Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 25 v ja keitän juuri ensimmäistä kertaa elämässäni perunoita

12.06.2017 |

Just iski sellanen ahaa elämys ja tajusin että enhän mä ole koskaan keittänyt perunoita ennen.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea aika jo sitten.

Vierailija
2/22 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tähän aikaan on iltapala, mikä harvemmin sisältää pottua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/22 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tähän aikaan on iltapala, mikä harvemmin sisältää pottua

Mä yleensä syön vasta tähän aikaa. Uunilohta ja uusiaperunoita :)

Vierailija
4/22 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Khyyllä pottuja voi ehtoollakin popsia. Minä syön aamupalaksi usein edellisen päivän tähteitä, usein jotakin perunaruokaa. Se on ihan hyvää purtavaa myös muilla aterioilla kuin lounaalla ja päivällisellä.

Vierailija
5/22 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö mukautetun peruskoulun vai miten et ole köksäntunnillakaan pottuja keittänyt?

6/22 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävitkö mukautetun peruskoulun vai miten et ole köksäntunnillakaan pottuja keittänyt?

En kyllä muista keittäneeni. Ehkä ei vaan sattunut mun tehtäväks.

Vierailija
7/22 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä sitten kotitaloustunnilla teit? Kieltäydyit perunoiden keitosta jollain pervolla tekosyyllä?

Vierailija
8/22 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna ressukat mihin joutuivat

9/22 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä sitten kotitaloustunnilla teit? Kieltäydyit perunoiden keitosta jollain pervolla tekosyyllä?

No en niitä mitenkään erityisemmin vältellyt. Tehny sitä mitä ope käski. En kyllä muista että hirveen usein mitään pelkkää perunaa keiteltiin.

Vierailija
10/22 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keitin kananmunia ensimmäisen kerran 24-vuotiaana ja 20-v kaverini sen mulle opetti.

Vierailija
11/22 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up in the ass of timo`? -TM

Vierailija
12/22 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina käytetään huonosta kokkaajasta: "ei osaa perunoitakaan keittää", mutta ei se helpointa ole. 

Perunat ovat aina hieman erikokoisia ja kiinteydeltään erilaisia. Ei ole yksinkertaista löytää se optimipiste, jolloin isoinkin on tarpeeksi pehmennyt, mutta pienin ei ole liian pehmeä. Loppuvaiheessa saa kytätä haarukan kanssa lieden äärellä ja silti lopputulos ei aina ole täydellinen. 

Vierailija
13/22 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta en mäkään ikinä köksän tunnilla perunoita keitellyt. Ei ollut olennainen aines suurimmassa osassa ruokia, jota valmistettiin. Toki sen ohella olen keittänyt perunoita, mutta jos ne ei kuulu perus ruokavalioon niin mikä ihme siinä on ettei niitä ole tullut keiteltyä?

Vierailija
14/22 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt onkin perunan syönnin aika. Meillä syödään kesäisin lisukkeena melkein vain perunaa (tietysti muita kasviksia tämän ohella). Talvella sitten riisiä ja pastaa, perunat menevät pääosin keittoihin ja laatikoihin. 

Että onneksi olkoon ruokavalion laajennuksesta. Kesäperuna on kevyt ja terveellinen, hoikkia ollaan koko porukka. 

Vierailija
15/22 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin köksässä kaiken maailman ihmeellisyyksiä: monimutkaisia hyytelöitä ym. 

Monet olisivat sitä vastoin tarvinneet taitoja ihan purkin avaamisesta lähtien perunoiden ja kananmunien keittoon, sämpylöiden leipomiseen, lihan kypsyysasteiden tuntemukseen jne. 

Näin 80-luvulla. Toivottavasti nyt on kunnollista opetusta. Kotonahan yleensä ruokaa opitaan laittamaan, on sellaistakin näkemystä, ettei kotitalous kuulu kouluun ollenkaan. 

Vierailija
16/22 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen 25v enkä ole ikinä keittänyt perunoita tai kananmunia. Ei ole tullut tarvetta kun eivät ole koskaan kuuluneet ruokavaliooni.

Vierailija
17/22 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkin olen 25 enkä myöskään ole koskaan keittänyt perunoita. Enkä varmaa keitä kuin niin mauttomia ovat

Vierailija
18/22 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itsekkin olen 25 enkä myöskään ole koskaan keittänyt perunoita. Enkä varmaa keitä kuin niin mauttomia ovat

Tottakai ne yksinään mauttomia on :D itse rakastan syödä uusia perunoita karamellisoidun/makean sipulin kanssa (toki ruoan kanssa on aina myös jotain muuta, esim tuorejuustolla täytettyjä herkkusieniä). Mutta siihen se yleensä jää. En itsekään syö paljoa perunaa, mitä nyt kerran vuodessa tekee perunamuussia, ja kesäisin niitä uusia perunoita silloin tällöin.

Vierailija
19/22 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köksän tunneilla kyllä opetetaan välillä täysin turhia asioita, eikä niitä oleellisia. Meillä ainakin opeteltiin esimerkiksi mankeloimaan, ja ikinä en tätä "taitoa" ole tarvinnut. Ja meillä kökösän tunneilla säästettiin kaikessa mahdollisessa, joten kaikkea ei edes pystynyt siellä tekemään.

Ehkä eniten hyötyä siinä oli, kun saatiin tehtäväksi tehdä kotona ruokaa, jonka vanhemmat arvosteli. Ja tunneilta sai motivaatiota pyytää äitiä opettamaan tekemään kaikkea. Vieläkin saatan äidille laitella viestiä, että mites saikaan tehtyä sitä ja tätä parhaiten.. (eli äidin tavalla).

N22

Vierailija
20/22 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39 v ja kokkaan paljon, mutta en ole minäkään montaa kertaa elämässäni keittänyt, viiteen viime vuoteen tuskin kertaakaan. Syön kyllä perunaa keitettynäkin, jos sitä on jossain tarjolla ja teen kotona muusia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi