Olisitko valmis luovuttamaan munuaisesi tarvittaessa jollekin läheisellesi?
Itse voisin luovuttaa omalle lapselleni, en luultavasti muille.
"Kun on luovuttanut toisen munuaisensa, on munuaistoiminnasta jäljellä vain puolet. Elimistö pystyy kuitenkin kompensoimaan tilannetta ja jäljelle jääneen munuaisen toiminta lisääntyy vähitellen noin 70 prosenttiin normaalista. Tämä riittää yleensä siihen, ettei munuaistoimintaa mittaavissa laboratoriokokeissa näy mitään poikkeavaa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että munuaisen luovuttajalla on joko samankaltainen tai hieman kohonnut riski sairastua myöhemmin krooniseen munuaissairauteen kuin väestössä yleensä. Joillakin luovuttajilla verenpaine saattaa ajan myötä kohota ja virtsaan voi ilmaantua pieniä määriä valkuaista."
http://www.kyllaelinluovutukselle.fi/elinsiirto/munuaisen_elava_luovutus
Kommentit (9)
En. Munuaisten kanssa vähän ongelmaa jo nyt. Eli ei sitä varmaan haluttaisikaan. Lisäksi suvussa munuaissyöpiä, ihan mahdollista, että toinen lähtee vielä joskus syövän vuoksi.
Luovuttaisin ja ainoastaan lapselleni.
Luovuttaisin omille sisaruksille, heidän lapsilleen tai vanhemmilleni. Ilman muuta. Ihminen pärjää yhdellä munuaisella.
🇺🇦🇮🇱
Lapsilleni, en kenellekään muulle. Näin itsekäs olen. Vanhempanikin ovat jo liki 80-vuotiaita, tuskin haluaisivat edes minun luovuttavan.
Tosin taidan sitä paitsi olla jo liian vanha luovuttamaan? Olen kohta 55-vuotias. En ole perhehtynyt luovuttamisen kriteereihin, kun ei ole ollut tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Luovuttaisin munuaiseni ventovieraallekin kunhan se on oikein näpsäkän näköinen nainen joka voi tervehdyttyään kiittää perusteellisesti...
M
Et sä enää osaisi odottaa kiitosta, kun sun ajattelukyvystä katoaisi 50%.
Luovuttaisin lapselleni tai sisaruksilleni, jotka ovat kaikki minua nuorempia. Miehestä en osaa sanoa.
Ja perusteluna, että en voisi elää itseni kanssa, ellen luovuttaisi (ja muuta luovuttajaa ei löytyisi).
Oon juonu ne siihen kuntoon, että ottakaa pois vaan jos kelpaa.
Luovuttaisin munuaiseni ventovieraallekin kunhan se on oikein näpsäkän näköinen nainen joka voi tervehdyttyään kiittää perusteellisesti...
M