Help!! Matkustelu asiaa...
Hei!
Olen suunnitellut lähteväni yksikseni kiertämään eurooppaa kuukaudeksi. Osaan kyllä laskea matka ja majoitus kulut, mutta paljonko täytyisi varata kaikkeen muuhun? Eli ruuat, juomat, ostokset yms? Paljonko itse varaisit? Niin sanotusti per pv?
Kiitos etukäteen kaikille!
Kommentit (15)
Minne päin Eurooppaa? Itä-Euroopassa on tosi halpaa verrattuna vaikka Sveitsiin.
Riippuu tosiaan missä päin matkustaa ja mitä meinaa ostaa, syödä ja touhuta. Jos sniiduilee, eikä osta mitään ylimääräistä, niin parilla kympillä selviää päivän safkoista esim. Saksassa. Mutta jos haluaa jotain puuhailla, käydä kylpylöissä, jokiristeilyillä ja syödä paremmissa paikoissa, niin satanen menee helposti.
Aiotko syödä aina ulkona vai tehdä itse ruoat kämpillä?
10-500e päivässä. ItäEuroopassa omilla eväillä vs Sveitsissä kaikki ruoat hyvässä ravintolassa ja taksilla ajelua Shoppailemaan. Aivan mahdoton kysymys.
Mä olen laskenut ruokakuluja 25€/pvä/hlö.
Etukäteen olen katsonut myös mitä nähtävyyksiä haluan käydä katsomassa ja mitä aktiviteetteja haluan tehdä, ja etsinyt niille netistä hinnan ja tuleeko ylimääräistä matkakustannusta (bussi, juna, taksi).
En ole shoppailuihmisiä, mutta jos joku on niin kannattaa varata shoppailurahaa.
Sitten mitä tarttee kohteessa varata julkiseen liikenteeseen ja/tai taksiin.
Tähän päälle pieni "pahan päivän vara" -kerroin ja ollaan jo aika lähellä.
Siinä on tosiaan iso ero mitä syö. Aivan hyvin voi ostaa ruokaa kaupasta. Osta ainakin vesipullot kaupasta, paljon halvempia kuin kioskeissa. Huomaa että kaupunkien ydinkeskustoissa turistipaikat on kalleimpia. Vältä alkoholia, niin on turvallisinta.
Mistä tuo sniiduulu sana tulee?
Rantapallo tyypit viljelee sitä ainakin?
Joka maahan oma budjetti.
Tsekkaa myös, kuuluuko tipin jättäminen kulttuuriin.
Riippuu vähän minnepäin ja aiotko selvitä pelkillä sämpylöillä ja mäkkärilla vai oikealla ruualla.
Itse varaisin 50€.
Sniidu on stadin slangia jo sodanjälkeisltä ajalta. Merkitsee pihiä.
Itse varaisin myös ton 50e. Riippuen tosin maasta meneekö enemmän vai vähemmän, muta nähtävyyksillä on pakko käydä! Ja pientä shoppailua.
Missä sä meinaat yöpyä? Kai sekin pitää laskea budjettiin. Keski-Euroopassa on myös sellaisia paikkoja, johon valkoihoisella ei ole asiaa edes päivällä, esim. Berliinissä. Hommaisin kyllä kaverin mukaan.
50€ päivä plus visakortissa vararahasto (50€päivä)
Varaa myös wc-rahaa, koska monessa paikassa ne maksaa, pieniä kolikoita. Kortit ei kelpaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Varaa myös wc-rahaa, koska monessa paikassa ne maksaa, pieniä kolikoita. Kortit ei kelpaa aina.
Mä käyn aina mäkkäreissä vessassa. Yleensä henkilökunta ei valita siitä, ovat niin teinejä ja kypsiä.
Itse varaisin noin 25€/hlö per päivä