Päästäisitkö 19 vuotiaan ulkomaille yksin?
Minua hirvittää, kun kuuntelen 19 vuotiaan tyttären suunnitelmia tulevasta kahden viikon Kanarian matkasta. Eikö sen ikäinen ole vielä liian nuori lähtemään? Miten estän tyttäreni aikeet? Kokemuksia.
Kommentit (20)
Ap, sulta ei kysytä lupia. Tytär on täysi-ikäinen joten sulla ei mitään valtaa siihen.Ei mitään. Jos ajatus lapsen itsenäistymisestä ahdistaa sua noin paljon, olet terapian tarpeessa. Tajuatko???
Koeputkiaikuinen kirjoitti:
Ei kai tuon ikäisellä vielä ole omaa passiakaan, joten tuskin se pääseekään.
😱
Täysi-ikäinen saa passin ihan ilman vanhempien lupia.
Onpas noloa että vastailet itsellesi Ikis.
Päästäisin, olen itsekin ollut monta kertaa myös jo tuon ikäisenä.
Matkailu avartaa, toivon todella, että lapsestasi kasvaa avoimempi ja fiksumpi aikuinen kuin vanhemmastaan.
19v on aikuinen ihminen ja voi ja saa tehdä mitä huvittaa, ei siinä vanhempien tai ukko ylijumalan mielipiteitä kuunnella.
Olen ollut yksin ulkomailla jo 17v. Päästäisin.
Nojaa, oma äitini oli 16-vuotiaana Saksassa kesätöissä. Itse lähden kaverin kanssa tänä kesänä kolmen päivän reissuun. Hiukanhan se nykymaailma on muuttunut, olis aina turvallista olla kaveri mukana.
Vierailija kirjoitti:
Älä päästä. Varmasti tyttösi jutellut jonkun kanssa netissä, ei tuon ikäinen muuten haluaisi yksin lähteä. Jos lähtee päätyy huumekuriiriksi, seksiorjaksi tai nirri pois. Ihan businessta näille huijareille, eikä ole vain urbaanilegenda. En muista nimeä mutta taisi olla joku jenna joka houkuteltiin Espanjaan ja sitten murhattiin kuin ei suostunut huumekuriiriksi.
Tämän ylläolevan kirjoitti ap itse. Se tekee välillä näitä ketjuja kun lääkkeet ovat lopussa ja vastailee itselleen. Kaaliin vaan ei mene se että 18 vuotta täyttänyt saa itse tehdä omat päätöksensä. Lyön vetoa että näitä ketjuja tulee tänään vielä 10 kpl lisää, kaikissa tämä sama aihe hieman varioituna. Nää on niin kulahtaneita jo...ota ap ne lääkkeet.
Voit tietysti yrittää jotain inhottavaa ja halpamaista kiristystä, mutta varaudu siihen että tyttäresi lähtee siitä huolimatta, minkä lisäksi saatat onnistua aiheuttamaan mahdollisesti jopa pysyvän välirikon itsesi ja tyttäresi välille.
19v ei tarvitse sulta lupaa mihinkään. Olet naurettava
Eipä siinä minun mielipiteelläni ole mitään merkitystä. Täysi-ikäinen lapseni ei tarvitse minun lupaani matkoihinsa tai mihinkään muuhunkaan. Kaikki mitä voin hänelle tarjota, on vinkkejä miten toimia turvallisesti ja pyytää häntä häntä vaikka päivittäin lähettämään minulle kuvia, jotta tiedän hänen olevan kunnossa.
Provohan avaus on, mutta oma poikani oli tuossa iässä jo asunut ulkomailla muutaman kuukauden työharjoittelun takia. Itse lähdin abikeväänä yksin reilaamaan, täytin 19 vuotta vasta myöhemmin sinä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Koeputkiaikuinen kirjoitti:
Ei kai tuon ikäisellä vielä ole omaa passiakaan, joten tuskin se pääseekään.
😱
Täysi-ikäinen saa passin ihan ilman vanhempien lupia.
Onpas noloa että vastailet itsellesi Ikis.
Vitsini oli siis huono. Pahoittelut.
17-vuotiaana lähdin vuodeksi vaihto-oppilaaksi, 18-vuotiaana kuukaudeksi reilaamaan. 19-vuotiaana taas kuukaudeksi reppureissuun. Olen opiskellut ja nyt työelämässä. Matkustelu avartaa ja kehittää itsetuntoa ja ihmistuntemusta.
Mikä ettei?
Minua tosiaan pelottaa tyttäreni tuleva matka. Ehkä parempi ottaa passi pois niin tyttö jää kotiin. -AP
Täysi-ikäinen saa lähteä, mikäli itse haluaa.
Et mitenkään, mutta älä huoli, koska kyllä aikuinen itsestään huolen pitää. Mä oon reissannut 18-vuotiaasta ilman äitiä ja hengissä oon kymmenen vuotta myöhemmin. Itseasiassa oon asunutkin omillani 18-vuotiaasta lähtien.
Poikani matkusti 16 v kaverin kanssa Ibizalle. Seuraavana vuonna Roomaan.jne Hyvin meni kaikki reissut. Nyt 46 ja asuu perheineen ulkomailla,
Minä oikeastaan toivon että tyttäresi pakkaa kimpsut ja sanoo että hei hei ja nousee koneesee ja sinä jäät terminaaliin ruikuttamaan.
Ei kai tuon ikäisellä vielä ole omaa passiakaan, joten tuskin se pääseekään. 😱