Miksei SUPpailijoilla ole pelastusliivejä?
Tuli mieleen että en ole koskaan tainnut nähdä SUP melojaa /suppailijaa käyttävän pelastusliivejä. Onhan siinäkin riski että putoaa laudalta ja joutuu vedenvaraan. Jos veneilijät ja purjelautailijatkin käyttää liivejä niin miksei SUP-lautailijat käytä?
Luulisi että on todennäköisempä pudota SUPin kyydistä kuin vaikka moottoriveneestä
Kommentit (14)
Riippuu tilanteesta, suppailu tapahtuu usein pitkin rantoja matalissa vesissä. Jos liruttelen venettä laiturilta toiselle alle metrin syvyisessä rantavedessä niin saatan hurjastella veneelläkin ilman liivejä. Suppailua harvemmin harrastetaan kaukana merellä. Jos tämmöiselle retkelle lähtisin, heittäisin liivit päälle. Rantaa kierrellessä menen ilman.
Vierailija kirjoitti:
Joku voisi väittää että jos on uimatoitoinen, niin ei tarvitse liivejä. Mutta käyttäähän uimataitoiset liivejä veneillessäkin. (tai ainakin se on suositus)
Jos kaadut ja lyöt pääsi siihen SUBBI-lautaan niin et paljoa tajuttomana uiskentele.. varmasti todennäköisempi scenario kuin normi veneestä putoaminen
On kyllä niin nolon näköistä, kun hipit vetelee parta viuhuten 0,3 kmh vauhtia. melkein yhtä pölön näköistä, kuin joku parkour.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku voisi väittää että jos on uimatoitoinen, niin ei tarvitse liivejä. Mutta käyttäähän uimataitoiset liivejä veneillessäkin. (tai ainakin se on suositus)
Jos kaadut ja lyöt pääsi siihen SUBBI-lautaan niin et paljoa tajuttomana uiskentele.. varmasti todennäköisempi scenario kuin normi veneestä putoaminen
Mahdollista kai, vaan ei kovin todennäköistä. En ole ikinä kuullut että näin olisi käynyt. Todennäköisempää olisi kolhaista päänsä laiturinreunaan.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä niin nolon näköistä, kun hipit vetelee parta viuhuten 0,3 kmh vauhtia. melkein yhtä pölön näköistä, kuin joku parkour.
Kunnon hippi ei välitä yhtään mitä kotiäidit rannalta kaavuissansa mulkoilee!
Mulla on kyllä ainakin liivit suppaillessa. En ole ajatellutkaan muuta.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kukaan näin väitä.
Se lauta kelluu ja naru menee laudasta suppailijan nilkkaan.
Seuraava kysymys?
Pitääkö nyt sit surffailijoillekin laittaa liivit päälle? Laudalla nekin menee ja putoaa siitä huomattavasti useammin kuin suppailijat.
Moottoriveneestä putoaa yleensä törmätessä ja silloin voi kolauttaa päänsä ja menettää tajun ennen veteen joutumista. Uimataitoinen suppaaja ei tarvitse liiviä, ellei lähde kauas rannasta tai vesi ole erittäin kylmää.
Esimerkiksi Eiranrannasta lähtevät (ilmeisesti Pihlajasaareen menevät tai sen kiertävät) suppaajat näyttävät käyttävän liivejä. Siinä kohtaa liivillä on kyllä myös tärkeä tehtävä suppaajan näkyvyyden vuoksi.
Suomessa esim. Töölönlahdella olen monet suppaajat nähnyt ilan liivejä, mielestäni kauempanakin. Ulkomailla isojen aaltojen merissä ei ole tullut kysymykseenkään lähteä suppailemaan ilman liivejä.
Vierailija kirjoitti:
[En ole ikinä kuullut että näin olisi käynyt.
Kuuluisat viimeiset sanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyöt pääsi pumpattavaan sup-lautaan, ja menetät tajuntasi? Se materiaali on sen verran periksi antavaa, ettei se edes tee kipeää, jos siihen "kolauttaa" päänsä.
Olen kaatunut sup-laudalla, enkä pudonnut veteen. Tuo tapahtui ensimmäisellä suppausreissullani. Aina kun olen päätynyt supilta veden varaan, olen tehnyt sen ihan tahallani. Helposti sieltä pääsee takaisin laudalle.
Meillä on kaikilla alaikäisillä pelastusliivit päällä supatessa. Paitsi jos jossain mökkirannassa leikitään niiden lautojen kanssa, voi lapsetkin olla ilman liivejä. Itse käytän, jos vesi on liian kylmää uimiseen tai mennään koskissa tai muissa extreme paikoissa.