Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä hieman lisää "lihaa luiden ympärille" teinille?

Vierailija
12.06.2017 |

Poika 15v, syksyllä 16v, on 184cm/63,5kg eli pitkät on raajat ja mielestäni selkäkin. Hoikka mutta ei, vielä ainakaan, liian laihan näköinen. Mutta en pistäisi pahakseni jos saisi hieman lisää painoa, mutta miten?

Syö varsin monipuolisesti ja säänn päivittäin, 2 lämmintä ateriaa aamupalan, iltapalan ja välipalan lisäksi. Välillä tosin iltapala ja/tai välipala jää välistä, esim.tänään kun söimme päivällisen vasta klo18 aikaan.
Syö hedelmiä myös päivittäin, ei ehkä tarpeeksi mutta syö, ja salaattia ruoan kanssa. Kalaöljy, maitohappobakt.ja d-vit.päivittäin.
Avokado olisi hyvä rasvan lähde, mutta ei maistu hänelle. Herkkujakin menee.

Mitä lisää ruokavalioon vai hoitaako aika asian, tietty jotkut on pitkiä ja hoikkia luonnostaan ja aina, mutta silti pohdin tätä..

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa pakkosyöttää!! poika kasvaa, joten siksi hoikka. Jos pakkosyötät niin tulee ongelmia, kun pituuskasvu loppuu. Poika tottuu syömään liikaa ja lihoo.

Vierailija
2/11 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on terve ja syö kunnolla ja kuitenkin on normaalipainon rajoissa - ei selkeästi alipainoinen - niin minusta ei ole mitään syytä ruveta tarkoituksella lihottamaan. Kyllä ikä korjaa tilanteen. Niin kävi minullakin. Olin koko teini-iän aavistuksen alipainon puolella, vaikka olin terve ja söin ihan kunnolla. Iän myötä paino on noussut niin, että olen yhä hoikassa kunnossa, mutta en enää alipainoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään nyt kannattaa laittaa poika urheiluharrastuksen pariin. Alkaa olla otollisimmat ajat lihasmassan ja muutenkin kunnon kehittymiselle.

Vierailija
4/11 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, kuka tässä on pakkosyöttämisestä puhunut, muut kuin sinä ensimmmäinen kommentoija!?

En ole pojalle edes puhunut mitään aiheesta, paitsi todennut että ns hyviä rasvoja voisi yrittää lisätä ruokavalioon, koskee muitakin tässä perheessä kuin häntä vaikka hän onkin ainoa noin pitkä ja hoikka.

Oli tuo 9lk th tarkastus tuossa alkukeväästä josta nuo mitat on, bmi oli 18,8. En usko pojan enää pituutta kasvavan kuin maks muutan cm, kiihkein kasvukausi oli jo tuossa 7-8-luokilla kun pituutta tuli n.12cm/vuosi, nyt oli tullut vain reilut 3cm. Tosin eipä tuota pituutta enää tarvitsekaan tulla jos niikseen on.

Ap

Vierailija
5/11 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poika, jolla samat mitat, mutta ikää 18v. Kutsuntoihin tarkastava lääkäri kysyi, onko syömisongelmia, ja totesi, että on vähän alipainoa, josta pitäisi päästä eroon ennen inttiä.

Mutta milläs lihotat? Poika syö kaksi ateriaa päivässä, mutta herää niin myöhään, että ei "ehdi" syödä aamupalaa. Karkkia menee satunnaisesti paljon, energiajuomaa ja limua jonkin verran. Tykkää äidin herkuista, mutta syö maltillisesti ruokaa. Kuuluu isän puolelta sukuun, jossa on tuollaisia heinäseipäitä enemmänkin. Ei kai se sitten ole vaarallista, mutta tuota inttiasiaa jäin miettimään. 

Vierailija
6/11 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kuule 3 kun on puhuttu urheilun merkityksestä ns aina, mutta milläs pakotat, et millään. Alakouluiässä harrasti judoa, nyt vikat pari vuotta tennistä 1-2x/vkossa plus pitkätkin kävely/pyörälenkit viikottain ja nyt kesälomalla useamman kerran vkossa, mutta eipä muuta.

Ap

Vierailija
7/11 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salilla sitä lihaa saa. Jotkut ovat sellaisia, ettei ruoka "tartu" vaikka miten paljon söisi. En siis alkaisi normaalipainoista lihottamaan, vaan joko antaisin olla tai ohjaisin puntille (jos siis itse ilmaisee halua kerätä "lihaa luittensa päälle").

Vierailija
8/11 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmälleenkö saman pituinen/painoinen 5?

Vierailija
9/11 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole juuri normaalimpaa asiaa kuin hiljattain pitkäksi venähtänyt 15-v poika, joka on hoikka. Silti joku tekee asiasta ongelman.

Vierailija
10/11 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään nyt kannattaa laittaa poika urheiluharrastuksen pariin. Alkaa olla otollisimmat ajat lihasmassan ja muutenkin kunnon kehittymiselle.

Laittaa poika urheiluharrastuksen pariin??? Ihan vaan laitetaan lapset jonnekin, kuin astiat kaappiin?

Ehkä kannustaminen toimis paremmin

Vierailija
11/11 |
12.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena hoikka ja sain siitä jatkuvasti valitusta ja jopa sukulaisten edessä nolaamista. Nyt kolmekymppisenä olen sitten läski, eikä sekään tunnu kelpaavan.

Eli kyllä se aika korjaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä