Oletko ollut lehdenjakajana?
Kaipaisin nyt rehellisiä kokemuksia lehdenjakajan työstä :D
Ensin ajattelin, että kyllähän tuollaista tekisi vaikka päällään sen kerran-pari viikossa, mutta minulla on tosiaan huono kunto ja olen masentunut, luin että tuosta saa rahaa tyyliin 6e ja aikaa menee 4,5h :D Siis kerrallaan. Lisäksi mitähän työkkäri tuumaa jos tuollaisen lopettaa kesken?
Kommentit (8)
En voi suositella. Olin töissä lehdenjakelussa puolitoista vuotta ja sairastin jo tuolloin pitkittynyttä masennusta. Jatkuva yötyö sekoitti pääni niin, että ajantaju sumentui eikä minulla ollut mitään muuta elämää. Lopetin työn ja edelleen vuosia myöhemmin minulla on nukkumisen kanssa ongelmia ja vuorokausirytmini on sekaisin.
Olen ollut ja on se ihan kivaa puuhaa mikäli sää on hyvä ja useimmissa taloissa on hissi. Helteellä, sateella ja pakkasella työ onkin sitten ihan helvettiä ja jos joudut kiipeämään viiteentosita 6-kerroksiseen taloon ilman hissiä peräkanaa. Ota myös huomioon, että jakamisen lisäksi lehdet pitää myös itse lajitella, siinä saattaa vierähtää useampi tunti jos mainoksia on paljon.
Yötyöstä en tiedä, kun meidän kaupungissa lehdet piti olla jaettuna klo 22 mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ja on se ihan kivaa puuhaa mikäli sää on hyvä ja useimmissa taloissa on hissi. Helteellä, sateella ja pakkasella työ onkin sitten ihan helvettiä ja jos joudut kiipeämään viiteentosita 6-kerroksiseen taloon ilman hissiä peräkanaa. Ota myös huomioon, että jakamisen lisäksi lehdet pitää myös itse lajitella, siinä saattaa vierähtää useampi tunti jos mainoksia on paljon.
Yötyöstä en tiedä, kun meidän kaupungissa lehdet piti olla jaettuna klo 22 mennessä.
Ainiin ja palkka riippuu siitä miten paljon mainoksia jaat, jos on joku pikkuruinen alue, ei siitä montaa kymppiä tule. Itse taisin saada reilu 100 euroa, välillä enemmän kun jaoin useamman piirin.
Olen ollut sanomalehden varhaisjakelussa (tuntipalkka, töitä lähes joka aamu). Jatkoin puolitoista vuotta, olisin jatkanut pitempään mutta sain oman alan töitä.
Lisäksi olen jakanut ilmaislehtiä ja mainoksia (korvaus jaetun aineiston mukaan, ilta viikossa). Tätä viitsin yhden kesän muun työn ohella, sivutuloprosentilla käteen jäi paria kymppiä kuussa.
Teini jakoi viime kesänä, siis nimenomaan mainoksia ja paikallislehtiä, ei sanomalehteä aamuyöstä.
Lehti- ja mainosniput toimitetaan sulle kotipihaan/kerrostalon ala- aulaan mistä raahaat ne sisälle, lajittelet nippuihin ja pakkaat kasseihin, sitten jakamaan. Käytännössä tuo lajitteluhomma vei enemmän aikaa kuin jakaminen, toki oli helppo jakopiiri, paljon korkeita hissillisiä kerrostaloja ja pieni okt- alue.
Tuntipalkaksi laskettiin jäävän 2-3 euroa.
Olin vuoden aamujakelussa. Siellä oli kyllä ihan tuntipalkka, huimat 7,50/h (toki tästä on jo vuosia). Jaoin keskustan alueella enimmäkseen kerrostaloihin. Kesällä pyörällä, talvella autolla.
Hyvin pärjäsin, vaikka tällainen laiskapulskea olenkin. Eka viikko oli aika raskas kyllä :D Enemmän tuossa rasitti se yötyö kuin liikkuminen. Monilla työt loppuu juuri siihen, ettei pää tai kroppa kestä epäluonnollista vuorokausirytmiä (esim. just masennus, jonka joku ylempänä mainitsi).
Mielestäni oli ihan mukavaa hommaa. Sai tehdä suht omaam tahtiin, kunhan lehdet oli kuuteen mennessä toimitettu. Bonuksena vakituiset yökukkujat kaduilla, joiden kanssa tuli vaihdettua muutama sana. Miinuksena sekavat hörhöt ja kärttyiset känniset, joiden kanssa piti vaan pärjätä yksinään rappukäytävissä ja sisäpihoilla.
Olen ollut sanomalehden varhaisjakelussa ja periaattessa olisin tykännyt itsenäisestä, fyysisestä yötyöstä, mutta mun jakopiiri oli älyttömä iso ja liikuin pyörällä, joten homma kävi ihan mahdottomaksi. Mä en saanut edes kaikkia jaettavia lehtiä mukaani kerralla, kun ei vaan mahtunut pyörän kyytiin ja pari kertaa yössä joutui polkemaan jakolaatikolle hakemaan uutta satsia lehtiä, ihan siis perus jakoyönä, sitten kun oli ylimääräistä jaettavaa tai peittojakoa ym. niin niitä lehtiä vaan riitti ja riitti.Ennen mua tuota piiriä oli jaettu autolla, pyöräilijälle se oli aivan liian massiivinen ja mulla tuhraatui monta tuntia ylimääräistä, että sain kaiken jaettua.
Periaatteessa voisin ottaa tuon kuntoilun kannalta, ja siitä vielä maksettaisi, mutta pelottaa tuo etten pääsisikään siitä eroon jos en yksinkertaisesti jaksaisi :O