Maksaako teillä teini mitään asioita itse/osallistuuko maksuihin? tarkoitan isompia juttuja kuin herkkuja/leffalippuja yms.
On hankintaa jos jonkinlaista, lukiokirjojen lisäksi kannettava tietokone, uusi kännykkä, reppu johon kirjat/kannettava mahtuu ja olisi ergonominenkin, seutukuukausilippu, pitkään matikkaan sopiva laskin jne.jne
Nyt pohdimme onko liikaa vaadittu, että teini osallistuisi johonkin noista kuluista, esim.tuohon kännykkäostoon ja/tai osin kannettavaan.
Miten teillä?
Kommentit (17)
Meidän lapset ei maksa itse mitään tuollaista. Omassa lapsuudenkodissa lapsen rahat oli lapsen omaan käyttöön, samaa olen jatkanut lasteni kanssa. Kaiken tarpeellisen ja ison osan tarpettomasta maksavat vanhemmat. Tosin meillä tämä on helppo ratkaisu,koska lapset ovat hyvin harkitsevia rahankäyttäjiä eikä ole koskaan pyydetty ostamaan mahdottomia.
Ei maksa. Koska nuo asiat ovat perustavaroita, eivät mitään ylimääräistä. Koska kk-raha on niin pieni 50 e.
Kaveri saa 200 e/kk, ja hän siis ostaa omat vaatteensa yms.
Ajankohtainen asia meilläkin ja lähtökohtamme on että ei maksa kys asioista mitään. Toisaalta jos teini välttis haluaa esim.400-500e luurin eikä 200-350e hintainen mitenkään "kelpaa" vaikka tiedossa on, että käyttöikä on ehkä sen 2-3v niin minusta voisi maksaakin jotain siitä kalliimmasta itse. Oma puhelimeni maksoi tarjouksessa 400e mutta se onkin käytössä taas n.5-6v kuten edellinenkin. Miehellä työsuhdekännykkä eikä kuulema maksaisi omakustanteisesti itsekään yli 400e.
Meillä teini saa sen 50euroa kuussa, mutta maksaa itse uuden puhelimen tai läppärin jos sellaisen haluaa, oppikirjat ovat eri asia
No millä joku perusteini osallistuu? Nykyään on hankala saada töitä alaikäisenä.
Meillä "osallistuu". Minä laitan teinin säästötilille koko elarin, jonka saan ja teini ostaa niillä meikit, harrastusjutut ja sen sellaiset. Perusvaatteet ja koulutarvikkeet ostan minä edelleen.
Tarkoituksena on opetella pankkiasioiden hoitoa kortilla, käteisellä ja nettipankilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teini saa sen 50euroa kuussa, mutta maksaa itse uuden puhelimen tai läppärin jos sellaisen haluaa, oppikirjat ovat eri asia
Ostatteko kuitenkin uuden läppärin jos edellinen menee rikki? Se on lukiossa pakollinen.
No meillä esikoinen on tehnyt koulun ohessa ja kesäsin töitä koko lukion ajan. Saa kuussa noin 400-700€ koulussa ollessaan ja nyt kesällä noin 1500€. Maksaa itse lähes kaikki kulunsa. Kotoa saa ruuan ja asunnon. Ostettiin tosin ajokortti ja auto, mutta itse maksoi ylläpidon. Lukiokirjat kyllä ostettiin. Nyt siis kirjoitti juuri ja muuttamassa pois kotoa, mutta tehnyt mm ulkomaanmatkoja ihan omalla rahalla, ostaa vaatteensa, meikkinsä ja muut menonsa mm. Uusi kännykkä ja tietsikka meni ihan omista rahoista.
No ei todellakaan tarvi lapsen maksaa mitään. Tietysti jos itse haluaa upgrade vähän parempaan puhelimeen tai koneeseen niin saa mutta jokainen on lapsensa ihan vapaaehtoisesti saanut ja pitäisi pystyä antamaan vähintään perustason vehkeet kuten ne kirjat, laskin ja koneen mitä lukioon tarvitaan.
Meillä teinit ovat jo aikuisia, mutta kun he olivat vielä lukiossa, niin: maksoimme teinille oppikirjat, edullisen kännykän, bussiliput yms. vastaavat jutut. Jos teini halusi kalliimman kännykän, maksoi hän itse erotuksen. Läppäristä teini maksoi itse puolet (siihen aikaan se ei vielä ollut lukiossa pakollinen). Leffaliput ja muut huvitukset teini maksoi itse. Rahaa teini saattoi kerätä myös tekemällä ylimääräisiä kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos teiniltä hajoaa puhelin ja läppäri niin velvoitatteko silti omistamaan ne? Jos ette, miltä tuntuu se että ette voikaan soitella perään ja lapsi ei saa välttämättä koulutehtäviä tehtyä?
