta, on hirmu helppo luisua takaisin vanhoihin tapoihin. En halua olla mikään pahanilmanlintu, sä olet tosi hyvällä tiellä.:) Mutta pitkän tipattoman jälkeen on hirmu helppo luiskahtaa vanhaan kun ajattelee, että nyt varmasti kykenen juomaan kuin "normaali" ihminen.
Totta kai, joillakin ihmisillä se pitkä tipaton auttaa vähän tarkastelemaan omia juomatapoja sekä rutiineja ja tekemään niiden suhteen parannuksen. Itse olen käynyt läpi pari kuntoutusta ja ollut A-klinikan asiakas muutaman vuoden. Siinä on ehtinyt nähdä paljon ja keskustella monenlaisia kokemuksia omaavien ihmisten kanssa. Mulle oma ohjaaja sanoi melkein heti, että absolutistia hän ei minusta yritä tehdä, mutta haluaa normalisoida ja vähentää radikaalisti mun alkon käyttöä. Se on tässä muutaman vuoden aikana alkanut onnistua hyvin, parilla takapakilla tosin. Lääkkeet olen ottanut avuksi. En antabusta, mutta semmosen, joka hillitsee muuten juomisen himoa. Toimii mulla hirmu hyvin! Voi siis napata napin, jos tietää illalla juovansa. Ei pääse samalla tavalla nousuhumalaan ja illan aikana juotu määrä on mulla vähentynyt paljon.
Mutta siis, onnea sulle! Jatka lujana ja tsemppiä tulevaan.:)
Onnea! Tietysti pääset irti riippuvuudesta!
No ei pääse. Juomattomuutesi on selvästi pelkkää kärvistelyä, todellinen raitistunut ei laske päiviä vaan elää ns. päivän kerrallaan. Pohjasi ei selvästi ole vielä tullut vastaan. Todellinen raitistuminen vaatii sitä ettei halua eikä tarvitse enää juoda. Nenänvalkaisukuuri sopivat lähinnä suurkuluttajille tai kohtuukäyttäjille.
T. Juoppo olen minäkin, raitis
Vierailija kirjoitti:
3kk:n jälkeen alkaa varmasti tuntua paljon helpommalta, mutta tuolloinkaan ei kannata ajatella ehkä olevansa täysin irti riippuvuudesta. Se on kuitenkin sairaus, joka ei käytännössä katsoen koskaan häviä.
Mutta 19pv on jo mieletön saavutus! Varsinkin näin kesäaikaan, kun terassit, mökki, lämmin ilma ym. houkuttelee. Mulle pahimpia oli muutaman päivän vapaat töistä, pitkät viikonloput.
Mutta siis kyllä, 3kk:n aikana tilanteet, joissa olet normaalisti juonut ja "juomisrutiinit" alkavat karista. Mutta jos pitää 3kk vain ns. tipatonta, on hirmu helppo luisua takaisin vanhoihin tapoihin. En halua olla mikään pahanilmanlintu, sä olet tosi hyvällä tiellä.:) Mutta pitkän tipattoman jälkeen on hirmu helppo luiskahtaa vanhaan kun ajattelee, että nyt varmasti kykenen juomaan kuin "normaali" ihminen.
Totta kai, joillakin ihmisillä se pitkä tipaton auttaa vähän tarkastelemaan omia juomatapoja sekä rutiineja ja tekemään niiden suhteen parannuksen. Itse olen käynyt läpi pari kuntoutusta ja ollut A-klinikan asiakas muutaman vuoden. Siinä on ehtinyt nähdä paljon ja keskustella monenlaisia kokemuksia omaavien ihmisten kanssa. Mulle oma ohjaaja sanoi melkein heti, että absolutistia hän ei minusta yritä tehdä, mutta haluaa normalisoida ja vähentää radikaalisti mun alkon käyttöä. Se on tässä muutaman vuoden aikana alkanut onnistua hyvin, parilla takapakilla tosin. Lääkkeet olen ottanut avuksi. En antabusta, mutta semmosen, joka hillitsee muuten juomisen himoa. Toimii mulla hirmu hyvin! Voi siis napata napin, jos tietää illalla juovansa. Ei pääse samalla tavalla nousuhumalaan ja illan aikana juotu määrä on mulla vähentynyt paljon.
Tämä kuvastaa juuri sitä, miten alkoholismin hoito on Suomessa aika huonoa. Jopa A-klinikalla juoppoja opetetaan kohtuukäyttäjiksi, mikä ei ikinä tule onnistumaan. Tunnen satoja alkoholisteja , itseni mukaan lukien, ja kukaan ei ole raitistunut eikä harjoittelemalla oppinut kohtuukäyttäjäksi. Se ei vaan toimi niin, mutta itseään voi toki huijata...Siinähän alkkis on hyvä
Suosittelen AA:ta. Se on avain todelliseen raitistumiseen. Yksikään minunkaan tuntemani juoppo ei ole saanut todellista apua Antabuksesta tai jostain juomishaluja vähentävästä lääkkeestä. Ne ei ratkaise ongelmaa millään tavoin. Jos ihminen on vaikeasti allerginen pähkinälle, niin syötätkö hänelle vain " ihan vähän pähkinää"....Sama logiikka.
Mikä pilleri estää juomista? Minkä niminen? Kirjoittaakp jollain yksityisellä asemalla yleislääkäri jos pyydän sitä?
Nyt on pillereistä käytössä opamox tai xanor krapulan karmeisiin ahdistuksiin ha morkkiksiin. Muisti menee joka kerta. Väkeviä ei kärsisi ottaa yhtään.
On tää kovaa.
Ap tässä selvänä yli juhannuksen koska töissä.
Juominen ei ongelma paitsi että itse haluaisin oppia siitä pois.
Ettei tarvitsisi aina miettiä että juonko vai en ja aina pettyä, kun yhden kuoharilasillusin johdosta vedän lärvit.
Olo on nyt hyvä, mieli valoisa, kuntoilen ja nukunkin normaalisti. Eikä koko ajan jännitä tuleva juominen tai sitten se juuri lopetettu känni...
Eipä taida enää tästä muutamaan seuraavaan päivään löytyä ap:ole tsemppajia!
Lähde asiaan siltä kannalta, että tänään tai tällä kertaa sun ei tarvitse juoda. Saa olla juomatta. Se on jollain tavalla vapauttavaa.
Paljon voimaa ja uskoa itseesi!
Ei ihminen selviä noin kauaa ilman nestettä. Toinen vaihtoehto on, että tarkoitat alkoholia. Silloin sinulla on juomisongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuvastaa juuri sitä, miten alkoholismin hoito on Suomessa aika huonoa. Jopa A-klinikalla juoppoja opetetaan kohtuukäyttäjiksi, mikä ei ikinä tule onnistumaan. Tunnen satoja alkoholisteja , itseni mukaan lukien, ja kukaan ei ole raitistunut eikä harjoittelemalla oppinut kohtuukäyttäjäksi. Se ei vaan toimi niin, mutta itseään voi toki huijata...Siinähän alkkis on hyvä
Näin minäkin uskon. Suurkuluttaja jolla ei vielä kuitenkaan varsinaista riippuvuutta ole voi opetella kohtuullisempaan käyttöön mutta alkoholistille en usko olevan mahdollista kun joko tai vaihtoehdot.
Pääset irti!
Onnittelut, pysy lujana! 🌹