Itse menin 15-vuotiaana töihin (noin 3 iltaa viikossa) ja maksoin sitä saakka itse kaikki ylimääräiset menot (vaateshoppailut, kavereiden kanssa kaupungilla notkumiset, festarireissut, leffat). Vanhemmat maksoivat tietenkin peruselatuksen, kaikki opiskelukulut, pakolliset vaatekulut ja antoivat ruokarahaa reissuille. Sain isovanhemmilta myös lahjarahoja omiin menoihin.
Teinin on hyvä opetella vanhempien avustuksella budjetointia ja oppia rahan arvo. Jos nuori totutetaan keskiluokkaisessa perheessä yltäkylläiseen elintasoon (kalliit matkat ja harrastukset, uusimmat laitteet ja vaatteet, rajaton piikki kahvilaostoksiin) on aikamoinen shokki totutella opiskelijabudjettiin, jolla ei kateta mitään näistä. Toivottavasti siinä tapauksessa jatkatte elättämistä, tai muuten on nuori aikuinen äkkiä pikavippikierteessä, opintolainat tapissa ja luottotiedot vaarassa.
Meillä vanhemmat yleensä ovat maksaneet vaatteet, leffaliput yms. joskus toki olen omallakin rahalla ostanut ja nyt osallistun autoni kustannuksiin sen verran että maksan bensat ja hajonneen tuulilasin, kun vanhemmat maksoivat auton (kaverilta sai oli vain 100€) ja siihen kortin. Iskä maksoi minulle myös mopokortti ja skopan.
Nyt kun olen töissä niin osallistun enemmän menoihini, pitkälti jo kokonaan. Joskus äiti lisää käyttörahaa esim. 20-40€ jos tietää että menen johonkin. Ja osallistuvat kyllä vaatteiden ostoon, niitä ei ole paljoa itse tarvinnut maksaa mitä nyt tietysti jos olen heräteostoksen ostanut yms.
Itse en kyllä pyydä koskaan rahaa, monesti tarjoudun maksamaan itse.
Jos teinille ostetaan lukion alussa läppäri, ei se siitä kolmessa vuodessa mihinkään hajoa. Jos itse rikkoo, on kohtuullista myös itse maksaa uusi, vaikka vähittäismaksulla vanhempien kanssa sopien.
Parin vuoden välein meillä saa 250€ puhelinrahaa, sen voi käyttää peruspuhelimeen tai laittaa omia lisäksi iPhoneen tms. Rikkoutuneen tilalle ei saa uutta, ellei vakuutus korvaa. Ei aikuinenkaan saa, jos ei rahatilanne sitä salli, vaikka rikkoutuminen olisi kuinka vahinko. Silloin voi käyttää vanhaa kapulaa (niitä muutama taloudessa) kunnes rahat uuteen mieleiseen on tienattu tai säästetty.
Vierailija kirjoitti:
Teidän teini ei oe lukiossa, jossa konetta vaaditaan. Niin myös amiksessa vaadittiin.
Meillä teini on taas kesätöissä, tekee rahoillaan mitä haluaa. On aika säästeliäs kyllä.
Me vanhemmat ostetaan esim, kännykkä teinille, mutta jos kännykkä on ihan ehjä ja haluaisi uuden, niin sitten kehottaisin käyttämään omia rahojaan. Selittäisin kyllä vielä että se olisi typerää kun entinen on ehjä, mutta itsepä päättäisi.
Jos teillä on vara maksaa, niin minusta kuuluisi maksaa. Ei toki välttämättä kalleinta. Minustakin hyvä tuo, mitä monet käyttää, että teini maksaa erotuksen jos tahtoo paremman kuin mitä vanhemmat ovat valmiita maksamaan.
Jos taas on tullut perheelle hurjan tiukka taloudellinen tilanne, niin sitten maksatte sen minkä voitte ja mikä on tarpeellisinta.
No ei todellakaan. Vanhemmilla on elatusvelvollisuus 18v/lukion loppuun asti ja me keskiluokkaisina, ihan tavallisina, vanhempina saatamme avustaa isoissa tarpeellisissa hankinnoissa vielä korkeakoulussa opiskelevia lapsiammekin. Emme siis kustanna heidän elämistään omillaan muuten, mutta joulu- tai synttärilahja saattaa olla hyvinkin avokätinen jos tiedämme että kandia olisi helpompi kirjoittaa uudella tietokoneella tai talvikengät eivät enää pidä jalkoja lämpiminä.
Ei kävisi mielessäkään vaatia teiniltä osallistumista mihinkään. Kotona emme ole jakaneet viikkorahaakaan, mutta rahaa on aina tippunut jos tarve on osattu perustella hyvin. Ja rikkinäinen/vanha (siis oikeasti vanha, ei vuoden vanha) puhelin on kyllä korvattu uudella, samoin vaatteiden ja muiden kanssa.